Inlägg från: Anonym (Konstigt och dumt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstigt och dumt)

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Det är en väldigt konstig och dum reklam. Eftersom den är på engelska, antar jag att den vänder sig till människor i andra länder, och ska göra reklam för att resa till Skandinavien med det ledande skandinaviska flygbolaget. Men samtidigt säger man, typ: "det finns ingenting att se här. Det finns inget som är unikt här. Allt är bara kopierat". Det man säger är ju, att det inte är värt att resa till Skandinavien...

Dessutom verkar de inte känna sin målgrupp för fem öre. De som tycker att filmen är bra är ju de rödgröna - d.v.s. de som har slutat flyga. (Eller i alla fall låtsas att de har slutat flyga, som Anders Lindberg! :D ) Medan de flesta som fortfarande flyger röstar på höger- och nationalistiska partier, d.v.s. den grupp som man kan räkna med kommer att bli väldigt arga av budskapet i filmen. 

Filmen verkar antagligen kontraproduktivt, d.s.v. SAS kommer att sälja färre biljetter än innan. Jag minns bara en reklam som var på samma nivå av dumhet; det var en tidningsannons i en italiensk damtidning, för något cigarettmärke. Det var en vacker blomsteräng, och så var det grå sillhuetter av ett par som dansade uppåt ifrån ängen... Det var lätt att tolka det som, att de hade dött av rökningen, att till och med deras själar var helt gråa av all cigarettröken, och att de nu var på väg till himlen...

...och på tal om död förresten, så var det där med spöksystrarna i SAS-filmen också mycket märkligt. Många människor är ju flygrädda som det är, då vill man inte förknippa flygbolaget med kuslighet, död och otäcka spöken... Nä, det måste vara så att SAS-representanterna och reklammakarna har rökt braj när de hittade på det där... Tomte

Padirac skrev 2020-02-18 18:42:57 följande:
    Du får nog kolla reklamen en gång till ... säger inte SAS i reklamen är ingenting är TRULY  SCANDINAVIAN utan att den skandinaviska kulturen, liksom övriga kulturer är en mix av gammalt arv från tidigare influenser och nya influenser som bakats ihop till en egen mix, OCH att detta är unikt skandinaviskt...

så här skriver The Guardian om reklamen och om snöflingorna The advert says: ?What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Everything is copied.?
    It points out that Swedish meatballs came from Turkey, Danish pastries from Austria, liquorice from China,
    and progressive politics from Greece.

?We take everything we like on our trips abroad, adjust it a little bit, and it?s a unique Scandinavian thing,?
    it said.

But anti-immigration and far-right parties in Sweden and Denmark
    said the campaign was disrespectful of Scandinavian culture.
    Det är klart att detta får det att svida i ögonen och stocka sig i halsen på naivt och sentimentalt kulturkonservativa som tror att det finns en 'nedärvd essens' som är trily scadinavian, truly german, eller vad som nu är gångbart i SDland...

SAS säger att det finns någonting som är en unique scandinavian thing (men inte truly scandinavian) men så långt verkar inte snöflingorna på ha lyssnat och förstått, kanske hulkandet överröstar speakerrösten?

Så vem har förstått och inte förstått vad SAS säger med reklamen? 
    Men även om vi ponerar att själva budskapet är korrekt, så är det en konstig sak att trycka på, just för ett företag som ska sälja resor till Skandinavien. (Jag utgår ifrån att de inte vände sig till oss nordbor, eftersom filmen var på engelska.) Inklusive att den exotiska, skandinaviska upplevelsen börjar redan på planet (för annars kan ju resenärerna välja ett annat flygbolag lika gärna, eller kanske tåg o båt). 

Ingen resebyrå som säljer resor till Grekland, skulle ju skriva i sin katalog att "det finns inget som är typiskt grekiskt. Allting är kopierat ifrån andra kulturer". Utan man trycker ju på det som ÄR typiskt grekiskt (eller upplevs vara det), för att folk ska få lust att åka dit och upptäcka allt det där spännande, exotiska, grekiska. I annat fall kan de ju stanna hemma. 

Det här måste du väl medge, att just för ett reseföretag så var det en DUM reklam?
    Padirac skrev 2020-02-18 19:40:34 följande:
    Nu är det ju inte jag som gråter och skriker om SAS reklam, det är ju en del andra i tråden som tycker att SAS reklam är jättejättedålig och tänker bojkotta SAS och istället flyga med tex LuftHansa.. det går ju bra att boka LH, men man kan få räkna med att SAS kör för LH då många Star Alliance medlemmar delar flighter men har sina egna flightnummer på dem Solig

Det visste inte jag! Spelar ingen roll för mig heller eftersom jag inte flyger alls längre. Men vad ska SAS göra åt detta faktum?

Jag råkar veta, att kabinpersonalen på Lufthansa uppmärksammar olika tyska kulturuttryck, för att resenärerna ska få en tysk upplevelse redan på planet. Medan Oktoberfest pågår i Tyskland, t.ex., så har flygvärdinnorna på samtliga flighter sig Dirnd'l, och stewarderna Lederhosen och vita skjortor av folkloristiskt stuk. Och så severar man mycket öl och salta kringlor, såklart! 

Jag bara väntar på SAS' försök att förstöra alltsammans: "öl är inget typiskt tyskt, det finns i stora delar av världen och började odlas i Mesopotamien. Att göra byxor av läder är heller inget specifikt för Tyskland, i Sverige gjorde man t.ex. byxorna till de karolinska uniformerna av älghud. Och Dirnd'ln har stora likheter med folkdräkter ifrån stora delar av Europa, den är absolut inget unikt för Tyskland. Angående kringlorna, så har man faktiskt hittat vetekorn i fyratusen år gamla egyptiska pyramider, och även i Gamla Testamentet nämns vetedegen..." 

Padirac skrev 2020-02-18 21:34:50 följande:
    Vet du vilket koncernspråk de använder inom SAS?  Engelska, Svenska, Norska, Danska, Skandinaviska?  Det har kanske inte med saken att göra men om de hade gjort reklamen på jysk så hade kanske en del som talar riksdanska haft det svårt också..  I princip alla i Skandinavien förstår och talar engelska..

Du vet kanske inte att den klassiska grekiska kulturen har sin historia och sitt ursprung den också, att den inte uppkom ur en 'nedärvd essens' gör den inte mindre intressant - men det är kanske inte tillräckligt single minded?

SAS reklar har säkert sin målgrupp och de som tycker det är extra spännande att det som en del tror är ursprungligt skandinaviskt egentligen är inlånat och omstöpt i de skandinaviska samhällena och med det placerar dessa länder på en extrem plats på WVS cultural maps, Är inte det ännu mer exotiskt och spännande att dessa samhällen kan plocka upp influenser från så många platser och ändå inte bli landet mellanmjölk?

Jag tror inte att reklamen är DUM, den är bara riktad mot andra än du tror den är riktad till.  
    Ja, den är riktad till globalister som inte flyger... Medan dom som fortfarande flyger (och äger en egen dieselbil), nästan alltid röstar på Sd, M eller Kd. 
    Padirac skrev 2020-02-24 19:52:20 följande:
    Har du ställt frågan om ens skandinavism är skandinaviskt?
    Inte, då... Det är inlånat från Tonga-öarna...

Håller ni fortfarande på här..? 

Nu skriver jag det här för sista gången: det spelar ingen roll om SAS' budskap ens skulle VARA sant. Det intressanta är, om det var en bra reklamfilm för att få fler människor att välja just SAS - i en tid när det finns många lågprisbolag som konkurrerar, med likvärdig eller nästan likvärdig service. 

Och svaret på den frågan är uppenbarligen NEJ, eftersom så många människor blev arga, och gick ut med att de aldrig skulle flyga med SAS med, och aldrig köpa flygbiljetter ifrån SAS till jobbresenärer på sin arbetsplats mera (personer  som har makten att välja vilka reseföretag som ska anlitas). 

Och då var reklamfilmen ett MISSLYCKANDE, för en reklamfilm är just till för att få människor att köpa mer från det företag som man gör reklam för. Det måste den här reklambyrån helt ha missat - det grundläggande, att ta reda på vem den typiska SAS-resenären är, och vilket budskap han eller hon (oftast han) skulle kunna tänkas lockas av. (Hint, hint: den typiska SAS-resenären är inte en 20-årig tjej, militant vegan, globalist, klimataktivist och vänsterpartist...)

FDFMGA skrev 2020-02-29 16:35:05 följande:
    Är Nihka verkligen kommunist?

Du tror inte att du fått det om baknaveln eller kanske drabbats av naveltrångSkrattande

Jagt vet att hon har skrivit att hon röstar borgerligt, vilket sannolikt innebär C eller L.

Vilket av dessa partier är kommunistiskt enligt din forskningSkrattande
    Tja, det finns ju falanger som ligger mer åt vänsterhållet i båda de partierna. I C representeras de av "gymnasielagen"-Annie Löfven, och i L tidigare av Birgitta Ohlsson, och den där otäcka gamla kärringen som ser ut som döden själv, som har vigt hela sitt liv åt att så många barn som möjligt ska avlivas (aborteras), minns inte vad hon heter nu. 

Egentligen är allt i Sverige utom Sd, M och Kd vänstervridet (och ibland tvivlar jag när det gäller Kd...).
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?