• Anonym (TS)

Vad är egentligen momshaming och vad är att säga ifrån?

Det skriks momshaming till höger och vänster.

Vad är momshaming för dig?

För mig är momshaming när man trycker ner en annan mamma på grund av dennes val för sina barn. Att nedvärdera en mamma som väljer att köpa en billig vagn med kommentaren "Jag lägger då hellre pengar på en dyr vagn för att de är säkrare. Jag vill ju att min bebis ska åka säkert." eller att man klankar ner på en annan mamma som valt att inte eller ge sitt barn socker etc. Man klagar på en mammas val av kläder, frisyr, förskola etc. Man klagar på att barnen får dela rum osv.

Jag tycker INTE det faller inom ramen för momshaming när man säger ifrån när man anser att en mamma bemöter sitt barn felaktigt. Psykiskt trycker ner denne eller fysiskt misshandlar denne.

Jag tycker jag mer och mer ser trådar i olika mammagrupper på Facebook och här på familjeliv där det skriks momshaming över allt.

Ett exempel. En mamma ber om hjälp. En mamma med en bebis som kryper skriver ett varningens ord i en grupp om att komma ihåg att inte lämna barnen ensamma då hennes barn precis krupit nerför trappen och slagit sig illa. En mamma kommenterar då att man aldrig ska lämna barn i den åldern ensamma och se till att barnsäkra, att detta borde aldrig ha hänt utan att detta handlar om bristande tillsyn. Olyckan kan hända ja, när barnen plötsligt utvecklats mer än man trott och rullar ur sängen. Men att lämna ett krypande barn utan uppsikt vid en trapp handlar om bristande tillsyn. Denna mamma får så otroligt hat pga momshaming. Jag anser inte detta vara momshaming. Att säga ifrån när man anser att någon försakat sitt barns säkerhet.

Ett annat exempel är en mamma som har problem med ett utåtagerande barn i treårsåldern. Hon beskriver sina metoder med att hon stänger in barnet i sitt rum, ibland är hon tvungen att bära barnet skrikandes dit och ibland har hon varit tvungen att hålla fast barnet. Hon beskriver att hon försöker att hålla sig lugn men tappar fattningen och skriker då på barnet. Hon beskriver att hon säger åt barnet att denne ska få "gå och sova" om den inte sköter sig och att hon ibland låter barnet vara utan mat flera måltider om denne tjafsar vid matbordet. När en mamma då säger ifrån. Att detta är inte ok att hon måste söka hjälp. Att detta är en form av misshandel mot barnet. Att stänga in denne på rummet, att neka mat, hot om repressalier etc är en form av misshandel får denna mamma otroligt mycket hat. Momshaming. Denna mamma vill sitt barns bästa och här kommer denna person och momshamar.

Jag anser inte det här heller vara momshaming. Att säga ifrån när man ser att ett barn far illa. Att ge tips om att söka stöd och hjälp. Att förklara varför man anser att detta är fel etc.

Jag anser att momshaming mer handlar om materiella val än om bemötande.

Vad anser ni?

Vad är momshaming och inte?

När är det ok att faktiskt sätta ner foten och säga ifrån när man tycker en förälder agerar fel?

Är det momshaming att avbryta en mamma som ger sitt barn en örfil? Som kallar barnet idiot? Som knuffar sitt barn? Som hotar barnet? Vart går gränsen för momshaming och inte?

• Svar på tråden Vad är egentligen momshaming och vad är att säga ifrån?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (TS) skrev 2020-02-17 14:00:01 följande:

Vad anser ni?

Vad är momshaming och inte?

När är det ok att faktiskt sätta ner foten och säga ifrån när man tycker en förälder agerar fel?

Är det momshaming att avbryta en mamma som ger sitt barn en örfil? Som kallar barnet idiot? Som knuffar sitt barn? Som hotar barnet? Vart går gränsen för momshaming och inte?

Tänker väldigt mycket som dig. Så länge ett barn inte far illa har man inte med andras uppfostran att göra öht. Där har man mom shaming. Att däremot säga ifrån mot barnmisshandel är ju bara ens medborgerliga plikt, som t ex samtliga dina förslag här i sista stycket. Det har inte ett dugg med mom shaming att göra. Barnmisshandel är olagligt.
  • Jemp

Varför anser du att du (/andra) behöver påpeka för mamman vars barn ramlat ner för trappen att hon gjort fel? Hon är säkerligen själv medveten om att hon brast, vilket hon själv skriver.

Borde inte hända, men händer ändå. De flesta har nog nåt tillfälle där de brustit.

• Jemp

Barnmisshandel ska man såklart säga ifrån om. Även psykisk sådan.

Hot och skrik beror helt på vilken nivå vi pratar om. Nån som "planerat" bemöter sitt barn illa eller nån som tappar tålamodet och överreagerar lite (och förstår det själv sen)? (Och nu menar jag "milda" hot typ annars får du inget godis. Inte perfekt uppfostran men tillämpas av desperata föräldrar ändå).

Momshaming handlar för mig om att skuldbelägga att mammor inte alltid är perfekta pch har egna behov (tex när behov av egentid bemöts med "älskar du inte ditt barn"/ "varför skaffade du då barn")

• Bjoer
    Jemp skrev 2020-02-17 14:39:02 följande:

Varför anser du att du (/andra) behöver påpeka för mamman vars barn ramlat ner för trappen att hon gjort fel? Hon är säkerligen själv medveten om att hon brast, vilket hon själv skriver.

Borde inte hända, men händer ändå. De flesta har nog nåt tillfälle där de brustit.

Precis. Hon vill påminna andra och erkänner sitt eget misstag som exempel. Att basha henne då kommer bara göra henne och andra mindre villiga att dela med sig av sina misstag så andra kan lära. Kontraproduktivt, med andra ord.

Det är som att berätta för någon som är tjock att den är tjock. Personen VET redan att den är tjock och det kommer inte göra den mindre tjock eller mer villig att ändra på sig.
  • Anonym (E)

Ett exempel. En mamma ber om hjälp. En mamma med en bebis som kryper skriver ett varningens ord i en grupp om att komma ihåg att inte lämna barnen ensamma då hennes barn precis krupit nerför trappen och slagit sig illa. En mamma kommenterar då att man aldrig ska lämna barn i den åldern ensamma och se till att barnsäkra, att detta borde aldrig ha hänt utan att detta handlar om bristande tillsyn. Olyckan kan hända ja, när barnen plötsligt utvecklats mer än man trott och rullar ur sängen. Men att lämna ett krypande barn utan uppsikt vid en trapp handlar om bristande tillsyn. Denna mamma får så otroligt hat pga momshaming. Jag anser inte detta vara momshaming. Att säga ifrån när man anser att någon försakat sitt barns säkerhet.

Hon erkände att hon varit oaktsam och är säkert hård som faen mot sig själv. Då är det shaming att gå på och attackera henne vilket lär ha skett i detta fall.
Svar på tråden Vad är egentligen momshaming och vad är att säga ifrån?