Inlägg från: Anonym (Hehe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hehe)

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

SCANDINAVIAN airline system... Är inte SAS skandinaviskt?

Dåligt!

• Anonym (Hehe)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-02-17 15:50:49 följande:

Jag har aldrig förstått mig på vänsterextrema som verkar se som sin livsuppgift att försöka utplåna hela sin västerländska identitet. Som tror att man automatiskt är en "god människa" för att man trashtalkar sig själv och sin kultur.

Ja, det är faktiskt så det är. Och jag talar i egenskap av att ha varit involverad i vänstern under en lång tid.

Vänsterns hat mot västvärlden är egentligen inte jättekonstig. Det är ett eko efter det kalla kriget då öst och väst tävlade. Väst var kapitalistiskt, där kapitalismen kom ifrån och väst var orsaken till kapitalismens spridning. Detta har skapat ett hat mot väst inom vänstern.

Problemet idag är snarare att vänsterrörelsen verkar ha utökat sin avsky mot väst till att numera inkludera hudfärgen som är vit. Det är den vita världens fel att världen, enligt vänstern, är så dålig idag. Detta gör att länder i Östeuropa numera också ingår i deras avsky. Eller åtminstone så ignorerar de det förtryck Östeuropeer fått genomlida. För ärligt talat nu, vänstern talar ofta högt om hur synd det är om vissa grupper och att dessa grupper därför ska ha det ena privilegiet före det andra. Men hur många gånger nämns Östeuropeer i såna sammanhang?

Och vad gäller ämnet: Som du säger. Om nu vänstern menar allvar med att ingenting är Skandinaviskt så ska vi se om de vågar sägasamma sak om andra kulturer.

PS: De kommer aldrig att våga erkänna att det med deras logik inte finns något som är Arabiskt.
  • Anonym (Hehe)
    Wench85 skrev 2020-02-20 10:36:36 följande:

Hej! Vänstern här! 

Det finns ingenting som är urprungligen och enbart skandinaviskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är skandinavisk kultur idag. Till exempel köttbullar, midsommarstänger, luciafirande och föräldralediga fäder. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i skandinavien.

Det finns ingenting som är ursprungligen och enbart arabiskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är arabisk kultur idag. Till exempel vattenpipa, magdans, schack och mezze. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i arabvärlden.

Då ska vi se här...

Skandinaviskt: Blixtlåset, kullager, hjulplogen, långskeppet, termometern med celciusskalan, dynamiten, etc.

Arabiskt: Algebra, astrologin, optiken med glasögon, hospitalen, stora mängder medicin, etc.

Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden? Hit me!
  • Anonym (Hehe)
    jeanette02 skrev 2020-02-20 12:58:41 följande:

Lägger även till Mjölkseparatorn och Tetra Pak till scandinaviska listan.

Det finns ju säkert mer att lägga till på båda listor.

Jo just det... Vi kan också lägga till en massa innovationer inom gruvnäringen (exempelvis kunskapen att separera järn) eller unika politiska strukturer (det var enbart i Skandinavien som bönderna hade ett eget stånd).

Ska vi gå på Arabvärlden är deras innovationer ovärderliga för eftervärlden, exempelvis Visdomens hus som låg till grund för de Europeiska universiteten och bidrog till enorma kunskaper kring anatomi och alkemi.

Sen kan vi nämna Afrika och Malirikets innovationer inom arkitektur, skulptur och guldsmide. Alltså vi kan hålla på hela dagen men jag kan med glädje erkänna att andra kulturer gjort enormt mycket för eftervärlden. Men att förneka att vi i Skandinavien aldrig åstadkommit något är skitsnack! Och att säga att inga innovationer har något ursprungsland är ju bara absurt...
  • Anonym (Hehe)
    Wench85 skrev 2020-02-20 13:42:06 följande:

Att försöka reducera kultur till enskilda uppfinningar är dock en väldigt förenklad syn på kultur.

Absolut stämmer det att varenda sak som finns ju först skapats någonstans i världen. Och när det kommer till uppfinningar skapas inte heller dem i ett vakuum. Jag är ingen expert på innovationer, men kan börja med en slagning i wikipedia. Där läser jag att det första blixtlåset patenterades av en amerikan, och vidareutvecklades av bland annat Gideon Sundbäck, född i Sverige, studerat i Tyskland, emigrerat till USA. Det låter ju som ett utmärkt exempel på hur olika erfarenheter, miljöer, kulturer och personer tillsammans kan vidareutveckla något som är ännu bättre än om vi alla låste in oss i samma hus vi föddes och aldrig integrerade med några andra. 

Vidare till kullagret då. Där läser jag att det användes rullager med stockar kanske rent av före hjulet uppfanns, att Leonardo da Vinci hade kullager i sin helikopterritning runt år 1500, att det första industriella patentet har en britt från 1794, vidareutvecklat av bl a en tysk och en fransman. En tysk forskade på för- och nackdelar mellan glidlager och kullager och visade stora fördelar med det senare, och titta, där kommer Sven Wingquist på SKF in i bilden och börjar experiemntera med olika metaller, vilket landade i ett patent på en vidarutvecklad design 1907. Så här var ytterligare ett fint exempel på hur mängder av olika ingredienser från olika tider, platser och bakgrunder blandas ihop och gräddas i ugnen med ett resultat som är ny mänsklig kunskap av högre nivå än de enskilda delarna. 

Kul att läsa lite om detta och upptäcka att även uppfinningar som tillskrivs vissa personer eller länder är resultatet av det som i SAS reklam visas.

Är det någon som ifrågasätter att innovationer inspireras av andra? Nej, ingen gör det. Där gör du en halmdocka om du påstår det. Däremot är det rent skitsnack att ingenting är Skandinaviskt, vilket du också erkänner. Men ska vi ta dessa innovationer du pekar på så visar dessa på att förbättringarna i bägge fallen kom från Skandinavien. Utan dessa förbättringar hade de varit värdelösa. Vi har flera rentav svenska innovationer, exempelvis propellern (du kommer vara tvungen att Googla vem John Ericsson var), separatorn, Spotify, tändstickan, etc. Hur ställer du dig till dessa om det nu inte skulle funnits något Skandinaviskt?

Sen fattar ju jag att grunden till vänsterns försvar av reklamen handlar om att ni vill försvara invandringen till Sverige. Problemet är att sedan flyktingkrisen 2015 har ni bara blivit färre och färre som verkligen förespråkar detta.
  • Anonym (Hehe)
    Wench85 skrev 2020-02-20 14:34:54 följande:

Då ska vi se här.

Du skrev #417 att om ?vänstern? aldrig skulle våga erkänna att om de menar att ingenting är skandinaviskt skulle inte heller någonting vara arabiskt.

Jag skrev #422 att jag, som är vänster, tycker att ingenting är ursprungligen och enbart skandinaviskt, men att det finns saker som är skandinavisk kultur idag, utan att ha skapats eller vara enbart skandinaviskt. På samma sätt finns det inget som är ursprungligen och enbart arabiskt. Alltså visar jag att det du skriver i #417 inte stämmer.

Du skrev #423 Skandinaviskt blixtlås mm, arabiskt algebra mm. ?Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden??

Jag skrev #431 exempel på att det inte ursprungligen kom från skandinavien och arabvärlden. Eftersom du bad om belägg så är det inte en halmdocka jag resonerar kring, utan just din fråga. ?Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden?? Du undrar om något är ursprungligen skandinaviskt, lyfter några exempel som du uppenbarligen tycker är det, jag besvarar din fråga med några enkla exempel på hur det influerats av annat.

Jag ser inte direkt hur vi ens kan ha nån slags konflikt kring detta. Jag säger att det finns skandinavisk kultur i #422 men att det inte finns något som är ursprungligen och bara skandinaviskt.

Du säger att det finns saker som är ursprungligen skandinaviska. Jag har ännu inte sett exempel på något som bara är skandinaviskt i någon slags vakuum där resten av världen inte påverkat och påverkats.

Men snälla lilla du, tänk efter lite nu! Hur stor del av världen har varit helt isolerad från omvärlden menar du? Det existerar inte och har aldrig existerat. Varför skulle då Skandinavien varit unikt isolerat menar du? För om du tänket efter så är det exakt det du hävdar när du vill påvisa att ingenting ursprungligen är Skandinaviskt eftersom att det delvis blivit inspirerat av annat. Låt oss ge ett exempel från vardagslivet:

Någon kör ett träningspass med hantlar som inte fungerar speciellt bra. Du förbättrar träningspasset och det blir en succé. Vem ska enligt dig ha cred för detta träningspass enligt dig, du eller den andre?

Sen visst, ingen ifrågasätter huruvida resor är bra för spridning av information. Men å andra sidan verkar ni i vänstern ha svårt att erkänna att frihandel också är något som gjort att civilisationer blomstrar! Eller ska du bli den första vänstermänniskan jag träffat som erkänner det, som du gjorde när du erkände att Araberna inte heller har några som helst uppfinningar?
  • Anonym (Hehe)
    nihka skrev 2020-02-20 16:33:45 följande:

Seriöst. Poängen är just att påminna om det gemensamma ursprunget. Eller trodde du att vikingar var en egen ras?

Alltså en bra poäng att göra är följande: Det är inte speciellt smart att skuldbelägga eller förminska sin målgrupp. Detta finns det för många exempel på, exempelvis Gilettereklamen och SAS reklamen. Det är bland mycket annat därför som vänstern numera är påväg att dö ut...
  • Anonym (Hehe)
    Smecker skrev 2020-02-20 18:06:01 följande:

SAS målgrupp är affärsresenärer och folk med pengar, inte fattiga, lågutbildade "nationalister" vars enda flygresa var en sista minuten till Mallis. SAS målgrupp säger "Hmmm.." och nickar lite åt reklamen, mer reaktion än så blir det inte.

Just ja, denna outbildade pöbel som inte är lika fina som den högutbildade och intellektuella vänstern.

Njae, vet du vad SAS står för? Scandinavian Airlines System. Deras målgrupp år i synnerhet Skandinaver. Och har man en så bred målgrupp ska man vara försiktig i sin marknadskommunikation. Tycker du att de var det?
  • Anonym (Hehe)
    Smecker skrev 2020-02-20 18:34:21 följande:

Nja, jag har svårt att tro att särskilt många affärsresenärer ser sig som vänster.

Nej, "Skandinaver [sic!]" är inte SAS målgrupp. Folk som har råd att köpa deras flygbiljetter, dvs affärsresenärer och folk med pengar är deras målgrupp. Jag tycker definitivt att de är finurliga i sin marknadskommunikation, jag tyckte reklamfilmen var rolig och välgjord.

Nej, jag påstodinte det heller. Jag påvisade bara er arroganta attityd mot oliktänkande, och underbetonat också ert hyckleri då ni påstår er stå på just arbetarklassens sida men gång efter annan visar förakt mot dem. Detta är återigen en anledning till vänsterns förfall, men det är egentligen en annan diskussion.

Din bevandring inom marknadskommunikation är ytterst begränsad, som sagt. Jag tycker att man i ett sånt läge ska vara försiktig med att kalla andra för lågutbildade... Att SAS inte skulle ha Skandinaver eller dessa "lågutbildade" nationalister som målgrupp är ett absurt påstående då de enligt Novus utgör drygt 25% av Sveriges befolkning. Varför skulle SAS vilja kasta bort 25% av sin potentiella målgrupp? Vad skulle de vinna på det?
  • Anonym (Hehe)
    Smecker skrev 2020-02-21 11:52:22 följande:

För att kunna klassa någon som "oliktänkande" så förutsätter det att det finns en tanke bakom, och inte bara en diffus känsla som får en att rabiat orera på internet.

Marknadskommunikation? SAS marknad (och målgrupp) är affärsresenärer och andra människor som har råd att betala deras biljettpriser, inte lågutbildade "nationalister" som ändå aldrig har råd att flyga med SAS. Att du ens försöker påstå något annat säger mig en hel del om din egen bildningsnivå.

Du ska nog vara försiktig med att klaga på andras bildningsnivå när du själv inte vet hur marknadskommunikation fungerar för ett större bolag med en bredare målgrupp. SAS är ju Sveriges största flygbolag och således är deras målgrupp stor och inkluderar alla oavsett ändamål för flygningen, även "lågutbildade nationalister".

Sen att du använder order "lågutbildad" som ett invektiv visar återigen på din arrogans mot människor som inte föddes med gåvan att vara teoretiska. Oftast har såna människor dock praktiska kunskaper och arbetar därför med mer praktiska yrken. Att ni i vänstern föraktar människor som inte arbetar teoretiskt är som sagt en stor anledning till vänsterns förfall världen över, och en stor anledning till att ni tillhör de mest avskydda nu för tiden.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?