Anonym (Js) skrev 2020-02-18 01:13:28 följande:
Men det är här vi har uppfattat filmen olika. Jag tolkar det inte som att SAS påstår att vi kopierat allt, utan att vi inspirerats till allt.
Jag säger samma sak om alla kulturer. Sen ville jag med mitt pannkaksexempel belysa att en kultur inte nödvändigtvis hör till en befolkning. Det finns andra grupperingar också.
Men som sagt, min fasta övertygelse är att ingen kultur uppkommit från tomma intet utan ALLA kulturer är ett resultat av olika individer som bidragit med olika erfarenheter. Erfarenheter som kommer från hela världen och som gått i generationer och utvecklats och förfinats på olika håll.
Sen är det uppenbart att vissa blir kränkta över ett sådant påstående. Varför förstår jag inte, för den som blir kränkt är ju inte personligen upphovsman till en tradition. Men att folk blir kränkta å någon annans (eller snarare flera tusen personer i generationers) vägnar är tydligt. Verkar dumt, tycker jag, att bli kränkt för någon annans skull,
men okej.
Jag tror absolut att många araber skulle bli irriterade om de fick förklarat för sig att deras traditioner är inspirerade från olika håll i världen. Inte alla, men några individer skulle absolut bli irriterade. Mina fördomar säger att det inte är samhällets mest framgångsrika och kunniga människor som blir kränkta över ett sådan (ganska självklar) fakta. Men ni som känner så finns säkert i alla länder och kulturer (sedär - en till sak vi har gemensamt med andra kulturer!).
Oj, du har så extremt mycket fördomar så jag vet inte var jag ska börja. Jag börjar dock från slutet. Hur definierar du framgångsrik? Anser du att man är framgångsrik om man är president i en av världens största demokratier? Isåfall får du väl erkänna att Trump är ganska framgångsrik (är absolut inget fan av Trumpen, men tar det som ett exempel på dina fördomar). Om det är någon som verkar extremt lättkränkt så är det väl Trump? Skulle kunna satsa mycket på att han skulle bli extremt irriterad, för att uttrycka det milt, om någon gjorde en dylik film om USA. En till framgångsrik person, Zlatan. Jag tror inte att Zlatan direkt drar sig för att säga vad han tycker och jag tror att han skulle bli irriterad, milt sagt, om någon pratade så respektlöst som de gör i filmen om något han identifierade sig som.
I den allmänna debatten i Sverige är det många personer med långa universitetsutbildningar och mycket kunnande, som debatterar med varandra och ofta verkar rätt lättkränkta- från vänster till höger. Att bli irriterad på irritationsmoment är inte något förunnat pöbeln som du tycks tro.
Många framgångsrika personer, inte minst politiker i olika länder, reagerar kraftigt om någon hånar dem eller deras land. Så, att som du gör, försöka blåsa upp din självbild genom att insinuera att de som (med rätta) finner filmen osmaklig (och felaktig) skulle vara korkade- säger mer om dig än om de du vill förolämpa. Och jag tror inte det skulle röra sig om "några individer" utan snarare de allra flesta. Men som sagt, det bryr du dig kanske inte om? Att förolämpa folk av olika nationaliteter är ok för dig?