Inlägg från: Betteline |Visa alla inlägg
  • Betteline

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Tycker någon här (av de som gillar filmen) att det skulle vara lika ok om den handlade om ett flygbolag från andra delar av världen? Afrika tex? Kina? Skulle det vara ok att säga att absolut inget kommer från Kina? Mellanöstern? Att allt därifrån är kopierat? Vilka länder skulle det vara ok att tala om på det sättet? Vilka länder skulle inte vara ok att tala om på det sättet? Varför?

• Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:34:50 följande:

Självklart finns skandinavisk kultur. Självklart finns kinesisk kultur. Det har väl ingen förnekat? Jag gör det i vilket fall som helst inte. Nu vet jag inte så mycket om kinesisk och arabisk kultur, men svensk kultur är jag uppvuxen med så den kan jag allt. Min familjs alldeles egna kultur kan jag faktiskt utan och innan. Vet du, min familj har som tradition att äta pannkakor till frukost varje söndag. Det är en del av vår kultur. En fin tradition som jag är stolt över, men jag kan inte påstå att varken frukost, pannkakor eller söndagar är vårt påhitt. Receptet har jag tagit från en kokbok och frukost har man väl ätit sedan urminnes tider. Dessutom är jag inte så självupptagen att jag tror att vi är de enda som äter pannkaksfrukost på söndagar. Jag har säkert läst om någon annan som gör det och inspirerats. Spelar ingen större roll, nu är det en del av mig.

Om ett par veckor ska jag till några vänner och övernatta. Vem vet, kanske lär jag mig något nytt där som jag tar med hem till min familj och gör en tradition av, och som om några år är en självklar del av vår kultur. Det är fortfarande inspirerat från mina vänner, men vi sätter säkert en egen twist på det. Om någon frågar var traditionen kommer från kommer jag såklart svara ?från mina vänner X och Y? och glädjas åt minnet. Om 2-3 generationer kanske mina barnbarn fortfarande håller i traditionen, och inte minns ursprunget. Om någon då upplyser dem, eller om de hittar någon gammal dagbok från mig, så är det ju jättekul för dem att få veta kuriosa om sin kultur. Det skulle inte förneka att det tillhör deras kultur, men det skulle ge lite historia, och kanske tacksamhet till X och Y som bidragit till ett berikat liv.

Så du kan alltså inte svara på frågan? Du väljer att göra dig löjlig med ett "gulligt" pannkaksexempel istället? Så... fegt! Svara nu på om du tycker att det vore ok att påstå att INGET är tex arabiskt eller judiskt, att allt är kopierat. Tror du att det skulle tas emot väl om du påstod allt sas-reklamen påstår, men angående ett annat land eller område i världen?

Tycker du på allvar att det är samma sak att påstå att INGET är skandinaviskt, som att raljera om sin familjs pannkakstraditioner? För filmen påstod att INGET är skandinaviskt och att vi kopierat allt. Så, vilka andra länder skulle du våga säga samma sak om?
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:58:04 följande:

Vill tillägga lite till min text. Självklart är inte X och Y urkällan till den nya traditionen. De har såklart inspirerats av någon annan som i sin tur inspirerats av någon och så vidare och så vidare. Vad som är grunden till allt går ju knappast att bevara. Allt du ser omkring dig har ju massor av människor i olika generationer och från olika kulturer bidragit till att skapa. Sen väljer man ut det man gillar och fortsätter utveckla och känner till sist så mycket för det att man kallar det ?sitt?. Det är ju helt naturligt.

En tradition kan ju gå hur långt tillbaka som helst: julafton tillexempel. En urgammal tradition som kan se väldigt olika ut mellan olika kulturer (länder, familjer, individer) och vara källa är så gammal att det är obetydligt var det startade och vilken civilisation som satte första stenen. Så många stenar har lagts på av så många andra efter det att det inte längre spelar någon roll.

Jag tolkar SAS film som att man vill belysa fördelarna med att låta sig inspireras av andras kultur. Utan andras kulturer och erfarenheter hade vi varit mycket mindre utvecklade. Sen spelar de ju lite (mycket) på folks fördomar och använder dem till att skapa en intresseväckare. Tycker det är rätt skickligt. Sen behöver ni inte hålla med om det, men jag tyckte i alla fall det var intressant att få lite överraskande fakta om mina traditioner. Hade ingen aning om att midsommarstången kommer från Tyskland tillexempel! Kul! Undrar vad tyskarna inspirerats av i sin tur.

Kan du byta ut alla gånger i filmen de säger "skandinavisk" till i tur och ordning arabisk, judisk, egyptisk, kinesiskt, grekiskt? Hur kändes det nu? Skulle du kunna stå för en sådan film, där man alltså hävdar att tex INGET är egyptisk, att allt är kopierat? Skulle du våga gå ut med en film där '"skandinaviskt" vore utbytt mot något av dessa, är jag ganska säker på att du skulle bli extremt hatad av dessa grupper. Men det bryr du sig kanske inte om?
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 01:13:28 följande:

Men det är här vi har uppfattat filmen olika. Jag tolkar det inte som att SAS påstår att vi kopierat allt, utan att vi inspirerats till allt.

Jag säger samma sak om alla kulturer. Sen ville jag med mitt pannkaksexempel belysa att en kultur inte nödvändigtvis hör till en befolkning. Det finns andra grupperingar också.

Men som sagt, min fasta övertygelse är att ingen kultur uppkommit från tomma intet utan ALLA kulturer är ett resultat av olika individer som bidragit med olika erfarenheter. Erfarenheter som kommer från hela världen och som gått i generationer och utvecklats och förfinats på olika håll.

Sen är det uppenbart att vissa blir kränkta över ett sådant påstående. Varför förstår jag inte, för den som blir kränkt är ju inte personligen upphovsman till en tradition. Men att folk blir kränkta å någon annans (eller snarare flera tusen personer i generationers) vägnar är tydligt. Verkar dumt, tycker jag, att bli kränkt för någon annans skull,

men okej.

Jag tror absolut att många araber skulle bli irriterade om de fick förklarat för sig att deras traditioner är inspirerade från olika håll i världen. Inte alla, men några individer skulle absolut bli irriterade. Mina fördomar säger att det inte är samhällets mest framgångsrika och kunniga människor som blir kränkta över ett sådan (ganska självklar) fakta. Men ni som känner så finns säkert i alla länder och kulturer (sedär - en till sak vi har gemensamt med andra kulturer!).

Oj, du har så extremt mycket fördomar så jag vet inte var jag ska börja. Jag börjar dock från slutet. Hur definierar du framgångsrik? Anser du att man är framgångsrik om man är president i en av världens största demokratier? Isåfall får du väl erkänna att Trump är ganska framgångsrik (är absolut inget fan av Trumpen, men tar det som ett exempel på dina fördomar). Om det är någon som verkar extremt lättkränkt så är det väl Trump? Skulle kunna satsa mycket på att han skulle bli extremt irriterad, för att uttrycka det milt, om någon gjorde en dylik film om USA. En till framgångsrik person, Zlatan. Jag tror inte att Zlatan direkt drar sig för att säga vad han tycker och jag tror att han skulle bli irriterad, milt sagt, om någon pratade så respektlöst som de gör i filmen om något han identifierade sig som.

I den allmänna debatten i Sverige är det många personer med långa universitetsutbildningar och mycket kunnande, som debatterar med varandra och ofta verkar rätt lättkränkta- från vänster till höger. Att bli irriterad på irritationsmoment är inte något förunnat pöbeln som du tycks tro.

Många framgångsrika personer, inte minst politiker i olika länder, reagerar kraftigt om någon hånar dem eller deras land. Så, att som du gör, försöka blåsa upp din självbild genom att insinuera att de som (med rätta) finner filmen osmaklig (och felaktig) skulle vara korkade- säger mer om dig än om de du vill förolämpa. Och jag tror inte det skulle röra sig om "några individer" utan snarare de allra flesta. Men som sagt, det bryr du dig kanske inte om? Att förolämpa folk av olika nationaliteter är ok för dig?
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 01:36:59 följande:

Svarar igen då: Ja, det skulle jag. Jag tycker absolut att man ska kunna presentera fakta utan att behöva vara rädd. Jag tycker det är beklagligt att SAS inte kunde göra det utan att bli, som du utrycker det, ?extremt hatad av dessa grupper?. Sen är nog varken SAS eller jag så naiva att man inte tror det finns hatiska människor - i ALLA grupper (inte minst hos den svenska befolkningen, uppenbarligen). Men en arg, hatisk grupp som agerar på känslor är farlig och kan aldrig tillåtas ha makt. Det är livsfarligt, OAVSETT grupptillhörighet. En arg, hatisk svensk är precis lika illa som en arg, hatisk egyptier.

Att inte våga gå ut med en sådan sak är att ha blivit tystad. Ärligt talat - nej, jag skulle inte gå ut på NMR:s demonstrationer och informera om att maten de äter har sina rötter i turkisk och asiatisk tradition (eller liknandek), för jag hade varit rädd för den gruppen. Rädd för mitt liv, att min faktabaserade information skulle få dessa känslomässiga individer att skada mig fysiskt. Är inte det tragiskt? Men NÅGON måste ju informera. Vi har några tappra själar som presenterar saklig fakta med risk att reta upp olika grupper. Otroligt imponerande! Att ett börsnoterat storbolag gör det är jättebra! De har makt. De når ut. De har resurser. De sätter inte en individ i skottzonen utan är beredda att ta emot hatet från denna känslomässiga, djuriska grupp tillsammans. Bra!

Men jag svarar igen på din fråga - så du inte missar att du får ett svar. JA! Det vore underbart att de American Airlines eller Emirates göra detsamma. Vilken grej det vore! Upplys ALLA om hur traditioner uppkommer och hur kulturer blandas varje dag. Varenda kines och varenda australiensare kan få veta fördelarna med att byta erfarenheter! Det skulle gynna ALLA! Sen får de inskränkta, stolta faktamotståndarna fortsätta leva i sin villfarelse och sin bitterhet om de vill. Men ju fler som blir upplysta, desto färre oupplysta. Så fortsätt sprida ljuset, säger jag! Bra gjort, SAS!

Ok då vet vi. Du respekterar alltså inga kulturer, länder eller människor. Trevlig du verkar vara! Tror dock inte att du skulle våga byta ut orden egentligen, och under din politiskt korrekta fasad inser du nog att det faktiskt inte är så att ALLA folkgrupper är EXAKT lika irriterade/våldsbenägna/toleranta osv. Du tror det är en slump att vi i Skandinavien haft fred i så många år, och att det inte gäller för många andra länder?

Du tror att "varje kines" osv skulle uppskatta att bli "upplyst" om felaktigheter som att "inget är" tex kinesiskt? Vilken extremt känslomässig och ointelligent analys. Jag tror ingen skulle uppskatta att bli "upplyst" om felaktigheter som detta. Att man får inspiration från olika länder är inte samma sak som att INGET är skandinaviskt, vilket filmen påstår.

Att ropa "faktaresistent" när man själv baserar alla sina "fakta" på känslor och att försöka vara en "god människa" (vilket tyvärr mynnar ut i motsatsen) är komiskt. Du verkar bitter och jagsvag, som tror att du kan kränka eller snacka skit om länder, kulturer och människor som är stolta över sitt land, och att alla som reagerar mot det är en ointelligent pöbel. Det säger mycket om vilket människoförakt du har och vilken typ av människa du är.
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 01:48:46 följande:

Nja, inte korkade men svårt att acceptera fakta kanske. I alla fall viss typ av fakta. Exempel: om Arne gått hela sitt liv och trott att 2+2=5 och så kommer en kille som, med en suck informerar Arne om att det han tror inte stämmer: 2+2=4. Arne kan då reagera på en rad olika sätt, men aggression är ett av dem. Ett rätt märkligt sätt, tycker jag. Att Arne sedan känner sig förolämpad av faktan att 2+2=4 är ju faktiskt hans problem. Det är för mig ofattbart att man blir förolämpad. Gissningsvis handlar det snarare om att han känner sig dum och lite skamsen som levt i villfarelse hela livet och kanske gått runt på jobbet och stolt pratat om hur bra det är att 2+2=5.

Och ja, jag sätter mina pengar på att Arne inte tillhör vetenskapens elit direkt. Men med karisma och pengar kan han säkert bli en framgångsrik politiker!

Du är inte lite uppblåst och självgod som jämför dina egna högst personliga åsikter och känslor angående en film, med matematik.

Snacka om världsfrånvänd!

Skojar du, eller jämför du på allvar ditt tyckande, dina känslor och dina subjektiva åsikter om denna film, med matematik?

Inte undra på att du inte ens verkar vara kapabel att skämmas över din okunnighet.... nästan skrämmande.

Ett tips om du vill försöka gå hem lite mer hos människor och få gehör: var lite mer ödmjuk. Jämför inte dina egna känslor med fakta. Kom ut ur din bubbla.

..... Och jag kan garantera att du inte tillhör någon "vetenskaplig elit". Vetenskap kräver fakta, man kan inte basera allt på sina egna känslor eller övertygelser...... Hur "god människa" man än tror sig vara.....
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 02:24:01 följande:

Fast det är ju fakta. Lika mycket fakta som att 2+2=4 är det att vår kultur inspirerats från individer och kulturer över hela världen. Det är inte jag som tycker det. Det ÄR så. Eller tror du att vi alla svenskar härstammar från Ask och Embla i rakt stigande led och att alla våra traditioner har sitt ursprung från deras hydda i skogen? Midsommarstång, mintuu och lördagsgodis?

Nej, du har fel i att dina personliga åsikter om filmen är lika mycket fakta som matematik. Att du inte förstår begrepp som skapande och ursprung får stå för dig, alla kan inte ha koll på allt. Men att du jämför dina åsikter och känslor angående denna film, med matematik, säger så mycket om din faktaresistens.
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 02:24:01 följande:

Fast det är ju fakta. Lika mycket fakta som att 2+2=4 är det att vår kultur inspirerats från individer och kulturer över hela världen. Det är inte jag som tycker det. Det ÄR så. Eller tror du att vi alla svenskar härstammar från Ask och Embla i rakt stigande led och att alla våra traditioner har sitt ursprung från deras hydda i skogen? Midsommarstång, mintuu och lördagsgodis?

Du försöker dessutom blanda bort korten genom att påstå att "inspireras av" = "INGET är skandinaviskt". Det är faktafel. Att, som du, skarva, ljuga och blanda in saker som aldrig sagts, är inte bara faktafel utan även extremt ohederligt, ja, lögnaktigt. Håll dig till det filmen verkligen säger om du nu vill hävda att dina känslor om filmen skulle kunna likställas med matematik.....

Ingen har sagt emot att länder inspireras av varandra. Vad som däremot folk med rätta reagerar på är att filmen säger att INGET är skandinaviskt. ALLT är kopierat. Och det är helt enkelt faktafel. Har inget att göra med att länder:"inspireras" av varandra. Du använder en väldigt lögnaktig halmdocka som argument, inte bra om man vill framstå som trovärdig..
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?