Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Hmm, SAS-reklamen kan uppenbarligen få navelskådare att flyga i luften av vrede.

Ett exempel på hur svårt det kan vara för minoritetskulturer att förstå det samhälle de egentligen är en del av.

Blott Sverige svenska krusbär harSkrattande

• FDFMGA
    jeanette02 skrev 2020-02-28 14:41:13 följande:
    Varför har du ett sådant behov av att trycka ned och förminska människor som har en annan åsikt än du?

DDR är tyvärr inte kvar...hade kanske passat dig bra?
    Nja, befinner man sig på ett öppet forum så får man räkna med att inte alltid få de egna åsikterna bekräftade.

DDR eller om vi håller oss till vår samtid - Ungern, passar förmodligen alldeles utmärkt för de lättkränktas förening för ömsesidigt ryggkrafsande.

Min uppfattning är att SAS-reklamen är alldeles för avancerad för att vissa subkulturer ska förstå vad det är SAS försöker föra fram för budskap: De flest akulturer är dynamiska och interagerar med varandra - men visst finns det undantag, som t ex DDR på sin tid och nyhögern nuförtidenGlad
  • FDFMGA
    jeanette02 skrev 2020-02-28 17:49:06 följande:
    Det var ju inte det jag ifrågasatte, att jag måste ha medhåll på något vis. Utan en diskussion kan ju föras utan att vara nedlåtande som du var i ditt inlägg.

Jag kan ju inte hjälpa ifall du ej förstår reklamen dock, att den är för avancerad för den grupp du kanske tillhör. Då är det förståeligt lite svårt att ha en diskussion om den.
    DDR kännetecknades inte av att man var nedlåtande mot de som inte instämde med regimen - - utan precis av det som utmärker DDR:s arvtagare som SD som vill styra medierna politiskt, som Orban i Ungern, som regimen i Kina, som regimen i Polen, som Bolsonaro i Brasilien, som...

Alltså raka motsatsen till SAS-reklamen - som viar hur människor, åsikter, kultur interagerar med varandar och förändras.

Visst, jag anser att nyhögern är bedövande okunnig och sysslar med att avveckla det fria tänkandet, den mänskliga tankeförmågan - är det en åsikt du ditt inre DDR anser borde vara förbjuden för andra att uttrycka?
  • FDFMGA
    jeanette02 skrev 2020-02-28 19:54:15 följande:
    Förresten det som förenar just dåvarande DDR och andra kommunistställen och Sverige nu delvis, ganska mycket ärligt talat, är ju just avskyn mot oliktänkande. Genom att försöka pracka på en saker som inte stämmer, svartmåla ens åsikter och förvränga det man skriver som du gör också. Avhumanisera som en annan nämnde tidigare i tråden. DDR är borta men återuppstod i en "lightversion" i Sverige. Hej o hå.
    Jag anser motsatsen - att det är nyhögern som ständigt ropar efter en stark ledare som ska visa vägen för de rättroga och hindra de som opponerar sig från att ge uttryck för sina åsikter.

Det är inte förvånade att SD vill ha en direkt politisk styrning av medierna, även Hoenecker ansåg detta fundamentalt, liksom hans samtida arvragare i Polen, Ungern, Tjeckien, Brasilien, Slovakien, USA , Kina, Vietnam, Kambodja, Myanmar med flera länder.

Själv är jag så glad att jag är svensk och lever i ett land då det är möjligt att kritisera regeringen, oppositionen, flygbolags reklam eller vad man nu önskar.

Tänk dig ett Sverige styrt av SD med strypt yttrandefrihetGråter
  • FDFMGA
    jeanette02 skrev 2020-02-29 06:55:21 följande:
    Fast det stämmer ju inte ens att de vill ha styrning av medier. De ville prata med ansvariga på PS då någon anställd brustit i opartiskhet. Bla Rebecka och Fiona. Det kunde likväl varit något annat parti som gjort precis samma sak. Oavsett vad tex Aftonbladets skribenter skriver.

Sedan får du ju ha din uppfattning om DDR men skulle nog råda dig att läsa på lite historia faktiskt. En uppfattning är ju inte samma sak som ett faktiskt händelseförlopp. Även om den också kan vara vinklad beroende vem som skriver. Men det finns bra info att hitta i både böcker och media. Bla åkte man ju till DDR från Sverige för att anamma deras skolväsende.

Alla som hade avvikande åsikter skrek man nazist, fascist åt. Väldigt smidigt sätt att tysta meningsmotståndare. Särskilt i Tyskland efter krigsåren. Känns igen lite i samhällsdebatten nuförtiden i Sverige...

Nordkorea är ju ett land också som inte gillar fria åsikter, fria människor.
    Haha, nej, det finns inget annat svenskt riksdagsparti som vill ha politisk styrning av public service av den DDR-modell SD eftersträvar.

För SD:s synsätt är ju inte deras "uppfinning" utan de har influerats av liknande kulturer - som den i DDR eller om vi går till vår egen samtid - den i Ungern, den i Kina, den i Ryssland och den i Polen.

Det finns ju egentligen inget som är tillräckligt inskränkt för att kunnas definieras som "Truly SD" - allt är influerat av utbölingsdogmer.

Där ser man - inte ens den mest inskränkta svenska subkulturen - kan kallas "Truly SD eller Truly svensk".

Själv brukar jag iofs tänka mig att det som kännetecknar oss svenskar - det som gör oss till världens mest extrema land enligt World Values Survey (https://www.iffs.se/nyheter/sverige-varldens-mest-extrema-land/) är att vi litar på andra, på samhället men trots detta är mycket individualistiska, antiauktoritära och dessutom anser vi att religion är en privatsak.

Men bara oss emellan, detta kännetecknar ju inte alla svenska subkulturer, t ex inte en del invandrarkulturer och heller inte SD-kulturen

Så för att återknyta till Almqvists "blott Sverige svenska krusbär har", så tycks det finnas en himla massa olika sorters krusbär på den buskenSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 19:08:28 följande:
    Känns det inte konstigt för en feminist och kommunist, att försvara ett stort, kommersiellt, miljöförstörande bolag..?  :D Har du kollat in SAS' styrelse förresten: den består enbart av vita medelålders personer, och majoriteten män. Men de är säkert glada åt att du förstååååår dem! :D
    Är Nihka verkligen kommunist?

Du tror inte att du fått det om baknaveln eller kanske drabbats av naveltrångSkrattande

Jagt vet att hon har skrivit att hon röstar borgerligt, vilket sannolikt innebär C eller L.

Vilket av dessa partier är kommunistiskt enligt din forskningSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-29 16:43:03 följande:
    Tja, det finns ju falanger som ligger mer åt vänsterhållet i båda de partierna. I C representeras de av "gymnasielagen"-Annie Löfven, och i L tidigare av Birgitta Ohlsson, och den där otäcka gamla kärringen som ser ut som döden själv, som har vigt hela sitt liv åt att så många barn som möjligt ska avlivas (aborteras), minns inte vad hon heter nu. 

Egentligen är allt i Sverige utom Sd, M och Kd vänstervridet (och ibland tvivlar jag när det gäller Kd...).
    Okunnighet är inte "Truly SD" - det finns andra politiska rörelser utanför Sverige och Skandinavien vars anhängare  skulle kunna tävla med vilken sverigedemokrat som helst i frågesporten "Vem vet minst"Skrattande

Den otäcka gamla kärringen kanske möjligen kan vara Barbro Westerholm. Abort är för övrigt inte mord, men det kan säkert te sig så om man lider av naveltrångSkrattande

Och föreställningen att C och L helt eller delvis skulle vara kommunistiska brukade för övrigt den där "Man med navelludd" också hävda. Hen hade visst en mattekurs för sina följare här på FL där hen hävdade att 75 procent av centerpartisterna defininivt var kommunister, medan 25 procent definitivt inte var det och däremellan befann sig de resterande 50 procentenTomte
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-02-29 17:24:19 följande:
    Jag kallas gärna "kommunist" av navelskådare som anser att allt utom SD och följe är kommunistiskt. Allt är relativt.

Tror du inte förresten att det gömmer sig en liten stalinist där? Jämförbart med att den största "böghataren" känner ett litet pirr vid åsynen av ett manligt skrev?

SAS-reklamen är verkligen extra svårsmält för den här typen av closet Stalinists
    Allt är relativt - minns när hen kallade en av de mest högerorienterade skribenterna här på FL för kommunist, så du är i gott - eller dåligt - sällskapGlad

Hursomhelst bottnar väl såväl oförmågan att först budskapet i SAS-reklamen som det politiska fanatismen i en kombination av okunnighet och tunnelseende.

Men inget tycks kunna sysselsätta navelskådarhögern så till den milda grad som frågan om vad svensk kultur är. Minns du hur man för några år sen på exakt samma sätt som med SAS-reklamen tutade om Reinfelts uttalande om det ursvenskaSkrattande

https://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-blott-barbari/
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?