Inlägg från: Anonym (Js) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Js)

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

nattuw skrev 2020-02-15 20:58:16 följande:

SAS är inte Rolling Stones. All reklam är inte bra reklam.

Att en kampanj i framtiden kommer att kunna användas som exempel på hur man inte skall göra gör den inte till en smart kampanj.

Syftet med en reklamkampanj är att få kunderna att välja den egna produkter före konkurrentens och där har de misslyckats. Det finns inget i reklamen som ger SAS en egen identitet. Ingenting som förklarar för presumtiva kunder varför de skall välja SAS före något annat dussinbolag.

Varför skall jag välja ert flygbolag

Varför skall jag välja SAS framför något annat dussinbolag

1)Låg pris?

2)Premium?

3)Miljö?

4)Drömmar?

5)För att ni saknar identitet och att det blivit en ankdammsdebatt om en reklamfilm?

Det finns bara en sak att säga till de som gjort och godkänt reklamfilmen. Gör om gör rätt. Slopa tramset om att det inte finns någon skandinavisk kultur. Det påståendet är så utdaterat att det inte längre används ens av de mest ihärdiga pappskallarna från yttersta vänstern. För att inte hela reklambudgeten skall vara bortkastad så klipp ner det till en 30 sekunders "See the world, get new influences, do it with SAS".

Nja, det finns mer än en anledning till att göra en reklamkampanj. Inte nödvändigtvis är målet att få en omedelbar ökning av nya kunder. Ibland vill man bygga varumärke på lång sikt. Ibland vill man få befintliga kunder att köpa mer. Ibland vill man locka en viss typ av kunder för att få ambassadörer i rätt kundgrupp.

Jag vet inte vad som motiverat just den här kampanjen. Kanske inser de att en grupp svenskar väljer bort flyg pga miljöaspekt och kanske inser det att den gruppen ofta är densamma som tilltalas av en bred kultur (och att knäppa nationalister och SDare på näsan).

Kanske vill de med denna kampanj inte lyfta det egna varumärket utan marknadsföra resande i stort, för att få folk att vilja se världen.

Kanske var syftet att skapa en sån stor vattendelare att varumärket SAS går som ett sus genom världen och på sikt ökar det försäljningen globalt. För icke-svenskar är ju reklamen på sin höjd överraskande, och om några veckor kommer gemene tysk eller fransos inte förknippa SAS med något negativt för deras del utan enbart känna igen loggan och varumärket när de letar flygresor på nätet, och alla vet att igenkänning skapar trygghet och voilà - nya kunder.

Jag tycker det är en bra kampanj och diskussionen som följt efter är i det långa loppet endast till SAS fördel. De få svenska kunder man tappar kommer man ta igen med råge på utländska kunder genom att man skapat igenkänning.
  • Anonym (Js)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-17 01:36:44 följande:

Inget är rent skandinaviskt. Allt har på något sätt kommit till genom intryck från omvärlden. På samma sätt är det i alla andra regioner och länder. Det är så man utvecklas. Sen har vi kommit på en massa saker här och det ska vi vara stolta över men vi ska inte tro att vi inte har tagit intryck från andra när vi skapat det. Det dom vill ha sagt är att vi alla utvecklar världen tillsammans och att vill man utvecklas kan man inte göra som sd vill och bara använda sånt som helt och hållet är sk svenskt. För ska vi rensa bort allt som inte har någon anknytning till något annat land då blir det inte mycket kvar.Som du redan fått förklarat för dig så att bara för att vi har neandertalare dna här men inte i afrika så säger det inget du vet folk kunde ju ligga på vägen norrut, Det tar några generationer att vandra.

Sen så är inget av det du tar rent skandinaviskt. För det första så skulle jag inte kalla Nobelpriset för en innovation det är ett pris. Sedan att dela ut pris har gjorts i många länder. Att dela ut vetenskapspris har också gjorts i många länder. Sen levde Alfred Nobel både i Ryssland och Frankrike större delen av tiden. Du tror inte att han tog intryck även från dom länderna. När det gäller Lego vad görs lego av jo plast. Var det en Dansk uppfinning nej. Kan man då säga att Lego är en rent skandinavisk sak. Ja själva legobiten kom Danskarna på men dom behövde teknik som andra länder hade kommit på för att utveckla den. Det är det som ni inte fattar med reklamen. Den säger inte att vi inte kommit på ett skit i Skandinavien. Den säger att vi har kommit på saker genom att lära och ta intryck från andra länder och kulturer. Att ni inte fattar det är otroligt. Sen vill den dessutom visa på att det är löjligt när nationalister vurmar för saker som dom ser som typiskt för sitt land. För ofta är det saker som kommer från andra länder och som sen vidareutvecklats. Det är samma i andra länder. Italien tog glass och pasta från kina och vidareutvecklade det. Skulle tro att det finns nationalister där som tror att Pasta skapades i Italien.Nationalism har skapat dom flesta krig. Nationalism har gjort att människor i alla tider råkat illa ut. Nationalism gör att människor inte får vara som dom vill. Ska jag ge fler exempel på varför nationalism är dåligt.

Sen det som var det smarta med reklamen var att dom fick en massa gratisreklam eftersom en massa korkade sd väljare sket på sig av ilska. Jag har förklarat längre upp men får förklara för dig en gång till så att det går riktigt in. Att det inte skulle finnas neandertalare dna hos afrikaner men hos tex europer är väldigt enkelt att förklara. Därför att dom som är i Afrika är ättlingar till dom som stannade. Dom i europa är ättlingar till dom som vandrade norrut och som troligen spände på en och annan neandertalare på vägen. 

Sen att dumförklara nationalister lär knappast påverka dom speciellt negativt. Nationalisterna flyger mest på charter eller inrikes. Däremot dom som fattar reklamen reser över hela världen och backpackar gör affärer eller jobbar. Det är deras stora kundkrets. Bolaget men dom skulle inte komma så långt om dom inte hade använt dom Amerikanska brödernas uppfinning. Och uppfinningar från hela världen som skapade dom plan som dom använder.

Fantastiskt inlägg! Tack för att du tog dig tid (även om jag är rädd att de du besvarar inte kommer läsa/förstå innebörden i det du skriver. Snart kommer nog någon börja påtala stavfel i din text och någon kommer ropa ?men svenska språket då - det är ju svenskt!!? och så är cirkusen igång igen. Men som sagt - tack för att du försöker hjälpa dem förstå. Tålmodiga och förståndiga människor finns inte många av. De flesta är tyvärr både småkorkade och snabba på avtryckarfingret.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-02-17 15:35:14 följande:

Du har fel. Det finns saker som är rent skandinaviska, som har sitt ursprung i Skandinavien. Det har räknats upp massor av saker här i tråden och även i andra trådar. Hur är det med läsförståelsen? Jag kan, på ett pedagogiskt sätt förklara för dig, fastän så många andra försökt innan. Läs nu noga och försök förstå, för jag tror folk tappar tålamodet med typer som du, som uppenbart inte kan ta till sig skriven text eller ens göra de enklaste analyser.

Så, läs tråden igen och försök förstå, försök tänka utanför din box. Jag kan ge dig lite övning i att använda hjärnan på rätt sätt: vi börjar med ett av exemplen på det som är skandinaviskt- Nobelprisen. Det var svensken Alfred Nobel som instiftade detta pris och har, år efter år delats ut i de olika kategorierna kemi, medicin, fysik, litteratur och fred, sedan tillkom även ekonomi. Det är skandinaver, mestadels svenskar, inom varje kategori som utser vinnarna. Ceremonierna hålls i Stockholm (Alla utom fredspriset som hålls i Norge, också det ett skandinaviskt land).

Som du märker, när jag gått igenom detta grundligt för dig nu, är detta ett helt igenom skandinaviskt pris som delas ut till de bästa i världen inom sina områden. Perfekt exempel på något rent skandinaviskt som vi vill sprida ut i världen. Sverige är känt för Nobelprisen över hela världen. Detta ska vi vara stolta över. Och det är, som sagt, ett pris som instiftades/uppfanns av en svensk i Sverige och prisceremonierna hålls i Sverige och Norge. Det blir inte mindre svenskt för att någon har rest. Samernas kultur med rennäring osv, skandinaviskt. Surströmming, typiskt skandinaviskt osv osv. Förstår du? Jag kan lika grundligt gå igenom flera av de andra skandinaviska företeelserna, men då känner jag nästan att jag vill ha någon form av lön pga att det tar tid och kraft att föreläsa från grunden så här.

Jag råder dig att läsa på mer om neandertalare, människans historia, ja faktiskt allt. Det kan lätt bli så pinsamt för dig annars när du ska "förklara" men din okunnighet lyser igenom.

Att du känner någon sorts självhat och vill försöka pådyvla andra att inget är skandinaviskt, gör det inte mer sant för det. Jag råder dig att istället ta itu med dina egna problem, kanske gå i terapi eller liknande, för det är inte sunt att med näbbar och klor försöka slå i andra lögner om att det inte finns något skandinaviskt.

Skulle du säga samma sak om andra kulturer, tex att det inte finns något kinesiskt? Inget italienskt? Inget grekiskt? Arabiskt? Judiskt? Franskt? Japanskt? Osv... tror du att det inte finns några kulturer alls, eller är det bara just det skandinaviska som enligt dig är fantasier? Svara på detta om du kan (Har inga förhoppningar om att du kan dock) Ta itu med din identitetskris, jag tycker synd om dig. Krya på dig!

Ja men vi tar Nobelpriset som exempel då. Precis som Tobbe skrev är ju det priset influerat av många andra. Vem var först med att dela ut ett pris? Ingen aning men knappast Alfred Nobel i alla fall. Han har ju inspirerats av människor innan honom. Kanske grekerna, som delade ut pris i idrotter vid Olympiska spelen. Vem vet. Men att han blivit inspirerad av andra kulturer kan vi väl vara överens om?

Kanske hade inte priset existerat om att inte rest runt i världen och inspirerats av andra människor och kulturer. Precis sånt vill SAS lyfta fram genom sin reklam. Att det vi anser svenskt idag troligtvis aldrig existerat om det inte vore för att människor rest runt och delat erfarenheter.

Kristendomen står för stor del av våra svenska traditioner. Den uppkom knappast i Sverige. Men vilken tur att människor kom hit för flera hundra år sedan och spred den! Annars hade vi inte haft våra julaftnar med sill och potatis, eller våra påskhelger eller vår tideräkning eller våra fina kyrkor ( och vilken tur att extremisterna försvann där på vägen också, så vi inte bränner häxor och böcker längre).

Det SAS vill lyfta fram är att resande berikar och upplyser. Sverige hade inte varit Sverige utan influenser utifrån. Det vi är så stolta över idag kan vi tacka våra resande förfäder och deras utländska vänner för. Kan inte det vara fint att erkänna? Ödmjukt, faktiskt. Och av samma anledning är det lite arrogant och respektlöst att vägra ge andra cred för något de gjort.

Sen kan man ju undra varför du och jag känner något över detta över huvud taget. Varken du, jag eller någon annan nu levande människa är ju upphovsman till midsommarstången eller något annat som nämns i klippet, och har således knappast någon rätt att känna oss kränkta och förbisedda. Eller menar du att du automatiskt har rätt till äran för Nobelpris bara för att du råkar vara född i samma land som upphovsmannen?
  • Anonym (Js)
    Anonym (Svara på frågan!) skrev 2020-02-18 00:03:40 följande:

Anser du att det finns någon kinesisk kultur?

Anser du att det finns någon judisk kultur?

Anser du att det finns någon grekisk kultur?

Anser du att det finns någon arabisk kultur?

Anser du att det finns någon egyptisk kultur?

Om ja, är det endast skandinavisk kultur du anser inte finns? Varför tror du det isåfall, har du belägg för att andra kulturer kommit på saker, men inte just vi i Skandinavien?

Om nej, du menar alltså att ingen kultur finns överhuvudtaget? Isåfall var ju reklamfilmen ett slag i luften, som att slå in en öppen dörr och diskutera något som överhuvudtaget inte existerar i världen.

Inser du vad ordet kultur betyder? Ett tips är annars att googla, det kanske skulle ge dig en aha-upplevelse. Jag kan avslöja så mycket som att, jo, det anses som att man skapar något helt nytt, även om man står på jättars axlar och bygger på redan existerande kunskap och får inspiration. Nobelpriset är unikt för Sverige och det är löjeväckande att säga att vi "kopierat" antika Greklands eventuella idrottsprisceremonier, att Nobelpriset alltså skulle vara en kopia av de priserna. Förstår du inte hur löjligt det låter?

Självklart finns skandinavisk kultur. Självklart finns kinesisk kultur. Det har väl ingen förnekat? Jag gör det i vilket fall som helst inte. Nu vet jag inte så mycket om kinesisk och arabisk kultur, men svensk kultur är jag uppvuxen med så den kan jag allt. Min familjs alldeles egna kultur kan jag faktiskt utan och innan. Vet du, min familj har som tradition att äta pannkakor till frukost varje söndag. Det är en del av vår kultur. En fin tradition som jag är stolt över, men jag kan inte påstå att varken frukost, pannkakor eller söndagar är vårt påhitt. Receptet har jag tagit från en kokbok och frukost har man väl ätit sedan urminnes tider. Dessutom är jag inte så självupptagen att jag tror att vi är de enda som äter pannkaksfrukost på söndagar. Jag har säkert läst om någon annan som gör det och inspirerats. Spelar ingen större roll, nu är det en del av mig.

Om ett par veckor ska jag till några vänner och övernatta. Vem vet, kanske lär jag mig något nytt där som jag tar med hem till min familj och gör en tradition av, och som om några år är en självklar del av vår kultur. Det är fortfarande inspirerat från mina vänner, men vi sätter säkert en egen twist på det. Om någon frågar var traditionen kommer från kommer jag såklart svara ?från mina vänner X och Y? och glädjas åt minnet. Om 2-3 generationer kanske mina barnbarn fortfarande håller i traditionen, och inte minns ursprunget. Om någon då upplyser dem, eller om de hittar någon gammal dagbok från mig, så är det ju jättekul för dem att få veta kuriosa om sin kultur. Det skulle inte förneka att det tillhör deras kultur, men det skulle ge lite historia, och kanske tacksamhet till X och Y som bidragit till ett berikat liv.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:34:50 följande:

Självklart finns skandinavisk kultur. Självklart finns kinesisk kultur. Det har väl ingen förnekat? Jag gör det i vilket fall som helst inte. Nu vet jag inte så mycket om kinesisk och arabisk kultur, men svensk kultur är jag uppvuxen med så den kan jag allt. Min familjs alldeles egna kultur kan jag faktiskt utan och innan. Vet du, min familj har som tradition att äta pannkakor till frukost varje söndag. Det är en del av vår kultur. En fin tradition som jag är stolt över, men jag kan inte påstå att varken frukost, pannkakor eller söndagar är vårt påhitt. Receptet har jag tagit från en kokbok och frukost har man väl ätit sedan urminnes tider. Dessutom är jag inte så självupptagen att jag tror att vi är de enda som äter pannkaksfrukost på söndagar. Jag har säkert läst om någon annan som gör det och inspirerats. Spelar ingen större roll, nu är det en del av mig.

Om ett par veckor ska jag till några vänner och övernatta. Vem vet, kanske lär jag mig något nytt där som jag tar med hem till min familj och gör en tradition av, och som om några år är en självklar del av vår kultur. Det är fortfarande inspirerat från mina vänner, men vi sätter säkert en egen twist på det. Om någon frågar var traditionen kommer från kommer jag såklart svara ?från mina vänner X och Y? och glädjas åt minnet. Om 2-3 generationer kanske mina barnbarn fortfarande håller i traditionen, och inte minns ursprunget. Om någon då upplyser dem, eller om de hittar någon gammal dagbok från mig, så är det ju jättekul för dem att få veta kuriosa om sin kultur. Det skulle inte förneka att det tillhör deras kultur, men det skulle ge lite historia, och kanske tacksamhet till X och Y som bidragit till ett berikat liv.

Vill tillägga lite till min text. Självklart är inte X och Y urkällan till den nya traditionen. De har såklart inspirerats av någon annan som i sin tur inspirerats av någon och så vidare och så vidare. Vad som är grunden till allt går ju knappast att bevara. Allt du ser omkring dig har ju massor av människor i olika generationer och från olika kulturer bidragit till att skapa. Sen väljer man ut det man gillar och fortsätter utveckla och känner till sist så mycket för det att man kallar det ?sitt?. Det är ju helt naturligt.

En tradition kan ju gå hur långt tillbaka som helst: julafton tillexempel. En urgammal tradition som kan se väldigt olika ut mellan olika kulturer (länder, familjer, individer) och vara källa är så gammal att det är obetydligt var det startade och vilken civilisation som satte första stenen. Så många stenar har lagts på av så många andra efter det att det inte längre spelar någon roll.

Jag tolkar SAS film som att man vill belysa fördelarna med att låta sig inspireras av andras kultur. Utan andras kulturer och erfarenheter hade vi varit mycket mindre utvecklade. Sen spelar de ju lite (mycket) på folks fördomar och använder dem till att skapa en intresseväckare. Tycker det är rätt skickligt. Sen behöver ni inte hålla med om det, men jag tyckte i alla fall det var intressant att få lite överraskande fakta om mina traditioner. Hade ingen aning om att midsommarstången kommer från Tyskland tillexempel! Kul! Undrar vad tyskarna inspirerats av i sin tur.
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 00:43:00 följande:

Så du kan alltså inte svara på frågan? Du väljer att göra dig löjlig med ett "gulligt" pannkaksexempel istället? Så... fegt! Svara nu på om du tycker att det vore ok att påstå att INGET är tex arabiskt eller judiskt, att allt är kopierat. Tror du att det skulle tas emot väl om du påstod allt sas-reklamen påstår, men angående ett annat land eller område i världen?

Tycker du på allvar att det är samma sak att påstå att INGET är skandinaviskt, som att raljera om sin familjs pannkakstraditioner? För filmen påstod att INGET är skandinaviskt och att vi kopierat allt. Så, vilka andra länder skulle du våga säga samma sak om?

Men det är här vi har uppfattat filmen olika. Jag tolkar det inte som att SAS påstår att vi kopierat allt, utan att vi inspirerats till allt.

Jag säger samma sak om alla kulturer. Sen ville jag med mitt pannkaksexempel belysa att en kultur inte nödvändigtvis hör till en befolkning. Det finns andra grupperingar också.

Men som sagt, min fasta övertygelse är att ingen kultur uppkommit från tomma intet utan ALLA kulturer är ett resultat av olika individer som bidragit med olika erfarenheter. Erfarenheter som kommer från hela världen och som gått i generationer och utvecklats och förfinats på olika håll.

Sen är det uppenbart att vissa blir kränkta över ett sådant påstående. Varför förstår jag inte, för den som blir kränkt är ju inte personligen upphovsman till en tradition. Men att folk blir kränkta å någon annans (eller snarare flera tusen personer i generationers) vägnar är tydligt. Verkar dumt, tycker jag, att bli kränkt för någon annans skull,

men okej.

Jag tror absolut att många araber skulle bli irriterade om de fick förklarat för sig att deras traditioner är inspirerade från olika håll i världen. Inte alla, men några individer skulle absolut bli irriterade. Mina fördomar säger att det inte är samhällets mest framgångsrika och kunniga människor som blir kränkta över ett sådan (ganska självklar) fakta. Men ni som känner så finns säkert i alla länder och kulturer (sedär - en till sak vi har gemensamt med andra kulturer!).
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 01:17:53 följande:

Kan du byta ut alla gånger i filmen de säger "skandinavisk" till i tur och ordning arabisk, judisk, egyptisk, kinesiskt, grekiskt? Hur kändes det nu? Skulle du kunna stå för en sådan film, där man alltså hävdar att tex INGET är egyptisk, att allt är kopierat? Skulle du våga gå ut med en film där '"skandinaviskt" vore utbytt mot något av dessa, är jag ganska säker på att du skulle bli extremt hatad av dessa grupper. Men det bryr du sig kanske inte om?

Svarar igen då: Ja, det skulle jag. Jag tycker absolut att man ska kunna presentera fakta utan att behöva vara rädd. Jag tycker det är beklagligt att SAS inte kunde göra det utan att bli, som du utrycker det, ?extremt hatad av dessa grupper?. Sen är nog varken SAS eller jag så naiva att man inte tror det finns hatiska människor - i ALLA grupper (inte minst hos den svenska befolkningen, uppenbarligen). Men en arg, hatisk grupp som agerar på känslor är farlig och kan aldrig tillåtas ha makt. Det är livsfarligt, OAVSETT grupptillhörighet. En arg, hatisk svensk är precis lika illa som en arg, hatisk egyptier.

Att inte våga gå ut med en sådan sak är att ha blivit tystad. Ärligt talat - nej, jag skulle inte gå ut på NMR:s demonstrationer och informera om att maten de äter har sina rötter i turkisk och asiatisk tradition (eller liknandek), för jag hade varit rädd för den gruppen. Rädd för mitt liv, att min faktabaserade information skulle få dessa känslomässiga individer att skada mig fysiskt. Är inte det tragiskt? Men NÅGON måste ju informera. Vi har några tappra själar som presenterar saklig fakta med risk att reta upp olika grupper. Otroligt imponerande! Att ett börsnoterat storbolag gör det är jättebra! De har makt. De når ut. De har resurser. De sätter inte en individ i skottzonen utan är beredda att ta emot hatet från denna känslomässiga, djuriska grupp tillsammans. Bra!

Men jag svarar igen på din fråga - så du inte missar att du får ett svar. JA! Det vore underbart att de American Airlines eller Emirates göra detsamma. Vilken grej det vore! Upplys ALLA om hur traditioner uppkommer och hur kulturer blandas varje dag. Varenda kines och varenda australiensare kan få veta fördelarna med att byta erfarenheter! Det skulle gynna ALLA! Sen får de inskränkta, stolta faktamotståndarna fortsätta leva i sin villfarelse och sin bitterhet om de vill. Men ju fler som blir upplysta, desto färre oupplysta. Så fortsätt sprida ljuset, säger jag! Bra gjort, SAS!
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 01:35:44 följande:

Oj, du har så extremt mycket fördomar så jag vet inte var jag ska börja. Jag börjar dock från slutet. Hur definierar du framgångsrik? Anser du att man är framgångsrik om man är president i en av världens största demokratier? Isåfall får du väl erkänna att Trump är ganska framgångsrik (är absolut inget fan av Trumpen, men tar det som ett exempel på dina fördomar). Om det är någon som verkar extremt lättkränkt så är det väl Trump? Skulle kunna satsa mycket på att han skulle bli extremt irriterad, för att uttrycka det milt, om någon gjorde en dylik film om USA. En till framgångsrik person, Zlatan. Jag tror inte att Zlatan direkt drar sig för att säga vad han tycker och jag tror att han skulle bli irriterad, milt sagt, om någon pratade så respektlöst som de gör i filmen om något han identifierade sig som.

I den allmänna debatten i Sverige är det många personer med långa universitetsutbildningar och mycket kunnande, som debatterar med varandra och ofta verkar rätt lättkränkta- från vänster till höger. Att bli irriterad på irritationsmoment är inte något förunnat pöbeln som du tycks tro.

Många framgångsrika personer, inte minst politiker i olika länder, reagerar kraftigt om någon hånar dem eller deras land. Så, att som du gör, försöka blåsa upp din självbild genom att insinuera att de som (med rätta) finner filmen osmaklig (och felaktig) skulle vara korkade- säger mer om dig än om de du vill förolämpa. Och jag tror inte det skulle röra sig om "några individer" utan snarare de allra flesta. Men som sagt, det bryr du dig kanske inte om? Att förolämpa folk av olika nationaliteter är ok för dig?

Nja, inte korkade men svårt att acceptera fakta kanske. I alla fall viss typ av fakta. Exempel: om Arne gått hela sitt liv och trott att 2+2=5 och så kommer en kille som, med en suck informerar Arne om att det han tror inte stämmer: 2+2=4. Arne kan då reagera på en rad olika sätt, men aggression är ett av dem. Ett rätt märkligt sätt, tycker jag. Att Arne sedan känner sig förolämpad av faktan att 2+2=4 är ju faktiskt hans problem. Det är för mig ofattbart att man blir förolämpad. Gissningsvis handlar det snarare om att han känner sig dum och lite skamsen som levt i villfarelse hela livet och kanske gått runt på jobbet och stolt pratat om hur bra det är att 2+2=5.

Och ja, jag sätter mina pengar på att Arne inte tillhör vetenskapens elit direkt. Men med karisma och pengar kan han säkert bli en framgångsrik politiker!
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 01:56:04 följande:

Ok då vet vi. Du respekterar alltså inga kulturer, länder eller människor. Trevlig du verkar vara! Tror dock inte att du skulle våga byta ut orden egentligen, och under din politiskt korrekta fasad inser du nog att det faktiskt inte är så att ALLA folkgrupper är EXAKT lika irriterade/våldsbenägna/toleranta osv. Du tror det är en slump att vi i Skandinavien haft fred i så många år, och att det inte gäller för många andra länder?

Du tror att "varje kines" osv skulle uppskatta att bli "upplyst" om felaktigheter som att "inget är" tex kinesiskt? Vilken extremt känslomässig och ointelligent analys. Jag tror ingen skulle uppskatta att bli "upplyst" om felaktigheter som detta. Att man får inspiration från olika länder är inte samma sak som att INGET är skandinaviskt, vilket filmen påstår.

Att ropa "faktaresistent" när man själv baserar alla sina "fakta" på känslor och att försöka vara en "god människa" (vilket tyvärr mynnar ut i motsatsen) är komiskt. Du verkar bitter och jagsvag, som tror att du kan kränka eller snacka skit om länder, kulturer och människor som är stolta över sitt land, och att alla som reagerar mot det är en ointelligent pöbel. Det säger mycket om vilket människoförakt du har och vilken typ av människa du är.

Jodå, jag respekterar alla kulturer. Vissa tycker jag är märkliga, vissa är imponerande. Det jag menar är att alla delar av kulturen kommen från olika håll. Precis som SAS säger: inget är ?truly scandinavian? utan har rötter från överallt i världen. Sen har Sverige som land, och mindre grupper som städer och familjer, sin egen twist på det. Och en svensk julafton ser annorlunda ut från en italiensk. Vi kan ändå inte ta oss cred för konceptet julafton, men ändå vara stolta över vad vi gjort med konceptet!

Sen nej, jag tror inte att alla uppskattat att bli upplysta, men jag tror ändå att folk BEHÖVER bli upplysta, för the greater good så att säga. Jag tror att effekten av det skulle vara positiv i förlängningen. Precis som att folk behöver bli informerade om hur könssjukdomar sprids. De kanske inte gillar det de får höra, men de behöver höra det ändå.

Jag är inte ute efter att kränka någon. Faktan jag, och SAS, presenterat BÖR inte vara förolämpande. Precis som att inget BÖR ha blivit kränkt över att få höra att jorden är rund när det begav sig. Men av någon, outgrundlig, anledning tar folk illa upp av fakta. Är det så att du, liksom prästens som förnekade en klotformad planet, känner dig hotad av att få höra att midsommarstången är en tradition vi hämtat från Tyskland? Hjälp mig gärna förstå, för jag gör uppriktigt inte det. Som jag ser det har ingen påstått att du inte har någon kultur. SJÄLVKLART har du kultur, som alla andra. Du tillhör gruppen svensk, du tillhör gruppen familj, du tillhör gruppen människa, du jobbar säkert någonstans och tillhör den gruppen. Du har massor av grupptillhörigheter med tillhörande kultur. Kultur som du gärna får vara stolt över men som du också får inse kommer från olika håll. Den informationen tar inte ifrån dig den kultur - den förklarar din kultur.

Det är inte meningen att kalla dig korkad eller en ointelligent pöbel. Jag är bara genuint intresserad av att höra - varför blir du kränkt av att få din bakgrund förklarad? Om någon berättar för mig att jag är smal och mörkhårig blir jag ju inte arg. Varför blir du så arg över objektiv fakta om dig själv?
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 02:04:35 följande:

Du är inte lite uppblåst och självgod som jämför dina egna högst personliga åsikter och känslor angående en film, med matematik.

Snacka om världsfrånvänd!

Skojar du, eller jämför du på allvar ditt tyckande, dina känslor och dina subjektiva åsikter om denna film, med matematik?

Inte undra på att du inte ens verkar vara kapabel att skämmas över din okunnighet.... nästan skrämmande.

Ett tips om du vill försöka gå hem lite mer hos människor och få gehör: var lite mer ödmjuk. Jämför inte dina egna känslor med fakta. Kom ut ur din bubbla.

..... Och jag kan garantera att du inte tillhör någon "vetenskaplig elit". Vetenskap kräver fakta, man kan inte basera allt på sina egna känslor eller övertygelser...... Hur "god människa" man än tror sig vara.....

Fast det är ju fakta. Lika mycket fakta som att 2+2=4 är det att vår kultur inspirerats från individer och kulturer över hela världen. Det är inte jag som tycker det. Det ÄR så. Eller tror du att vi alla svenskar härstammar från Ask och Embla i rakt stigande led och att alla våra traditioner har sitt ursprung från deras hydda i skogen? Midsommarstång, mintuu och lördagsgodis?
  • Anonym (Js)

Nä du, Betteline. Ska vi sova lite kanske? Nya tag imorgon?

Visste du förresten att det här med att sova på natten är en vana vi människor har sedan innan elektriciteten fanns? Det var svårt att leva i totalt mörker så man valde helt enkelt att sova på natten och vara vaken på dagen. En tradition som hängt i sedan dess, trots att vi nu har medel att se på natten. Häftigt! Man kan påstå att människan är upphovsman till att sova på natten. Det kan du vara stolt över! Du tillhör ju gruppen ?människa?. Passa dig bara så inte elefanterna kommer och claimar att det var de som var först bara. De är riktigt otäcka, de där elefanterna. Har hört att de överger sina ungar ibland också, och låter gör de också. Otrevliga läten som man inte förstår alls. Jag är inte säker, men häromdagen tyckte jag jag hörde elefanten Ebbot säga att han tycker människor är fula. Usch! Ebbot skulle bara våga

visa sitt nylle här.

Vi människor måste hålla ihop, Belline! Jag tycker vi gräver ner stridsyxan nu och istället pratar om hur vi ska bli av med de där jäkla elefanterna! Kan vi skicka dem till någon ö kanske? Får jag höra ett enda ord till om att det var de som kom på det här med nattsömn så blir jag tokig!! Vi måste stå upp för vårt ursprung - människan! Och det var VI som började med att sova på nätterna, inte elefanterna. Det är viktigt alltså!! Vem som började med det. Ska elefanterna få cred för det vet man inte var det slutar. De ska inte få för mycket luft. Vi måste hjälpa åt du och jag, så att deras dumma åsikter och idéer hålla nere. Elefanter alltså... vilket skämt.

Skönt. Nu har vi en gemensam fiende att rikta allt vårt inre har mot. Det kommer stärka oss som grupp! Spelar mindre roll vad vi kastar ur oss för påståenden eller tankar eller hur sanna de är. Huvudsaken är att vi får en egokick och att vi har någon att rikta ilskan mot.

Nu kan vi sova gott.

Godnatt!

• Anonym (Js)
    nihka skrev 2020-02-18 02:31:21 följande:

Ask och Embla. Adam och Eva. Same, same but different.

Sedan har vi Adam and Steve. Same, same but the same

Och glöm för guds skull inte samerna!! Same, same and same!
  • Anonym (Js)
    Anonym (Tråkigt!) skrev 2020-02-18 17:58:15 följande:

www.sydsvenskan.se/2017-03-02/elefanter-sover-kort-och-dromlost

sv.wikipedia.org/wiki/Elefanter

VS

en.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens

Du behöver läsa på. 

AAAHA!! Var väl det jag visste. De där jäkla elefanterna alltså. Vilka tror de att de är?? Det är VI!! Homo Sapiens!! Som ska ha äran för det där med nattsömn!! Skönt! Känns så jäkla bra i människohjärtat nu. Otroligt viktigt att veta att det var VI SOM VAR FÖRST!! Det har betydelse för... ja något säkert.

#stoltmänniska #ståuppförhomosapiens #skickaelefanternatillyttrerymden
  • Anonym (Js)
    Anonym (Tråkigt!) skrev 2020-02-18 18:20:50 följande:

Är du en elefant? 

Nej verkligen inte. Jag är människa. Har varit människa i generationer. Finns inte ett spår icke-människa i mig hur långt bak man än tittar. Men du då, din lilla infiltratör? Är du FÖR att elefanter ska få fortsätta leva kanske?? För är du det har jag INGET mer att säga till dig.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Tråkigt!) skrev 2020-02-18 18:43:41 följande:

Är du också människa? Nää, du är väl en elefant? Är du emot elefanter? :( Tycker elefanter är magnifika, mysiga och söta :) Förstår inte vad du har emot elefanter, när du är en elefant. 

Men alltså.. VI VAR FÖRST!!!! Elefanterna får vara hur söta de vill men VI VAR HÄR FÖRST!! Bort med dem!!! Vi kan väl för satan inte ta elefanter och människor på samma planet? Det finns inte resurser åt oss båda och då blir det elefaterna som ryker. Tough luck men någon måste försvinna härifrån och då är det elefanterna som ska bort för VI VAR HÄR FÖRST!! Detta är VÅR PLANET!! Elefanterna kan väl åka och vara söta på mars istället? Där finns plats.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?