Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Persbrandtkola skrev 2020-02-18 15:09:00 följande:
    Och där ljuger du! Tänker inte brodera ut det lika mycket som du, utan bara konstatera att du ljuger. Så vad pratar du om för lögn? I reklamen säger SAS att "absolut", alltså, 100% är inte Skandinaviskt, när SAS ställer frågan: Vad är verkligen Skandinaviskt? Aja... Över hundratusen tycker inte om klippet, medans dryga elvatusen tycker om reklamen... Säger dessa siffror inget till er? Så nästan 90% tycker att det här är fel...  Därför känns det svårt att ni har förstått budskapet.

Men kämpa på, bevisen i reklamen lär knappast försvinna, eller vänta, det var ju det som SAS försökte göra genom att ge ut en ordentlig redigerad reklamfilm... Undra varför? Hmmm...
    Du får nog kolla reklamen en gång till ... säger inte SAS i reklamen är ingenting är TRULY  SCANDINAVIAN utan att den skandinaviska kulturen, liksom övriga kulturer är en mix av gammalt arv från tidigare influenser och nya influenser som bakats ihop till en egen mix, OCH att detta är unikt skandinaviskt...

så här skriver The Guardian om reklamen och om snöflingorna The advert says: “What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Everything is copied.”
    It points out that Swedish meatballs came from Turkey, Danish pastries from Austria, liquorice from China,
    and progressive politics from Greece.

“We take everything we like on our trips abroad, adjust it a little bit, and it’s a unique Scandinavian thing,”
    it said.

But anti-immigration and far-right parties in Sweden and Denmark
    said the campaign was disrespectful of Scandinavian culture.
    Det är klart att detta får det att svida i ögonen och stocka sig i halsen på naivt och sentimentalt kulturkonservativa som tror att det finns en 'nedärvd essens' som är trily scadinavian, truly german, eller vad som nu är gångbart i SDland...

SAS säger att det finns någonting som är en unique scandinavian thing (men inte truly scandinavian) men så långt verkar inte snöflingorna på ha lyssnat och förstått, kanske hulkandet överröstar speakerrösten?

Så vem har förstått och inte förstått vad SAS säger med reklamen? 
  • Padirac
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 19:03:28 följande:
    Sedan säger SAS: "Absolutely nothing"... Varför får det dig att stocka dig i halsen? Så farligt är det väl inte? Tycker inte om det, men jag börjar inte gråta av det. Vilket land är "SDland"? Sverige eller? Vet du inte vilka som regerar i Sverige? Ja, kan det vara den dryga 10% grupperingen som kallar den resterande, nästan 90% mängden, för snöflingor? (Se exempelvis Youtube, SAS reklam)Tror du behöver se reklamen...

Ta med källa på det du hänvisar till nästa gång, blir lite fattigt annars att dra ut några citat... Det är jätteviktigt med källor, gick ni aldrig igenom det i skolan? 

Så The Gurdian skriver om snöflingor med en gul blinkande emoji... Varför inte skriva om SAS reklamen istället? 
    Nu är det ju inte jag som gråter och skriker om SAS reklam, det är ju en del andra i tråden som tycker att SAS reklam är jättejättedålig och tänker bojkotta SAS och istället flyga med tex LuftHansa.. det går ju bra att boka LH, men man kan få räkna med att SAS kör för LH då många Star Alliance medlemmar delar flighter men har sina egna flightnummer på dem Solig

SD-land, det är väl de som bor i det imaginära landet där SD är orättvist behandlat för att de tror att vi lever i en demokratur, där PS är opartiskt och riksdagen är odemokratisk för att SD inte får inflytande över regeringspolitiken  - du känner säkert igen dem. The Guardian kallar dem  anti-immigrants och far-rights parties:

De skriva faktiskt om både reklamen och snöflingorna som känner sig kränkta över reklamenThe advert says: ?What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Everything is copied.?
    It points out that Swedish meatballs came from Turkey, Danish pastries from Austria, liquorice from China,
    and progressive politics from Greece.

?We take everything we like on our trips abroad, adjust it a little bit, and it?s a unique Scandinavian thing,?
    it said.

But anti-immigration and far-right parties in Sweden and Denmark
    said the campaign was disrespectful of Scandinavian culture.
  • Padirac
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 19:51:52 följande:
    Vad frågar du mig om? 
    Frågar?  Jag besvarade dina frågor.

Det är ofta här på FL en fråga tolkas som ett påstående av vurmare et al, men det är nytt att ett svar tolkas som att ha med en fråga att göra...

Solig
  • Padirac
    nihka skrev 2020-02-18 20:04:28 följande:
    Tror du verkligen att en förklaring tjänar något till? Skotten är stängda. Hen undrar hur andra kan se annorlunda på saken och när hen får svar stoppar hen fingrarna i öronen och tjuter lalalalalalalalalalalalalalalalalala.

Intet nytt under solen Solig
    Tänkte mer på att andra möjligtvis kunde tillgodogöra sig en förklaring 

Boende i lalalala-land är som du säger faktaresistenta...
  • Padirac
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 20:33:35 följande:

Det visste inte jag! Spelar ingen roll för mig heller eftersom jag inte flyger alls längre. Men vad ska SAS göra åt detta faktum?

Jag råkar veta, att kabinpersonalen på Lufthansa uppmärksammar olika tyska kulturuttryck, för att resenärerna ska få en tysk upplevelse redan på planet. Medan Oktoberfest pågår i Tyskland, t.ex., så har flygvärdinnorna på samtliga flighter sig Dirnd'l, och stewarderna Lederhosen och vita skjortor av folkloristiskt stuk. Och så severar man mycket öl och salta kringlor, såklart! 

Jag bara väntar på SAS' försök att förstöra alltsammans: "öl är inget typiskt tyskt, det finns i stora delar av världen och började odlas i Mesopotamien. Att göra byxor av läder är heller inget specifikt för Tyskland, i Sverige gjorde man t.ex. byxorna till de karolinska uniformerna av älghud. Och Dirnd'ln har stora likheter med folkdräkter ifrån stora delar av Europa, den är absolut inget unikt för Tyskland. Angående kringlorna, så har man faktiskt hittat vetekorn i fyratusen år gamla egyptiska pyramider, och även i Gamla Testamentet nämns vetedegen..." 

Nej, du är inte heller ensam om att inte veta.. det är många som inte vet hur det funkar och skriker ut än det ena och än det andra - det är enklare än polarisera och sprida nonsens än att diskutera nyanserat. Men att de på Katarinavägen och enligt uppgift också Ryska påverkanskanaler tar tillfället i akta att trumma upp sina nyttiga idioter är inget nytt, det har pågått under många år, det är den del av de psykologiska krigföringen som är ett av kännetecknen för 'det nya kalla kriget'

Vad SAS ska göra åt att du inte flyger?  De ska väl försöka marknadsföra sig och sin profil till de som är och kan bli deras kunder. Om du är en av dem eller inte tror jag inte SAS bryr sig om - är du inte en del av deras målgrupp så är du någon annans målgrupp. SAS försöker nog inte vända sig till alla.  De verkar i den här reklamkampanjen ha vänt sig till de som ser resande som ett sätt att berika sitt liv och sin världsbild med intryck från andra delar av världen, de som ser att olikheter berikar och är värda att ta till sig det bästa från.

Jag tror inte att SAS kommer att lägga sig i LHs kabinpersonals göranden, det är olika bolag även om de inom Star Alliance råkar dela flyglinjer. Så vad LHs kabinpersonal har för sig i kabinen har väl ingenting att göra med SAS, eller vad tror du?

Det var väl JÅ som en gång sa att det utmärkande för vikingar var att de gillade att resa och se sig omkring, att det var en del av de svenska kulturen....  

https://sv.wikiquote.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson

"Det är till exempel det vikingarna ägnade sig åt, att resa runt och vara nyfikna på andra länder. Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson i en intervju i Aftonbladet/Ungt Val den 10 juni 2006 om vad begreppet svenskhet betyder för honom" Nu är ju JÅ inte dum i huvudet, men det är lätt att undra vad i helsike vad en högskoleutbildad person (enligt wikipedia studerade JÅ filosofi och forskningspolitik, statsvetenskap, juridik, ekonomisk historia, nationalekonomi och samhällsgeografi) menar med att vikingar reste runt och var nyfikna på andra länder....  

Dels är det ju nyfikenheten på andra kulturer som SAS lyfter fram i sin kampanj som SD-vurmare nu skriker sig hesa över och dels borde JÅ med sin bildningsgrad ha förmågan att på ett utförligare och mer nyanserat sätt beskriva vad skandinaver ägnade sig åt med att 'fara i viking' 
  • Padirac
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 20:25:08 följande:
    Men även om vi ponerar att själva budskapet är korrekt, så är det en konstig sak att trycka på, just för ett företag som ska sälja resor till Skandinavien. (Jag utgår ifrån att de inte vände sig till oss nordbor, eftersom filmen var på engelska.) Inklusive att den exotiska, skandinaviska upplevelsen börjar redan på planet (för annars kan ju resenärerna välja ett annat flygbolag lika gärna, eller kanske tåg o båt). 

Ingen resebyrå som säljer resor till Grekland, skulle ju skriva i sin katalog att "det finns inget som är typiskt grekiskt. Allting är kopierat ifrån andra kulturer". Utan man trycker ju på det som ÄR typiskt grekiskt (eller upplevs vara det), för att folk ska få lust att åka dit och upptäcka allt det där spännande, exotiska, grekiska. I annat fall kan de ju stanna hemma. 

Det här måste du väl medge, att just för ett reseföretag så var det en DUM reklam?
    Vet du vilket koncernspråk de använder inom SAS?  Engelska, Svenska, Norska, Danska, Skandinaviska?  Det har kanske inte med saken att göra men om de hade gjort reklamen på jysk så hade kanske en del som talar riksdanska haft det svårt också..  I princip alla i Skandinavien förstår och talar engelska..

Du vet kanske inte att den klassiska grekiska kulturen har sin historia och sitt ursprung den också, att den inte uppkom ur en 'nedärvd essens' gör den inte mindre intressant - men det är kanske inte tillräckligt single minded?

SAS reklar har säkert sin målgrupp och de som tycker det är extra spännande att det som en del tror är ursprungligt skandinaviskt egentligen är inlånat och omstöpt i de skandinaviska samhällena och med det placerar dessa länder på en extrem plats på WVS cultural maps, Är inte det ännu mer exotiskt och spännande att dessa samhällen kan plocka upp influenser från så många platser och ändå inte bli landet mellanmjölk?

Jag tror inte att reklamen är DUM, den är bara riktad mot andra än du tror den är riktad till.  
  • Padirac
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 21:51:22 följande:
    Ja, den är riktad till globalister som inte flyger... Medan dom som fortfarande flyger (och äger en egen dieselbil), nästan alltid röstar på Sd, M eller Kd. 
    Så du har alltså någon källa som kan användas som underlag för påståendet om politisk tillhörighet för de som flyger?

Intressant..
  • Padirac
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 21:51:22 följande:
    Ja, den är riktad till globalister som inte flyger... Medan dom som fortfarande flyger (och äger en egen dieselbil), nästan alltid röstar på Sd, M eller Kd. 
    Varför tror du att reklamen är riktad till globalister som inte flyger?  Jag tycker nog att reklamen riktar sig till mig, och jag flyger, är globalist, äger ingen egen (eller annans dieselbil) röstar j heller på SD eller M eller KD så länge de normaliserar SD som är ett rasistiskt parti med rötter i nazism, fascism och vitmakt, ett parti där ledade företrädare tycker att deras nolltolerans mot rasism ändå tål att lite nazism och rasism och antidemokratiska ideer går bra så länge det inte uttrycks kontinuerligt... Kräks  

• Padirac
    Persbrandtkola skrev 2020-02-19 00:11:11 följande:

Tycker han har en bra poäng! 

Är det en bra poäng att inte kunna vara stolt om någonting bra har ditt ursprung i andra delar av världen?

Eller är det en bra poäng att inte fatta vad SAS säger i sin reklam?

Eller vad menar du är en bra poäng?
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?