Anonym (Ts) skrev 2020-02-15 14:32:45 följande:
Men alltså, man måste ju fylla i hos a kassan. Antingen trycker man i arbetslös eller att man har arbetat och antal timmar. Jag kan ju inte trycka i att jag arbetat i 8 timmar, då det ser ut som jag har ett heltidsarbete för att jag tar hand om en hund. Jag kan inte klara mig på 1000 kr i månaden.
Det blir 50% då jag isf kommer använda mig av frilansfinans. Då ingår försäkring och så också.
Jag tror det är ganska normalt att ta 2000 kr i månaden för dagmatte.
Ja men det är väl inte deras problem om du har usel lön. Jag tycker du ska köra på frilans iaf och inte företag, det är en hel huvudvärk med pappersarbetet omkring, allt extra som ska betalas till höger o vänster (sociala avgifter bl.a.) osv. Man måste inte registrera företag för minsta lilla utan du kan ha det som en "hobby" så länge, fast du ska så klart fortfarande skatta för inkomsterna då.
Anonym (.) skrev 2020-02-15 14:49:00 följande:
Menar du att hunddagis borde kosta ca 4000kr per vecka? (40 x 100kr). Tror ytterst få personer är villiga att betala så mycket för hunddagis.
Det handlar inte om vad folk är villiga att betala utan vilken timlön som är rimlig. Eller så kan ju folk som sagt lämna sina djur till ett hunddagis. Det var därför jag också rekommenderade att ta reda på vad ett sådant egentligen kostar och lägga sin nivå strax under.
Anonym (Ts) skrev 2020-02-15 15:19:06 följande:
Men som sagt, man fyller ju i en gång i veckan hur mycket man arbetar. Det finns inte utrymma för att förklara sig när liksom. Men att ta han om en hund är ju inte ett arbete på det sättet. Jag kommer såklart söka jobb som vanligt. Väldigt svårt att få kontakt med Alfakassan, i princip helt omöjligt. Försökt fråga hur långt tid det är kvar innan de tar han dom min ansökan. Jag får inte kontakt med dem på något sätt.
Du är ansvarig för hunden åtta timmar om dagen, det är då ett heltidsarbete på samma sätt som att vara barnvakt eller ha vilket annat jobb som helst, även om arbetsinsatsen inte är särskilt hög kanske. Det är ju inte som att du kan ta med dig hunden på intervjuer ens en gång.