Vad tycker ni om SAS nya reklam?
SCANDINAVIAN airline system... Är inte SAS skandinaviskt?
Dåligt!
SCANDINAVIAN airline system... Är inte SAS skandinaviskt?
Dåligt!
Jag har aldrig förstått mig på vänsterextrema som verkar se som sin livsuppgift att försöka utplåna hela sin västerländska identitet. Som tror att man automatiskt är en "god människa" för att man trashtalkar sig själv och sin kultur.
Hej! Vänstern här!
Det finns ingenting som är urprungligen och enbart skandinaviskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är skandinavisk kultur idag. Till exempel köttbullar, midsommarstänger, luciafirande och föräldralediga fäder. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i skandinavien.
Det finns ingenting som är ursprungligen och enbart arabiskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är arabisk kultur idag. Till exempel vattenpipa, magdans, schack och mezze. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i arabvärlden.
Lägger även till Mjölkseparatorn och Tetra Pak till scandinaviska listan.
Det finns ju säkert mer att lägga till på båda listor.
Att försöka reducera kultur till enskilda uppfinningar är dock en väldigt förenklad syn på kultur.
Absolut stämmer det att varenda sak som finns ju först skapats någonstans i världen. Och när det kommer till uppfinningar skapas inte heller dem i ett vakuum. Jag är ingen expert på innovationer, men kan börja med en slagning i wikipedia. Där läser jag att det första blixtlåset patenterades av en amerikan, och vidareutvecklades av bland annat Gideon Sundbäck, född i Sverige, studerat i Tyskland, emigrerat till USA. Det låter ju som ett utmärkt exempel på hur olika erfarenheter, miljöer, kulturer och personer tillsammans kan vidareutveckla något som är ännu bättre än om vi alla låste in oss i samma hus vi föddes och aldrig integrerade med några andra.
Vidare till kullagret då. Där läser jag att det användes rullager med stockar kanske rent av före hjulet uppfanns, att Leonardo da Vinci hade kullager i sin helikopterritning runt år 1500, att det första industriella patentet har en britt från 1794, vidareutvecklat av bl a en tysk och en fransman. En tysk forskade på för- och nackdelar mellan glidlager och kullager och visade stora fördelar med det senare, och titta, där kommer Sven Wingquist på SKF in i bilden och börjar experiemntera med olika metaller, vilket landade i ett patent på en vidarutvecklad design 1907. Så här var ytterligare ett fint exempel på hur mängder av olika ingredienser från olika tider, platser och bakgrunder blandas ihop och gräddas i ugnen med ett resultat som är ny mänsklig kunskap av högre nivå än de enskilda delarna.
Kul att läsa lite om detta och upptäcka att även uppfinningar som tillskrivs vissa personer eller länder är resultatet av det som i SAS reklam visas.
Då ska vi se här.
Du skrev #417 att om ?vänstern? aldrig skulle våga erkänna att om de menar att ingenting är skandinaviskt skulle inte heller någonting vara arabiskt.
Jag skrev #422 att jag, som är vänster, tycker att ingenting är ursprungligen och enbart skandinaviskt, men att det finns saker som är skandinavisk kultur idag, utan att ha skapats eller vara enbart skandinaviskt. På samma sätt finns det inget som är ursprungligen och enbart arabiskt. Alltså visar jag att det du skriver i #417 inte stämmer.
Du skrev #423 Skandinaviskt blixtlås mm, arabiskt algebra mm. ?Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden??
Jag skrev #431 exempel på att det inte ursprungligen kom från skandinavien och arabvärlden. Eftersom du bad om belägg så är det inte en halmdocka jag resonerar kring, utan just din fråga. ?Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden?? Du undrar om något är ursprungligen skandinaviskt, lyfter några exempel som du uppenbarligen tycker är det, jag besvarar din fråga med några enkla exempel på hur det influerats av annat.
Jag ser inte direkt hur vi ens kan ha nån slags konflikt kring detta. Jag säger att det finns skandinavisk kultur i #422 men att det inte finns något som är ursprungligen och bara skandinaviskt.
Du säger att det finns saker som är ursprungligen skandinaviska. Jag har ännu inte sett exempel på något som bara är skandinaviskt i någon slags vakuum där resten av världen inte påverkat och påverkats.
Seriöst. Poängen är just att påminna om det gemensamma ursprunget. Eller trodde du att vikingar var en egen ras?
SAS målgrupp är affärsresenärer och folk med pengar, inte fattiga, lågutbildade "nationalister" vars enda flygresa var en sista minuten till Mallis. SAS målgrupp säger "Hmmm.." och nickar lite åt reklamen, mer reaktion än så blir det inte.
Nja, jag har svårt att tro att särskilt många affärsresenärer ser sig som vänster.
Nej, "Skandinaver [sic!]" är inte SAS målgrupp. Folk som har råd att köpa deras flygbiljetter, dvs affärsresenärer och folk med pengar är deras målgrupp. Jag tycker definitivt att de är finurliga i sin marknadskommunikation, jag tyckte reklamfilmen var rolig och välgjord.
För att kunna klassa någon som "oliktänkande" så förutsätter det att det finns en tanke bakom, och inte bara en diffus känsla som får en att rabiat orera på internet.
Marknadskommunikation? SAS marknad (och målgrupp) är affärsresenärer och andra människor som har råd att betala deras biljettpriser, inte lågutbildade "nationalister" som ändå aldrig har råd att flyga med SAS. Att du ens försöker påstå något annat säger mig en hel del om din egen bildningsnivå.