• KFP

Självkostandskalkylering

Självkostandskalkylering, behöver hjälp?
    Sitter med övningsuppgifter jag inte förstår mig på vad gäller påläggsbaser osv. Någon som kan hjälpa/visa mig?

Snabb                               Långsam
    Direkt lön                                                         200 kr/st                            100 kr/st
    Direkt material                                                  100 kr/st                            50 kr/st
    Maskintid                                                            2 tim/st                            1 tim/st
    Direkt material                                                     2 kg/st                            1,4 kg/st
    Försäljning- och tillverkningsvolym                     3000 st                             2000 st           
    Försäljningspris                                                1800 kr/st                            2000 kr/st
    Materialomkostnader:     880 000 kr
    Tillverkningsomkostnader:   600 000 kr
    Administration- och försäljningskostnader: 300 000
    Fråga 2
    Hur stort blir pålägget för tillverkningsomkostnader i kronor för en produktenhet Snabb om maskintid används som påläggsbas? Svara i kr/st.
    Fråga 3
    Hur stort blir pålägget för materialomkostnader i kronor för en produktenhet Långsam om direkt material i kg används som påläggsbas, samt att försäljningsvolymerna (ej tillverkningsvolymen) minskar med 10%? Svara i kr/st.
    Fråga 4
    Vad blir självkostnaden för produktslaget Snabb om direkt lön är påläggsbas för tillverkningsomkostnader, direkt material i kronor för materialomkostnader och antal produkter för administrations- och försäljningsomkostnader? Svara i tkr.
Svar på tråden Självkostandskalkylering