Inlägg från: Crash Man |Visa alla inlägg
  • Crash Man

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Jag röstade dålig - reklamen var varken kränkande eller fruktansvärd enligt mig. Många säger att de ska bojkotta SAS efter detta, det håller jag inte med om. Jag kommer varken åka mer eller mindre med SAS efter detta; jag åkte i och för sig inte jättemycket med SAS från första början.

Detta är ett tydligt exempel på 'woke' reklam. Det är tydligt att SAS vill visa att de hänger med i samhällsutvecklingen. I reklzmen nämndes ursprunget av lakris och midsommarstången. Vad har detta med flygning att göra undrar ni säkert? Ingenting ör svaret de slänger bara ur sig floskler som de tror tilltalar den breda massan. Reklamfilmen är ungefär lika dålig som Gilettes reklam om toxisk maskulinitet. Dock hästlängder bättre ännde reklamfilm SVT publicerade förra året.

Den amerikanska konservativa politiksa kommentatorn Lauren Chen ger sin syn på saken.

• Crash Man

Min favoritdel i reklamen är när den svarte mannen säger "we are no better then our viking ancestors". Jag har en misstanke att den mannen inte har jättemycket vikingblod i ådrorna.

Tänk om en vit man i en amerikansk reklamfilm skulle säga ""we are no better then our native ametican ancestors". Min gissning är att det skulle bli ett mindre hus i helcetet.

• Crash Man
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-16 00:27:23 följande:

Dom som blir upprörda är väl mest sverigedemokrater som tror att allt vi har i Sverige har kommit till här utan intryck från omvärlden vilket är så korkat.

Det där är en halmdocka. Det finns absolut ingen som tror att Sverige kommit utan intryck från omvärlden.
  • Crash Man
    Anonym (Rolig reklam) skrev 2020-02-19 11:46:14 följande:

Lite roligt med denna reklam, för reaktionerna på den visar så tydligt vilka hycklare vänstern är. Tidigare gapade de om flygskam, för de sa sig värna om miljön och trodde att det var bara "onda sd:are" som flög.

Nu, i och med denna reklam, skryter vänstern om hur mycket de minsann ska flyga med SAS, bara för att reta upp "sd:are och nationalister".

När det sedan visar sig att vissa människor som röstar SD, slutat flyga för miljöns skull, går vänstern verkligen i spinn och argumenterar nu EMOT minskat flygande- som de för bara ett litet tag sedan argumenterat FÖR.

Och allt bara för att det viktigaste för vänstern alltid är att ösa sitt hat över SD.

De "ideal" som vänstern säger sig stå för, glömmer de snabbt om det visar sig att några inom SD står för detta ideal.

En sak som verkligen är hyckleri är att ingen har reagerat på den svarte mannen som säger "are we better then our viking ancestors?"

Föreställ er att reklamfilmen utspelat sig i USA och en vit man skulle säga "are we better then our native american ancestors".

Då skulle det bli hus i helvetet. "Hur vågar den vite mannen göra anspråk på ursprungsbefolkningens och hävda att deras historia är sin egen?" skulle fröken vänstermäniska säga med tårar i ögon och börja anklaga företaget för kulturell appropriering.

Men när en svart man approprierar på skandinavisk historia, som tydligen inte ens finns, så hörs inte ens syrsorna.
  • Crash Man
    KillBill skrev 2020-02-19 13:05:42 följande:

Kan du utveckla hur du finnit en koppling mellan SAS reklamfilm och den svenska ursprungsdbefolkningen? 

Jag tror du missförstår mig. Jag skrev aldrig att det fanns en koppling - jag skrev om det funnits en koppling så skulle det bli kallat för kulturell appropiering. Den svarte mannen åberopar Sveriges historia som sin egen. Om motsatsen skett skulle det aldrig accepterats.
  • Crash Man

Jag hörde på nyheterna idag att försäljningen av corona-öl har ökat på grund av corona-viruset. Det värsta viruset som mänskligheten sett sen spanska sjukan gör alltså bättre reklam än SAS.

• Crash Man
    KillBill skrev 2020-02-19 17:19:57 följande:

Vad vet du om det?

Du med fler gör att debatten om SAS är intensiv på sociala medier och kanske stämmer den gamla devisen att alla uppmärksamhet är bra.  Det skulle inte förvåna mig om att debatten i slutändan visar sig vara positiv för SAS försäljning. 

Du har rätt. Det är för tidigt att utvärdera hur reklamen påverkat SAS varumärke. Om en månad kanske det visar sig att det varit positivt. Men med tanke på hur det gick för Gilette så bör man inte ha en allt för stor tro att det var en lyckad reklam.
  • Crash Man
    nihka skrev 2020-02-20 00:58:22 följande:

Att ingen reagerat på det beror möjligtvis på att han aldrig sa så. En kvinnlig röst säger "We are no better" och mannen ifråga fortsätter med "than our Viking ancestors."

Herrarna högermänniskor behöver borsta upp engelskan både gällande läs- och hörförståelse.

Seriöst... du klyver verkligen hår just nu. Jag tror alla förstår att innebörden är att den svarte mannen påstår sig ha har viking förfäder.
  • Crash Man
    Smecker skrev 2020-02-20 18:06:01 följande:

SAS målgrupp är affärsresenärer och folk med pengar, inte fattiga, lågutbildade "nationalister" vars enda flygresa var en sista minuten till Mallis. SAS målgrupp säger "Hmmm.." och nickar lite åt reklamen, mer reaktion än så blir det inte.

Personangrepp brukar dyka upp när de riktiga atgumenten tar slut. Att påstå att alla nationalister är lågutbildade som bara flyger till "mallis" är verkligen ett lågvattenmärke.
  • Crash Man
    Smecker skrev 2020-02-20 18:39:37 följande:

Vilken person angrep jag nu? Om du kände dig träffad så ber jag om ursäkt, det var inte meningen att singla ut dig på det viset. Jag håller ju mitt resonemang medvetet generellt.

Nej, jag känner personligen inte träffad, men om du inte förstår varför det är ett personangrepp att kalla en hel grupp för lågutbildade bara för att du inte delar deras ideologi. Då är du inte så smart.
  • Crash Man

Henrik Jönsson ger sin syn på saken

En av Sveriges bästa politiska kommentator enligt mig.

• Crash Man
    Smecker skrev 2020-02-26 16:58:25 följande:

Till skillnad från många "nationalister". Tack.

Seriöst... ta och skärp dig. Det är ett extremt lågvattenmärke att börja klanka ner på hur folk skriver. Så länge de gör sig förstådda så spelar det ingen roll om någon om någon missar en stor bokstav eller använder ett c istället för ett k. Det är allt för många trådar som slutat med att folk diskuterar rättstavning istället för sakfrågan.
  • Crash Man
    KillBill skrev 2020-03-09 20:23:36 följande:

Miljörörelsen måste jubla över denna oväntade hjälp som man får av inskränkta högernationalister att slå undan benen på regulärflyget!

Jag tror inte folk flyger mindre, de som bojkottar SAS väljer nog bara andra bolag.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?