• Mina83

    Få ihop arbete med barnomsorg ensam på heltid

    Är ensamstående på heltid med min dotter som nu är drygt 7 månader och jag börjar fundera på hur man ska få ihop det med barnomsorg när man börjar jobba. Är nyutbildad sjuksköterska men hann inte börja jobba efter plugget då jag blev sjukskriven för utmattning i 3 år pga att jag hade 5 jobb samtidigt som utbildningen och det var kanske inte det smartaste ????. Jag har därmed ingen anställning eller jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten. Är rädd att jag inte ska få nått jobb pga min situation.

    Skulle man få ett jobb på dagtid är det ju inga problem men som nyutbildad är det rätt svårt då de jobben är mest attraktiva och arbetsgivaren väljer säkerligen därför någon med erfarenhet. Visst är det brist på sjuksköterskor men mest på sjukhus med obekväma arbetstider. Eftersom jag har pluggat i några år så är jag inte med i a-kassan och ifall jag jag behöver få försörjningsstöd från soc i glappet mellan föräldraledigheten tills jag får ett jobb undrar jag om någon vet vilka krav ställer på att ta jobb med obekväma tider för att kunna få försörjningsstöd?

    Har jobbat många år i vården förr o ofta jobbar man 13-22 o sen morgonen därpå 6.45-16. Kan ju inte lämna min dotter på dagis så länge. Det är ju hemskt o jag skulle aldrig klara det speciellt när man inte kan förklara för henne varför man är borta så länge. Vill att hon ska bli en trygg människa och att sova borta känns inte bra. Kan knappast åka o hämta henne efter jobbet heller då jag inte skulle kunna va på dagiset förrän kl 23 o ska man då väcka henne o gå hem o lägga henne för att sedan gå upp vid 4.30 o gå till dagiset (har ingen bil) för att sedan ta bussen till jobbet för att va ombytt o klar 6.45 osv... Har heller inte ?råd varken ekonomiskt eller fysiskt att bli utmattad igen när jag har mitt barn att ta hand om och hon är det viktigaste för mig. Mina föräldrar finns ju o hjälper mig endel men jag kan ju inte bli beroende av att de ska kunna ta hand om min dotter när jag jobbar eftersom de själva har jobb att sköta oxå sen bor de 4 mil bort.

    känns som man är i ett moment 22 just nu för tiden rullar på och jag behöver söka dagisplats men det dagis som finns där jag bor som är öppet på obekväma tider kräver ett intyg från arbetsgivaren som styrker att man arbetar på såna tider vilket gör att jag inte ens har möjlighet att söka dit och därmed kan jag inte söka några jobb med obekväma tider. Söker jag på ett vanligt dagis så är det öppet mellan 7-17.30 o då kräver det ju att jag får ett jobb där jag börjar absolut tidigast 7.30 och som sagt är det inte så lätt att hitta såna vårdjobb. Har flera klasskompisar från sjuksköterskeutbildningen som även dom säger att man först nästa alltid måste ta ?skitjobben? först för att skaffa sig erfarenhet innan man får ett jobb på dagtid. Samtidigt vill jag inte ha slitit ihjäl mig med min utbildning för att sen inte kunna arbeta med det. Visst skulle jag kunna ta ett annat arbete som inte har med min utbildning att göra men då det redan gått flera år sen jag tog examen och det dröjer ytterligare några år innan jag kan börja kanske jag glömmer bort mer än jag redan gjort av utbildningen och jag blir ännu mindre attraktiv att anställa.

    Är det nån mer som är i samma situation med hur man ska få ihop arbete med barnomsorg? Jag har verkligen kört fast i huvudet o kan inte få ihop nån bra lösning men det kanske finns nån som kan ge mig nåt tips som jag inte tänkt på. Ursäkta mitt hemskt långa inlägg ????????.

Svar på tråden Få ihop arbete med barnomsorg ensam på heltid