• Fri 14 Feb 2020 09:06
    1214 visningar
    6 svar
    6
    1214

    APC resistens - fler?

    Jag och min sambo håller på att bli utredda för upprepande missfall (3 st på ett år) och utöver dom tre missfallen så har vi försökt i sammantaget 2 år.

    Jag fick tillbaka mina blodprov igår och allt såg bra ut förutom APC-resistens. Mannen inväntar ännu sina provsvar så vi får se vad resulterat blir.

    Jag har två frågor, är det fler som har APC-resistens och haft många missfall? Har det något samband eller ej?

    Min andra fråga är, ni som har blivit utreda för upprepade missfall, fick ni även kolla äggreserv och göra en mer grundlig utredning?

    Är rädd och dom kollar mina blodprover och sen inget mer.

    Vill verkligen göra en grundlig undersökning och kolla att mina ägg är i bra skick och hur mängdantalet ser ut

    Kram på er, och glad alla hjärtans dag!

  • Svar på tråden APC resistens - fler?
  • Fri 14 Feb 2020 09:07
    #1

    Kan tillägga att APCn är heterozygot

  • Wed 8 Apr 2020 14:48
    #3
    gammelpysen skrev 2020-04-08 09:55:24 följande:

    Jag har också heterozygot apc. Har gjort flera ivf och inte förrän jag fick trombyl gav det plus. Första blev tyvärr ett tidigt missfall, nr 2 ligger och sover i sin säng och nr 3 är några veckor gammalt i magen.

    Be om trombyl. Jag vet inte var du går men det finns många studier som visar på att det hjälper just om man har apc.

    Lycka till!


    Tack för svar!

    För min del blev det först en antibiotika kur för att rensa systemet, sedan vid nästa graviditet blir det Fragmin sprutor plus vaginala progesteron tabletter. Håller tummarna att det hjälper :)
  • Fri 17 Apr 2020 13:18
    #5
    Tess1984 skrev 2020-04-17 12:34:30 följande:

    Hej.

    Vi försökte totalt i 7 år innan vi lyckades. flera missfall och ivf försök har vi tagit oss genom, graviditeten vi fick behålla fick jag blodförtunnande sprutor hela graviditeten, vet ej om det var det som hjälpte eller om det var slumpen.

    Efter utredning fann läkaren att jag var apc resistent och erbjöd mig blodförtunnande,så vill verkligen tro att det hjälpte oss.

    // Therese


    Tack snälla för svar, så underbart att höra om att ni äntligen fick en lyckad graviditet :) Var det jobbigt med sprutorna? Har du några tips? <3

    Kram
Svar på tråden APC resistens - fler?