• Elle N

Inseminera mig?

Anonym (?) skrev 2020-02-28 10:32:00 följande:

Det är väl ett bättre alternativ att någon hon känner erbjuder sig att hjälpa henne bli gravid men som VILL ta ansvar och att de antingen delar på vårdnaden eller att ts får enskild vårdnad men att barnet har möjlighet till umgänge med sin pappa ibland?

Det är ett betydligt bättre alternativ ur ett barnperspektiv. Dessutom är det sjukt jobbigt att vara ensamstående med barn och man blir väldigt låst. Det är skönt att ha avlastning ibland.

Och nu när barnkonventionen blivit lag rimmar det dåligt att kvinnans önskan om barn går före barnets rätt till två föräldrar. Spelar ingen roll om det är två mammor, två pappor eller en mamma och en pappa, huvudsaken är att barnet har två ansvarstagande föräldrar.

Det är rent av skamligt att inte lagen om insemination av ensamstående ses över nu när det kommer en ny lag som är till för att stärka barnens rättigheter.

Jag tror jag förstår hur du tänker, och i min drömvärld skulle det fungera så. Men som det ser ut just nu så ställs inga som helst krav på de som vill skaffa barn biologiskt, på naturlig väg. Det finns inga som helst garantier för att ett barn kommer ha två stabila, fungerande föräldrar i sina liv. Även om allt är "rätt" från början kan en förälder bli sjuk eller dö. Den kan få hjärnskador eller psykiska sjukdomar eller en depression eller vad som helst som gör att den inte längre är en lämplig vårdnadshavare och förälder.

Sen har vi alla relationer som förändras, personer som av andra anledningar förändras där barnen hamnar i kläm, barn från olika förhållanden som ställs mot varandra och så vidare. Barn som visar sig vara mer svårhanterade än förväntat kan leda till att föräldrarna delar på sig och plötsligt kan den ena inte stödja på samma sätt... Det finns otaliga exempel.

Det finns barn som är oönskade av en förälder, och det enda vi då lagligen kräver av den är ekonomisk support.

Om vi inte kan kräva att alla barn ska ha två aktiva föräldrar, och det enda vi kräver av kända föräldrar är ekonomiska bidrag (för icke-vårdnadshavare), hur kan vi då kräva något annat av de som önskar inseminering?

Dessutom säger pessimisten i mig att folk skulle hitta vägar runt det ändå... registrera falska medsökanden osv. Det finns inga garantier
  • Elle N
    Anonym (?) skrev 2020-02-28 12:29:37 följande:

Givetvis finns det inga garantier för något här i världen, men insemination är i regel en sista utväg som äldre kvinnor utnyttjar innan det är för sent att skaffa biologiska barn. Jag tycker inte att det är rätt väg att gå för en ung kvinna på 26 år när det dessutom finns mängder med fakta på att barn till ensamstående löper dubbelt så stor risk att hamna i kriminalitet, missbruk etc.

Denna risk gäller både barn som kommit till via insemination och barn till ensamstående (oftast väldigt unga mammor) där pappan inte finns med i bilden.

Jag vet att det finns lite svensk feministisk "forskning" på att barn till ensamstående som kommit till via insemination inte löper högre risk för detta, men opartisk forskning visar på motsatsen.

Man får inte glömma att feminism och pseudovetenskap genomsyrar mycket av den forskning som görs i Sverige, man får ta viss forskning med en stor skopa salt då allt inte är opartiskt som det ibland säga vara.

Men frågan kvarstår: om vi inte kan garantera att de som bli fäder på naturlig väg (eller mödrar) kommer att sköta sig, stanna och ta hand om barnet... Hur kan vi kräva det av dessa mödrar? Det finns väldigt många olika roskfaktorer att referera till. Även om forskningen skulle tala om ökade risker med ensamstående föräldrar generellt (jag har inte läst någon sådan), finns det betydligt fler, andra riskfaktorer att ta hänsyn till.

Någonstans måste vi lägga oss på en rimlig nivå där riskerna är balanserade. Kanske har personen/personerna en ekonomi som är lite på gränsen, kanske har de jobb som tar mycket tid och energi, kanske saknar de stöd i form av familj och vänner. Men det måste vara den sammanvägda bilden som avgör om man ska få hjälp att bli förälder. Det blir snett att döma ut folk på en enda punkt, när den punkten vara innebär en höjd risk, och där lika många har en lika bra barndom och får ett lika bra liv som de med två föräldrar.
Svar på tråden Inseminera mig?