Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Wench85 skrev 2020-02-14 10:13:36 följande:

Jag hade läst om den, men inte sett. Tack TS för att du la in den.

Jag tyckte den var ascool. Berättar att resor berikar och hur vi tar med oss intryck från andra delar av världen och skapar något unikt skandinaviskt. Superfint.

Hur kan det ha blivit en rasiststorm kring det, de borde ju gå igång på att höra att "vi" tar det bästa från alla andra och levlar till nåt eget?

Jag tror att många retar upp sig, med rätta när det första rösten säger är - What is truly Scandinavian?

Sedan. Konstaterar rösten - Absolutley Nothing.

Det är inte att det skulle vara fel att vi tagit in influenser från andra länder utan just att scandinavien har/är enligt SAS absolut ingenting.

Vad är Ikea, kvinnlig rösträtt, den svenska modellen som tagits efter i mången land, möbeldesign, frågor om jämställdhet där scandinavien sägs ligga i framkant. Miljötänk tex. Man skulle lyft Scandinavien om man nu vill få hit folk inte pissa på det. Svårt att tänka mig andra företag göra liknande i andra länder.

What is truly American? What is truly Russian? What is truly African?

Absolutely Nothing.
  • Anonym (Mini)
    Wench85 skrev 2020-02-14 11:30:59 följande:

Tja, jag tänker att alla dina exempel är exempel som inte är "truly scandinavian", men väl där skandinavien ligger i framkant, har influerat många andra, har influerats av många andra etc. Precis som filmen visar.

Kvinlig rösträtt exempelvis nämns ju i filmen med exempel från USA från 1700-talet. Inget har utvecklats i ett vakuum, eller möjligen om en skulle titta på isolerade öar som i princip varit utan kontakt med omvärlden de senast 1000 åren, där kanske utvecklingen skulle kunna påstås vara truly vaddetnuärförställe. 

Jodå, jag vet att vissa kvinnor röstat redan på 1700-talet i några få områden och länder. Det jag skrev var mest några saker som poppade upp i mitt huvud när jag tänkte på Scandinavien.

Men enligt SAS har vi Absolutley Nothing truly Scandinavian. Det låter helt enkelt bara idiotiskt. Det är svårt att tänka sig ett liknande beteende i andra länder. I de flesta länder jag besökt är människor stolta över speciella maträtter, händelser, traditioner och liknande. Trots att många saker blandas upp, förändras på olika sätt i länderna världen runt.
  • Anonym (Mini)
    Wench85 skrev 2020-02-14 13:52:59 följande:

Men det de säger är att ingenting är truly scandinavian utan att allt vi ser som skandinaviskt utvecklats bit för bit bland annat genom andra influenser. Det betyder väl inte att SAS säger att de inte är stolta över köttbullar och midsommarstång och sill och jämlikhet, det avslutas ju med att "vi" skapat det bästa genom att ta det bästa av allt annat. Nationalisterna skulle likväl kunnat omfamnat denna reklamfilm och sagt "KOLLA DE SÄGER ATT ALLT SOM BARA VAR MÄHÄ I ANDRA LÄNDER TOG VI OCH GJORDE VÄRLDSBÄST FÖR VI ÄR BÄST" om de nu ville...

Jo fast det stämmer ju bara till viss del. Inte allt som vi ser som skandinaviskt som du skriver, vi har ju så mycket andra saker än det som togs upp i reklamen som verkligen associeras till och faktiskt kommer precis direkt härifrån Scandinavian från början.

Det är ju inte som SAS vill få det till, Absolutley Nothing. På frågan - What is truly Scandinavian?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Buhuhuhuhuhu) skrev 2020-02-15 03:54:39 följande:

Det säger de ju inte alls! Suck... de påpekar bara att mycket s än der som vi sett som typiskt skandinaviskt har vi fått någon annanstans ifrån. Del är inte att slagga att vi är utan kultur. Vi har, precis som alla andra länder, byggt upp vår kultur genom möten med andra kulturer, utvecklat idéer och koncept som vi haft med oss hem och gjort dem våra. Men utan möten med andra kulturer skulle vår kultur tyna bort och dö!

Det de säger är " res och ta med dig upplevelser hem!" Är det verkligen så svårt att förstå deras budskap?

I så fall haft de gjort ett fel med reklamen, de har överskattat vanligt folks intelligens, de trodde att alla skulle förstå ett så enkelt och tydligt budskap, men tydligen trodde de att folk hade högre intelligens än vad som var fallet... tråkigt och ledsamt... liten fundering; Av er som inte förstått budskapet, hur många är det som röstar SD eller ännu mer åt höger? Jag är själv höger men åt mitten, så nej jag är inte *infoga valfri förolämpade namn för någon som röstar vänserpolitiskt*... Men jag är fundersam på korrelationen "inte förstå tydliga budskap" och "röstar extremhöger". Tittar jag i denna tråd så ser det ut att finnas en tydlig länk, och då kommer följd frågan: Hur påverkar denna okunskap att förstå enkla koncept hur man röstar? Är det för att man inte förstår och kan ta till sig fakta som man röstar på extremhögern? Eller kort sagt, är man idiot för att man röstar extremhögern eller röstat man på extremhögern för att man är idiot....

Nåja, kan man inte förstå det enkla budskapet i SAS reklam så går mitt resonemang och mina funderingar helt över ens huvud och någon blir säkert kränkt och förbannad av det jag skriver....

Det är ingen som påstår att saker inte skulle vara från andra länder från början. Tex som det som sägs i reklamen. Det är ju inget att bli upprörd över eller bli kränkt. Det är inte någon som upprörs över det faktiskt. Det är så det ser ut i världen. Det är dessutom utrett tidigare i tråden. Ingen motsäger det.

Förstår du inte det? Sluta häng upp dig på SD, Flashback och vänster/högerfolk. Det handlar inte ju inte om det alls. Du försöker idiotförklara människor.

Problemet är att SAS säger att ingenting är Scandinaviskt. De pratar inte specifikt ens om kultur el uppfinningar. Vi är bara INGENTING vi Scandinaver. Allt blir mörkt och dystopiskt i reklamfilmen. Det är bara en stor FET LÖGN rakt upp och ned. Tex danskar är framstående inom möbeldesign. Vi har uppfunnit en hel del saker själva här uppe i Skandinavien. Vi har tex en egen populär musikbransch,säg Avici, Abba, Max Martin. Ikea, Nobelpriset, Kungahusen, Vintersportare (främst Norge), i Sverige har vi alla de röda små trähusen. Just den stilen har jag aldrig hittat utomlands. Utan där finns istället andra stilar som är mer utmärkande beroende på landet i fråga. Ute i Europa i övrigt tex mycket mer tegelhus. Stora som små.

Vet inte om det är den redigerade reklamen du sett men originalet finns iaf på Youtube.
  • Anonym (Mini)
    nihka skrev 2020-02-18 02:42:14 följande:

Fast parental leave betyder inte pappaledighet utan föräldraledighet.

Tror du på fullt allvar att Sverige var först med att steka malt kött rullat till bollar?

Jag själv har inte vänt mig mot något av det de säger i själva reklamen om idéerna el uppfinningar här i tråden, utan problemet ligger ju på ett annat plan. Hehe..

Men det är lite komiskt att de just framhäver Schweiz i föräldraledighetsfrågan. Det kanske var det landet som kom på "föräldraledighet", Parental leave alltså, men sannerligen inte betald sådan. I Schweiz till skillnad från många andra länder som t o m är bättre än Sverige, så är det mycket svårt att kombinera arbete och småbarn. Jag tror det är 11 veckors betald sådan numera. Sedan beror det en del på arbetsplatsen. Vet vänner, släktingar som bor där och de väljer att vara hemma helt enkelt några år el arbeta deltid och försöka klara sig med hjälp av släkt, då det inte lönar sig att betala dyrt för förskola och sedan ändå måste man fixa lunchen till barnen för då ska de hem. (Detta gäller även de första skolåren) Heltid förskola lönar sig inte om man inte tjänar väldigt bra, sedan kan det se olika ut i olika kantoner förståss, men å andra sidan har man ju också en mer accepterad inställning att man får vara hemma med sina barn några år. Även mannen kan vara hemma. Så är det ju inte i Sverige. Utan här ska alla arbeta heltid helst senast när barnet är ett och ett halvt år.

Norge var först med specifik Pappanmånad. Själv gillar jag länder där föräldrarna själva får välja helt. Som Österrike bl a.
  • Anonym (Mini)
    nihka skrev 2020-02-20 00:58:22 följande:

Att ingen reagerat på det beror möjligtvis på att han aldrig sa så. En kvinnlig röst säger "We are no better" och mannen ifråga fortsätter med "than our Viking ancestors."

Herrarna högermänniskor behöver borsta upp engelskan både gällande läs- och hörförståelse.

Man kan ju höra fel. Poängen kvarstår ju även med korrekt mening. Kulturell appropriering går visst bra åt ett håll.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?