• Anonym (Ts)

A kassa och hundvakt

Jag har ansökt om a kassa, inte hört något än (ansökte 11 dec) men oavsett kommer jag få runt 4 tusen, om dom godkänner det ens men det tror jag. Jag funderar på att bli dagmatte. Och då om jag ska göra det vitt eller svart. Jag kan ju inte skriva in att jag har arbetat 8 timmar, om jag har hunden hela dagen. Då kommer det se ut som att jag har ett heltidsarbete när jag i själva verket tjänst 1000 kr efter skatt i månaden? Annars kommer jag tjäna typ 2 tusen svart. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden A kassa och hundvakt
  • Anonym (Anonym)

Om du gör det svart är det inga problem, utom att du riskerar att bli anmäld till Skv förstås.

Om du gör det vitt fyller du i det antal timmar du jobbar, du rapporterar in till Skv och ser till att skatta för dina inkomster. Är det då en hel dag så är det 8 timmar.

Jag vet inte hur du räknar men man betalar inte 50 % i skatt utan ca en tredjedel.

För övrigt, om du har hund åtta timmar om dagen men endast får 500:- i veckan så är du kraftigt underbetald! Räkna på minst 100:- per timme. Om det inte passar hundägarna kan de ju alltid ha hunden på hunddagis! Ring till ett sådant och se vad de tar förresten, då vet du var du ska lägga dina priser, dvs strax under.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-15 14:15:51 följande:

Om du gör det svart är det inga problem, utom att du riskerar att bli anmäld till Skv förstås.

Om du gör det vitt fyller du i det antal timmar du jobbar, du rapporterar in till Skv och ser till att skatta för dina inkomster. Är det då en hel dag så är det 8 timmar.

Jag vet inte hur du räknar men man betalar inte 50 % i skatt utan ca en tredjedel.

För övrigt, om du har hund åtta timmar om dagen men endast får 500:- i veckan så är du kraftigt underbetald! Räkna på minst 100:- per timme. Om det inte passar hundägarna kan de ju alltid ha hunden på hunddagis! Ring till ett sådant och se vad de tar förresten, då vet du var du ska lägga dina priser, dvs strax under.

Men alltså, man måste ju fylla i hos a kassan. Antingen trycker man i arbetslös eller att man har arbetat och antal timmar. Jag kan ju inte trycka i att jag arbetat i 8 timmar, då det ser ut som jag har ett heltidsarbete för att jag tar hand om en hund. Jag kan inte klara mig på 1000 kr i månaden.

Det blir 50% då jag isf kommer använda mig av frilansfinans. Då ingår försäkring och så också.

Jag tror det är ganska normalt att ta 2000 kr i månaden för dagmatte.
  • Anonym (.)

Arbetsgivaravgiften är 31.42%. Om ts betalar ut 100kr i lön till sig själv via bolag, så får ta ca 69kr (gissar 31% skatt i ts kommun), samtidigt som bolaget betalar 31.4kr skatt. Dvs netto ca 69kr, men kräver att bolaget fakturerar 131.4kr, dvs ca 48% skatt.

Man kan få marginellt lägre skatt via utdelning med mera, men i praktiken går det inte att bedriva företag i Sverige och betala mindre än 50% skatt.

Jag tycker du ska vara öppen med akassan, och fråga vad de tycker. Det kan ju inte räknas som heltidsarbete att ta hand om en hund? Eller innebär det att du inte kan söka jobb alls de dagarna som du tar hand om hunden?

• Anonym (.)

Menar du att hunddagis borde kosta ca 4000kr per vecka? (40 x 100kr). Tror ytterst få personer är villiga att betala så mycket för hunddagis.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2020-02-15 14:47:20 följande:

Arbetsgivaravgiften är 31.42%. Om ts betalar ut 100kr i lön till sig själv via bolag, så får ta ca 69kr (gissar 31% skatt i ts kommun), samtidigt som bolaget betalar 31.4kr skatt. Dvs netto ca 69kr, men kräver att bolaget fakturerar 131.4kr, dvs ca 48% skatt.

Man kan få marginellt lägre skatt via utdelning med mera, men i praktiken går det inte att bedriva företag i Sverige och betala mindre än 50% skatt.

Jag tycker du ska vara öppen med akassan, och fråga vad de tycker. Det kan ju inte räknas som heltidsarbete att ta hand om en hund? Eller innebär det att du inte kan söka jobb alls de dagarna som du tar hand om hunden?

Men som sagt, man fyller ju i en gång i veckan hur mycket man arbetar. Det finns inte utrymma för att förklara sig när liksom. Men att ta han om en hund är ju inte ett arbete på det sättet. Jag kommer såklart söka jobb som vanligt. Väldigt svårt att få kontakt med Alfakassan, i princip helt omöjligt. Försökt fråga hur långt tid det är kvar innan de tar han dom min ansökan. Jag får inte kontakt med dem på något sätt.
  • Dexter dot com

Här tar hunddagis mellan 3000-3500kr/månad för heltidsplats och då betalar dom hyra,försäkringar, är utbildade mm så 1500-2000kr är ett helt normalt pris för dagmatte.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2020-02-15 14:49:00 följande:

Menar du att hunddagis borde kosta ca 4000kr per vecka? (40 x 100kr). Tror ytterst få personer är villiga att betala så mycket för hunddagis.

Jag vet visserligen de som tar 4000 kr i månaden för dagmatte. Men få är beredda att betala det.
  • Anonym (Ts)
    Dexter dot com skrev 2020-02-15 15:36:12 följande:

Här tar hunddagis mellan 3000-3500kr/månad för heltidsplats och då betalar dom hyra,försäkringar, är utbildade mm så 1500-2000kr är ett helt normalt pris för dagmatte.

Få som arbetar på hunddagis har utbildning. Möjligtvis ägaren eller ja, det ska krävas för att starta hunddagis. Försäkring kommer jag ha om jag gör det via ett företag.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-15 14:32:45 följande:
    Men alltså, man måste ju fylla i hos a kassan. Antingen trycker man i arbetslös eller att man har arbetat och antal timmar. Jag kan ju inte trycka i att jag arbetat i 8 timmar, då det ser ut som jag har ett heltidsarbete för att jag tar hand om en hund. Jag kan inte klara mig på 1000 kr i månaden.

Det blir 50% då jag isf kommer använda mig av frilansfinans. Då ingår försäkring och så också.

Jag tror det är ganska normalt att ta 2000 kr i månaden för dagmatte.
    Ja men det är väl inte deras problem om du har usel lön. Jag tycker du ska köra på frilans iaf och inte företag, det är en hel huvudvärk med pappersarbetet omkring, allt extra som ska betalas till höger o vänster (sociala avgifter bl.a.) osv. Man måste inte registrera företag för minsta lilla utan du kan ha det som en "hobby" så länge, fast du ska så klart fortfarande skatta för inkomsterna då.
    Anonym (.) skrev 2020-02-15 14:49:00 följande:
    Det handlar inte om vad folk är villiga att betala utan vilken timlön som är rimlig. Eller så kan ju folk som sagt lämna sina djur till ett hunddagis. Det var därför jag också rekommenderade att ta reda på vad ett sådant egentligen kostar och lägga sin nivå strax under.
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-15 15:19:06 följande:
    Men som sagt, man fyller ju i en gång i veckan hur mycket man arbetar. Det finns inte utrymma för att förklara sig när liksom. Men att ta han om en hund är ju inte ett arbete på det sättet. Jag kommer såklart söka jobb som vanligt. Väldigt svårt att få kontakt med Alfakassan, i princip helt omöjligt. Försökt fråga hur långt tid det är kvar innan de tar han dom min ansökan. Jag får inte kontakt med dem på något sätt.

Du är ansvarig för hunden åtta timmar om dagen, det är då ett heltidsarbete på samma sätt som att vara barnvakt eller ha vilket annat jobb som helst, även om arbetsinsatsen inte är särskilt hög kanske. Det är ju inte som att du kan ta med dig hunden på intervjuer ens en gång.
  • Anonym (.)

"Du är ansvarig för hunden åtta timmar om dagen, det är då ett heltidsarbete på samma sätt som att vara barnvakt eller ha vilket annat jobb som helst, även om arbetsinsatsen inte är särskilt hög kanske. Det är ju inte som att du kan ta med dig hunden på intervjuer ens en gång."

Men om man äger sin hund, så är man också ansvarig för hunden. Och visst kan man samtidigt som man äger en hund hinna söka arbete under 8h på en dag? För det är det det handlar om. Klart inte 1 hund = heltidsarbete --> ingen akassa. Hade det varit så enkelt hade de från A-kassan frågat om man har hund.

Blir man kallad på intervju kanske man helt enkelt får lämna hunden en liten stund, eller ta hjälp av nån annan under timmarna som krävs för att genomföra intervjun.

"Det handlar inte om vad folk är villiga att betala utan vilken timlön som är rimlig. Eller så kan ju folk som sagt lämna sina djur till ett hunddagis. Det var därför jag också rekommenderade att ta reda på vad ett sådant egentligen kostar och lägga sin nivå strax under."

Men då förstår jag inte varför du föreslår 100kr/h?

Ska man få en inkomst som är rimlig är det mycket riktigt >100kr/h som inkomst som gäller. Men man kan inte få ihop en något som är i närheten av heltidslön på att passa 1 hund. Ska man leva på hundpassning måste man sköta om flera stycken samtidigt.

Svar på tråden A kassa och hundvakt