Har ni pengar över?
MRAKas skrev 2020-02-15 23:59:33 följande:
Det sätt du hanterar din ekonomi på är rent vansinne. Men du är ABSOLUT inte ensam, detta med att ständigt leva på marginalen ekonomiskt verkar vara mer eller mindre norm i dag.
Du har en hel ok lön med mina mått mätt, fullt normal. Knegar du 70% så borde du hämta ut runt 20.000 netto i månaden, det går absolut att leva på.
Det verkar som att du även bor i hus om jag förstår dig rätt, då har du ju även ett ansvar att ha råd att sköta underhåll o reparationer på fastigheten.
Jag har något lägre bruttogrundlön än dig, men jobbar heltid o en hel del övertid.
Man jag räknar alltid min ekonomi på min grundlön, då har jag i genomsnitt runt 5000:- som jag kan välja att spendera hur jag vill varje månad. Men det brukar bli mellan 10-15.000:- pga övertid.
Har sedan många år haft som regel att jag ska ha 6 månadslöner lätt tillgängligt för att känna mig trygg/avslappnad ekonomiskt o slippa känslan av "kniven mot strupen" att pengarna måste in.
Du har en fullt normal inkomst för en vanlig dödlig knegare. Lever du lön till lön o dessutom oftast är pank sista veckan innan lön så har du helt enkelt för höga levnadskostnader.
Dra in mer deg eller dra ner på vardagslyxen.
Ledsen, det är så enkelt.
Det innebär ju att hon bara tjänar 22 050 kronor på sina 70 procent. Och lite högre skatt än 10 procent har väl ändå de flesta svenskar?