• Ordentlig

    Hyra ut litet hus på tomten

    Jag har ett hus på tomten (sovrum, vardagsrum, kök och toalett) som jag funderar på att hyra ut. ca 40 min. från Stockholm med pendel.  Vill få in extra pengar. Är det någon som hyr ut och har bra tips?

    - hur hittar man trevlig person att hyra ut till?
    - Finns det företag man kan vända sig till?
    - Pris?
    -Nackdelar?
    - Problem?

  • Svar på tråden Hyra ut litet hus på tomten
  • Mortiscia80

    AirBnB verkar populärt. Där kan du se tidigare omdömen av de som vill hyra också.

    Man kan dock aldrig garantera att man får skötsamma gäster.

  • nnnnnnnn

    Tror att du får välja nisch, antingen hyr man ut på lång sikt och kollar upp noga med referenser och liknande, då kan man inte ta så jättehög hyra som man kan få in om man hyr ut per natt. Det jag menar är tex att ifall du tar 500 kr/natt, så kan du inte ta 30x500=15 000 kr/mån utan kanske snarare 5000 kr/mån.

    Annars kan man kombinera dessa 2 tex hyra ut till student eller någon annan som behöver tillfälligt boende och då hyra ut månadsvis september-maj. Så kan du hyra ut dygnsvis juni-augusti.
    Så är det många som gör, som tex bor nära kusten.

    Jag vet inte hur attraktivt ditt läge är för sommarsemester, är det inte så eftertraktat så verkar det smartare att hyra ut på lång tid.

    Om du väljer att hyra ut dygnsvis: många har egen uthyrning via blocket, där kan man ordna någon slags bokningskalender eller airbnb eller båda ställena men då får man ha grym koll så det inte blir dubbelbokat!

  • Aniiee

    40 minuter från Stockholm med pendeln? Då är du inte i Stockholm längre alls, utan snarare ändstationerna. Så långt från Stockholm vill inte turister och knappast studenter heller. 


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Hyra ut litet hus på tomten