nihka skrev 2020-02-22 00:36:47 följande:
Din "poäng" faller ju platt eftersom SAS inte förnedrat någon. Jag har iaf inga problem med att höra om gemensamt ursprung och att alla lånar av varandra hej vilt. Det är ju så det är.
Samtidigt förstår jag hur nationalister kan känna sig kränkta av att deras nationalistiska världsbild krockar med vetenskapliga fakta.
Lite som att Flat Earth Society skulle bli kränkta av att se en SAS-reklam där man flyger runt ett jordklot
Fascinerande att du fortfarande tror att det du påstår skulle vara det som gör människor irriterade. El kränkta eftersom det är ordet du använder.
Det är inte FAKTAN i sig människor stör sig på. Varför fortsätter du att påstå något så korkat? Det är ingen nyhet för människor att sakerna kommer från andra länder och kulturer som de nämner i reklamen. Hallå, ingen har något problem med det.
Utan det är sättet man förminskar Scandinaviskt/Scandinavien genom sin negativa, dystopiska stämning och ordalag som stör folk, iallafall mig.
Sedan just att man medvetet försöker få oss Scandinaver att framstå som idioter, ovetande människor. Tex när en kvinna i reklamen säger att - Midsommarstången då? Och ser helt uppgiven ut i ett grått trist klipp.
Nej Tyskland. Ja, men liksom DET VET vi redan att den kommer därifrån om man har lite bildning. Likaså med vindkraftverken, det såg jag som liten i USA första gången, varför tror SAS att människor i allmänhet går runt och tror att det är en Scandinavisk grej.
Varför tror de på SAS att vi så okunniga? Varför har de en sådan märklig syn på folket i Scandinavien? Känns som att det är grupp väldigt snäva människor som gjort denna reklam och de ser ned totalt på potentiella kunder och kunder de redan har.
Förstår du verkligen inte det minsta av kritiken mot denna reklamfilm?
Som sagt det har inte med den faktiska faktan att göra, att många tycker den är mindre lyckad. Nej.