• Annapanna94

    Sjukskriven och barnlängtan, hjälp!

    Jag och min sambo har snart levt ihop i 5 år. Vi är 26 (jag) och 28 år (han) gamla.

    Under flera års tid har jag dagligen tänkt på framtiden och när vi ska bilda familj ihop. Han har sagt vid tillfällen att han vill ha barn, men aldrig mer än så.

    Argumentet han har använt är att jag inte "har mitt liv i ordning". Jag är långtidssjukskriven med oklar återgång till arbete. Därav är min inkomst inte skyhög. Han har heltid, fast arbete med bra lön. Vi har bra boende med plats för fler.

    Känns så jobbigt att det är jag som är "problemet". Jag förstår hur han tänker, jag hade också hellre valt att ha en bra inkomst och vara frisk. Men nu ser inte verkligheten ut så. Att vänta på att jag ska börja arbeta/bli frisk kan vara många år fram i tiden och vi har inte all tid i världen.

    I övrigt är vår relation helt fantastisk, vi är så lyckliga och jag älskar honom så. Känner bara extrem stor press på mig, samtidigt känner jag att vi är så redo för familj.

    Hjälp, tankar?

  • Svar på tråden Sjukskriven och barnlängtan, hjälp!
  • Anonym (2 barns mor)

    Den största frågan är varför du är sjukskriven.
    Klarar du av att vara gravid, ta hand om småbarn, fysisk smärta, stress?
    Om du inte orkar med hem och barn ska då pappan ta all föräldraledighet och sänka familjens inkomst?

  • Anonym (?)
    Anonym (2 barns mor) skrev 2020-02-17 11:26:58 följande:

    Den största frågan är varför du är sjukskriven.

    Klarar du av att vara gravid, ta hand om småbarn, fysisk smärta, stress?

    Om du inte orkar med hem och barn ska då pappan ta all föräldraledighet och sänka familjens inkomst?


    Precis. Vilka krav ställer din sjukdom på honom om ni skaffar barn? Hur funkar det ekonomiska idag?
  • Anonym (Lo)

    Jag håller med inlägget före mig. Frågan är om du skulle orka med en graviditet och småbarnsåren med din sjukdom?

    Om svaret är nej satsa på din hälsa först. Dina framtida barn behöver en frisk mamma.

    Om svaret är ja kan du förmodligen jobba också. Många är sjukskrivna för att de är för sjuka att jobba i deras gamla arbetsplats. Men byter man yrke har man inte samma problem. När jag jobbade i fabrik hade jag kollegor som var sjukskrivna 5-8 år pga ryggskada. Varför inte använda tiden att utbilda sig till något kontorsjobb, eller hitta nåt annat som inte kräver utbildning men fysiskt inte krävande? Om detta är en möjlighet för dig kör på!

  • Anonym (känn dig själv)

    Man kan ju undra hur livet kommer att bli om man redan vid 26 årsålder är långtidssjukskriven? Är det latmasken eller verklig sjukdom som ligger bakom?
    Och hur i helvete tror man att man ska orka med småbarnsåren som sjuk?

  • Anonym (Tänk efter först.)

    Föräldrapenning är inte superhög om man inte har en bra SGI, eftersom du är sjukskriven så kommer du ju antagligen få lägsta Föräldrapenningen, alltså 180kr om dagen. Du får väl antagligen mer nu när du är sjukskriven? Då kommer ju din sambo få stå för de mesta utgifter.

    Sen så får du ju känna själv om du ens orkar med en graviditet och sen de jobbiga småbarnsåren. Det är ingen dans på rosor, mycket lyft, vakennätter, skrik, gnäll och mycket utomhusvistelse. Under graciditeten kan du få otroliga smärtor som du inte kan medicinera emot, ryggsmärta, illamående, kräkningar etc. Orkar du med detta?

    Håller med din sambo här att du borde landa i livet först, bli frisk nog för att klara av ett jobb, få upp en bra SGI och sen skaffa barn.

  • Annapanna94

    Jag är sjukskriven av flera anledningar, dels behandling av tidigare trauma, samt att jag lever med ett hjärtfel. Detta är ingenting som ska förvärra eller påverkas av en graviditet.

    Jag vet hur det låter, men jag är inte en av de latmaskar som glider på räkmacka. Jag har slitit mig ensam genom livet och sedan jag träffade min partner så finns äntligen framtidsdrömmar.

    Jag kommer inte ha några svårigheter att vara gravid eller ta hand om barn, jag lever precis som alla andra och tar hand om allt hemma då sambon arbetar.

    Jag vet att det är något att tänka på i denna ekvation, men det är inget som jag ser ger en nackdel i familjelivet.

    Det finns inget vi saknar i det praktiska, ekonomiska eller liknande.

    Är det alltså helt orimligt av mig att vilja ha barn i detta läge? Jag ser det inte så, jag kan ju inte trolla bort min sjukdom. Betyder det då att jag helt ska utesluta att bygga min framtid?

  • Anonym (?)
    Annapanna94 skrev 2020-02-17 15:02:17 följande:

    Jag är sjukskriven av flera anledningar, dels behandling av tidigare trauma, samt att jag lever med ett hjärtfel. Detta är ingenting som ska förvärra eller påverkas av en graviditet.

    Jag vet hur det låter, men jag är inte en av de latmaskar som glider på räkmacka. Jag har slitit mig ensam genom livet och sedan jag träffade min partner så finns äntligen framtidsdrömmar.

    Jag kommer inte ha några svårigheter att vara gravid eller ta hand om barn, jag lever precis som alla andra och tar hand om allt hemma då sambon arbetar.

    Jag vet att det är något att tänka på i denna ekvation, men det är inget som jag ser ger en nackdel i familjelivet.

    Det finns inget vi saknar i det praktiska, ekonomiska eller liknande.

    Är det alltså helt orimligt av mig att vilja ha barn i detta läge? Jag ser det inte så, jag kan ju inte trolla bort min sjukdom. Betyder det då att jag helt ska utesluta att bygga min framtid?


    Om vi leker med tanken att du utan problem kan ta hand om barn på egen hand, kan du då inte jobba som nanny eller på ett föräldrakooperativ som barnvårdare? Antagligen inte i dagsläget.

    Om inte din sambo är bekväm med att allt ansvar i det rent ekonomiska hamnar på honom samt att hans möjligheter att vara hrmma med barn minskar så är det ju så. Jag levde tidigare ihop med en sjöman, vi ville gärna ha barn med hans situation gjorde ju att jag i så fall skulle vara tvungen att ta mer ansvar än jag tyckte var rimligt, så det blev inga barn. Vad vi tycker är ju helt ointressant, det är din sambo som ska leva med och uppfostra barnet tillsammans med dig. Vill han kunna vara föräldraledig länge exempelvis så kanske er ekonomi inte klarar det på grund av att ni inte kan ta samma ekonomiska ansvar på grund av din situation.
  • Anonym (Lo)
    Annapanna94 skrev 2020-02-17 15:02:17 följande:

    Jag är sjukskriven av flera anledningar, dels behandling av tidigare trauma, samt att jag lever med ett hjärtfel. Detta är ingenting som ska förvärra eller påverkas av en graviditet.

    Jag vet hur det låter, men jag är inte en av de latmaskar som glider på räkmacka. Jag har slitit mig ensam genom livet och sedan jag träffade min partner så finns äntligen framtidsdrömmar.

    Jag kommer inte ha några svårigheter att vara gravid eller ta hand om barn, jag lever precis som alla andra och tar hand om allt hemma då sambon arbetar.

    Jag vet att det är något att tänka på i denna ekvation, men det är inget som jag ser ger en nackdel i familjelivet.

    Det finns inget vi saknar i det praktiska, ekonomiska eller liknande.

    Är det alltså helt orimligt av mig att vilja ha barn i detta läge? Jag ser det inte så, jag kan ju inte trolla bort min sjukdom. Betyder det då att jag helt ska utesluta att bygga min framtid?


    Självklart inte orimligt att du har familjeplaner, tvärtom, anamma känslan, använd barnlängtan till att motivera dig själv! Hitta nåt jobb som går att utföra med ditt sjukdom.

    Ett barn kan verkligen sätta även en perfekt relation till prov. Att en har hela ansvaret för en familjs ekonomi är mycket stress och är 100% att kommer att skapa konflikter mellan er. Många par löser det, har ni en bra relation förmodligen löser ni också det, men att konflikter kommer är 100%. Men det kommer flera konflikter, några av dem går att förutse, andra inte. Har ni alldeles för många riskerar ni er relation. Vad händer med dig om du blir ensamstående med en bebis? Du kan inte planera en framtid där du är helt beroende av någon annan. Uppenbarligen har din sambo såna förväntningar, att du ska vara självständig innan ni skaffar barn.

    Du har världens bästa motivation och drivkraft. Använd detta att skapa bättre förutsättningar, och om 1, max 2 år är det fritt fram för en bebis :). Vi (eller jag iallafall) absolut uppmuntrar dig att bygga din framtid, jag anser bara att barn är bara steg 2, inte steg 1 just nu. Annars jag känner för dig, jag hade också enorm barnlängtan i din ålder trots att det verkligen inte var läge för barn för mig då. Just nu är jag jätteglad att jag väntade tills relationen, arbetssituationen, ekonomi osv allt var rätt. Jag kunde fokusera på mitt barn och familjen, vi hade inga stora konflikter mellan oss, inga oro ang ekonomi, trygg plats på arbetsmarknaden efter mammaledighet. Jag önskar dig samma sak!
  • Anonym (A)
    Anonym (Tänk efter först.) skrev 2020-02-17 14:56:12 följande:

    Föräldrapenning är inte superhög om man inte har en bra SGI, eftersom du är sjukskriven så kommer du ju antagligen få lägsta Föräldrapenningen, alltså 180kr om dagen. Du får väl antagligen mer nu när du är sjukskriven? Då kommer ju din sambo få stå för de mesta utgifter.

    Sen så får du ju känna själv om du ens orkar med en graviditet och sen de jobbiga småbarnsåren. Det är ingen dans på rosor, mycket lyft, vakennätter, skrik, gnäll och mycket utomhusvistelse. Under graciditeten kan du få otroliga smärtor som du inte kan medicinera emot, ryggsmärta, illamående, kräkningar etc. Orkar du med detta?

    Håller med din sambo här att du borde landa i livet först, bli frisk nog för att klara av ett jobb, få upp en bra SGI och sen skaffa barn.


    Ts föräldrapenning kommer vara densamma eller högre än sjukpenningen såvida hon arbetat 240 dagar innan hon blev sjukskriven. Har hon inte det så kommer de första 180 dagarna vara på lägstanivå . Kan dock vara så att sjukskrivningen räcker för att uppnå 240-dagarsvillkoret även om hon inte hunnit arbeta så länge innan sjukskrivningen, osäker på detta.

    Taket för föräldrapenning är högre än taket för sjukpenning, så om ts haft en hög lön innan sjukskrivning kan hon mycket väl få högre ersättning vid föräldraledighet än hon har nu
  • Anonym (A)
    Anonym (Tänk efter först.) skrev 2020-02-17 14:56:12 följande:

    Föräldrapenning är inte superhög om man inte har en bra SGI, eftersom du är sjukskriven så kommer du ju antagligen få lägsta Föräldrapenningen, alltså 180kr om dagen. Du får väl antagligen mer nu när du är sjukskriven? Då kommer ju din sambo få stå för de mesta utgifter.

    Sen så får du ju känna själv om du ens orkar med en graviditet och sen de jobbiga småbarnsåren. Det är ingen dans på rosor, mycket lyft, vakennätter, skrik, gnäll och mycket utomhusvistelse. Under graciditeten kan du få otroliga smärtor som du inte kan medicinera emot, ryggsmärta, illamående, kräkningar etc. Orkar du med detta?

    Håller med din sambo här att du borde landa i livet först, bli frisk nog för att klara av ett jobb, få upp en bra SGI och sen skaffa barn.


    Rent krasst kan ts fortsätta vara sjukskriven efter ett barns födelse och mannen vara föräldraledig istället. Alltså dom är hemma bägge två om ekonomin tillåter det. Antingen kan ts strunta i att ansöka om föräldrapenning och föräldraledigt och vara fortsatt sjukskriven från sitt arbete, eller ansöka om föräldraledighet och vara sjukskriven från denna, förutsatt att försäkringskassan anser att hon inte är frisk nog att ta hand om barnet.
  • Anonym (A)

    Däremot ts så skulle jag akta mig för att ta ut föräldrapenning om du anser dig för sjuk för att kunna arbeta efter föräldraledigheten. Är nog stor risk att försäkringskassan anser att du är frisk nog för vanligt förekommande arbeten på arbetsmarknaden om du klarat av att ta hand om ett barn

  • Anonym (53 om ihåg)

    Orkar du verkligen med en graviditet, förlossning o småbarnsåren om du inte orkar jobba?

  • Anonym (53 om ihåg)

    Orkar du verkligen med en graviditet, förlossning o småbarnsåren om du inte orkar jobba?

  • Anonym (53 om ihåg)

    Orkar du verkligen med en graviditet, förlossning o småbarnsåren om du inte orkar jobba?

  • Anonym (53 om ihåg)

    Orkar du verkligen med en graviditet, förlossning o småbarnsåren om du inte orkar jobba?

Svar på tråden Sjukskriven och barnlängtan, hjälp!