• Andiie87

Problem med kollega

Hej! Behöver era input kring följande scenario.

Har arbetat i ett drygt halvår på en arbetsplats inom vården och har en kollega som är jättesvår och oförutsägbar i sitt beteende, vilket gör att jag blir väldigt nervös i hans närvaro. 

Ena dagen kan han vara tillmötesgående, inkännande och vi kan ha jättetrevligt, för att nästa dag vara som helt förbytt och så går det en period då han beter sig jättemärkligt och distanstagande gentemot mig. Samma situation repeterar sig om och om igen.

Detta sätt att bete sig verkar vara främst riktat gentemot mig och inte mot andra kollegor. Jag har verkligen försökt att gå emot impulsen att  bli osäker i hans närhet, utan fortsatt vara trevlig och döljer min ängslighet så gott det går, tills nästa gång han är på ett mer tillmötesgående sätt, då han plötsligt kan förändra sitt beteende igen för en dag eller två. Jag väljer att fortsätta vara trevlig då han i grund och botten verkar vara en väldigt fin person.

Detta tär på mig och triggar jättemycket inom mig då jag hade en otrygg uppväxt och oförutsägbart beteende, dvs. någon som växlar mellan att närma sig och bli distanstagande, är något som skrämmer mig jättemycket. 

Jag orkar inte gå runt längre och känna mig otrygg och osäker på arbetsplatsen, för att jag inte kan tolka en kollegas beteende gentemot mig. 

Hur hade ni tänkt kring detta? Och hur hade ni försökt hantera detta? Strategier?

Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden Problem med kollega
  • zqw123

Kan det var så att han är intresserad av dig? Jag hade en ny bekantskap för flera år sedan, som jag enbart såg som vän. Vi hade jättekul ihop, men efter en tid började jag bete sig som du beskrev det. Han var trevlig och lättsam varvat med att vara rent otrevlig och bete sig jättekonstigt. Det kom sedan fram att han var kär i mig och vi kunde inte fortsätta vara vänner. Väldigt jobbigt om det är så förstås, med tanke på att ni arbetar ihop.

Har du funderat på att fråga rakt ut varför han beter sig så? Inte så lätt, jag vet. Jag frågade själv inte den här killen, men antog att det berodde på hans känslor för mig när det väl kommit fram att han hade det.

• Andiie87
    zqw123 skrev 2020-02-15 14:00:58 följande:

Kan det var så att han är intresserad av dig? Jag hade en ny bekantskap för flera år sedan, som jag enbart såg som vän. Vi hade jättekul ihop, men efter en tid började jag bete sig som du beskrev det. Han var trevlig och lättsam varvat med att vara rent otrevlig och bete sig jättekonstigt. Det kom sedan fram att han var kär i mig och vi kunde inte fortsätta vara vänner. Väldigt jobbigt om det är så förstås, med tanke på att ni arbetar ihop.

Har du funderat på att fråga rakt ut varför han beter sig så? Inte så lätt, jag vet. Jag frågade själv inte den här killen, men antog att det berodde på hans känslor för mig när det väl kommit fram att han hade det.

Ingen aning. Jag var visserligen själv intresserad av honom i början, tills han började bete sig såhär konstigt och han kan visserligen vara  nervös i min närhet. 

Men grejen är den att jag skiter i om han är intresserad eller rent utsagt avskyr mig, jag orkar inte ha det såhär på min arbetsplats. Vill kunna slappna av. Blir så ledsen, för jag vet verkligen inte vad jag har gjort honom! Har bara försökt vara trevlig för att vi ska kunna ha en fin/trevlig kollegial relation!
  • Tow2Mater

Han kände du var intresserad av honom, och vet inte hur han ska bete sig så att du inte visar det obesvarade intresset igen.

• Andiie87
    Tow2Mater skrev 2020-02-15 15:45:27 följande:

Han kände du var intresserad av honom, och vet inte hur han ska bete sig så att du inte visar det obesvarade intresset igen.

Men jag har aldrig visat något sådant intresse. Har hållit mig väldigt neutral och inte velat något mer! Jag är inte förälskad i honom! 
  • Andiie87
    Akira Öken skrev 2020-02-15 14:29:48 följande:

Går det att fråga honom?

Ja kanske att jag skulle konfrontera honom på ett lugnt och sansat sätt, utan att få honom att känna sig kritiserad. Men då är det kritiskt att jag säger hur jag upplevt detta på ett bra sätt. Vill inte att han ska bli ännu konstigare eller arg!
  • Andiie87
    Tow2Mater skrev 2020-02-15 15:45:27 följande:

Dock kan det ändå vara så att han tror att det är så. Och då kanske jag kan säga till honom att han inte behöver oroa sig, om han skulle berätta att det är skälet. Orkar som sagt inte gå till jobbet och känna mig otrygg,
Svar på tråden Problem med kollega