• Deeelicious

    Bolån, är huset bankens då?

    Husköp!

    Hur fungerar det egentligen när man tar ett lån på ett hus? Är huset ?bankens? fram tills dess att jag betalat av lånet? Blir det försäkrat i samband med lånet då? Tänkte om banken ?äger? huset tills man betalat av lånet och därmed kräver att det är försäkrat eller hur fungerar det egentligen?

    Har pantbrev något med detta att göra? Förklara gärna på ett enkelt sätt xD

  • Svar på tråden Bolån, är huset bankens då?
  • Anonym (s)

    Banken äger inte huset men eftersom du använt pengar som du lånat av dom för att köpa det och troligen har huset som garant så kan dom ta det om du inte klarar att betala lånet.

  • StevenDiese

    Huset är ditt. Slutar du betala på lånet så kommer de skicka ärendet till kronofogden som säljer huset till högstbjudande. Blir det nån skuld kvar så får du utmätning av lönen tills det är betalt. Så tror jag att det fungerar.

    Huset försäkras inte per automatik. Det måste du själv ordna med.

  • Anonym (Anna)
    Deeelicious skrev 2020-02-16 00:45:23 följande:

    Husköp!

    Hur fungerar det egentligen när man tar ett lån på ett hus? Är huset ?bankens? fram tills dess att jag betalat av lånet? Blir det försäkrat i samband med lånet då? Tänkte om banken ?äger? huset tills man betalat av lånet och därmed kräver att det är försäkrat eller hur fungerar det egentligen?

    Har pantbrev något med detta att göra? Förklara gärna på ett enkelt sätt xD


    Banken äger inte huset. Men huset är säkerheten för lånet man tar på banken. Så klarar man inte av att betala av lånet, så kan banken tvinga en att sälja huset, för att betala av lånet. 
    Men det betyder inte att man säljer med förlust, man kan ha ett övervärde på huset trots att man inte har råd med lånen.
    Banken kopplar in Kronofogdemyndigheten om man inte själv vill lösa det, dvs själv sälja huset. 
  • MRAKas

    Ang försäkringen så är det standard att det är ett villkor att låntagaren har fastigheten fullvärdesförsäkrad under tiden fastigheten står som säkerhet för lånet.

    Du äger givetvis din fastighet, du betalar ränta till banken för att de lånat ut pengarna till dig som du använde för att köpa din fastighet.

  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Deeelicious skrev 2020-02-16 00:45:23 följande:

    Är huset ?bankens? fram tills dess att jag betalat av lånet?


    Nej.
    Huset är ditt. Bankens enda intresse är att det skall finnas något som kronofogden kan utmäta och sälja om du inte betalar tillbaka lånet.
    Deeelicious skrev 2020-02-16 00:45:23 följande:

    Blir det försäkrat i samband med lånet då?


    Nej. Det är ditt hus så det är din sak att ordna en försäkring.
    Deeelicious skrev 2020-02-16 00:45:23 följande:

    Har pantbrev något med detta att göra?


    Nej. Pantbrev visar bara hur mycket lån du har/kan få med huset som säkerhet. Tänk en pantbank där du lämnar in ett guldsmycke som säkerhet för ett lån. Ett hus står där det står så istället för att lämna in huset får man lämna in pantbrev.
  • majja5

    Vad händer om man tar ett lån på hus och sen vill sälja huset om tex 2 år innan lånen är betalda ?

  • Kjell2
    majja5 skrev 2020-07-06 14:50:23 följande:

    Vad händer om man tar ett lån på hus och sen vill sälja huset om tex 2 år innan lånen är betalda ?


    Går utmärkt. När du får betalt för huset löser du lånet.
  • majja5
    Kjell2 skrev 2020-07-06 14:52:37 följande:
    Går utmärkt. När du får betalt för huset löser du lånet.
    Om jag får mindre betalt än vad jag gav då ?
  • StevenDiese
    majja5 skrev 2020-07-06 15:01:16 följande:

    Om jag får mindre betalt än vad jag gav då ?


    Då står du kvar med ett lån på den summan. Fast eftersom du inte har nån säkerhet så lär räntan dra iväg uppåt.

    Nån annan som vet hur banken reagerar då?
  • Kjell2
    majja5 skrev 2020-07-06 15:01:16 följande:

    Om jag får mindre betalt än vad jag gav då ?


    Om du inte kan lösa lånet övergår det nästan alltid till ett blancolån med andra vilkor. Därför är maxlånet med bostad som säkerhet 85% och det numera finns amorteringskrav.
  • Limeblad
    StevenDiese skrev 2020-07-06 15:35:00 följande:

    Då står du kvar med ett lån på den summan. Fast eftersom du inte har nån säkerhet så lär räntan dra iväg uppåt.

    Nån annan som vet hur banken reagerar då?


    Det är om förlusten överstiger kontantinsatsen. Däremellan är det ?bara? mindre pengar i fickan.
Svar på tråden Bolån, är huset bankens då?