• ZeroAct

    Utmattningsdepression

    Hej!.

    Jag är en ung man, 30år. Befinner mig mitt livet. Har nog vad många anser ett "framgångsrikt" liv. Utbildning, familj, hus, bil osv. Utåt så är jag stark, glad och possitiv.

    Det som endast ett fåtal känner till är att jag har kämpat med en utmattningsdepression de senaste 3åren.

    Jag undrar om ni känner till någonstans där jag kan prata eller träffa andra yngre personer som går igenom något liknande.

    Man känner sig rätt ensam när man kämpar med detta.

  • Svar på tråden Utmattningsdepression
  • Anonym (Mimmi)

    Närhälsan rehab och även företagshälsovården ordnar gruppaktiviteter i stresshantering.

    Sen kanske du kan försöka vara lite mer öppen med det, du kommer då märka att många är drabbade och inget att skämmas för.

    Jag gick igenom detta för fem år sedan, jag har fyra vänner/grannar som drabbats och man stötta varandra. Våga prata om det, det kan vara din väg ur och du kommer märka att du inte är ensam.

  • iduns

    Jag går igenom samma sak, 30 år, mitt uppe i en forskarutbildning, och nu med utmattningsdepression..

    Jag kände mig otroligt ensam i mitt mående tills att jag genom min läkare fick en remiss för att delta i grupp-KBT.

    Alla deltagare är i min ålder och i ungefär samma situation, och det har gett mig mycket att kunna prata öppet om vad jag går igenom med andra som jag känner verkligen kan förstå mig. Terapin i sig kan jag verkligen rekommendera, även om den innebär mycket jobb med hemläxor och uppgifter som kan vara tuffa. Man får lite andra verktyg än om man bara kämpar på ensam.

  • ZeroAct

    Tack för era svar!. Det uppskattas. Skönt att höra att det finns fler. Jag har pratat med min läkare om det finns grupper, men finns tydligen inte där jag bor. Ska ta upp det där med KBT, låter intressant!.

Svar på tråden Utmattningsdepression