• Anonym (R)

    Hjälper atarax mot ångest?

    Hjälper verkligen atarax mot ångest?

    Testade den för några årsedan och vill minnas att jag inte fick nån effekt alls...funderar nu på att testa igen och se.

    Har precis blivit av med sobril/oxascand som jag ätit i ett par år och nu trappat ner och avslutat.

    Hade velat ha något att ta till om det behövs. Så funderar på att ge atarax en chans igen....

  • Svar på tråden Hjälper atarax mot ångest?
  • Anonym (nej)

    Nej, det gör den inte, tycker jag.

    Ta reda på varför du har ångest och behandla det istället för att ta en massa piller.

  • Anonym (Anonym)

    Ja det är liksom vad den är till för.. Om du har kraftig ångest kanske du behöver annan styrka.

  • Anonym (R)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 16:24:25 följande:

    Ja det är liksom vad den är till för.. Om du har kraftig ångest kanske du behöver annan styrka.


    Ska testa mig fram med dos och se vad som händer.
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 16:24:25 följande:

    Ja det är liksom vad den är till för.. Om du har kraftig ångest kanske du behöver annan styrka.


    Atarax är egentligen inte till för ångest. Atarax är till för klåda men har lugnande effekt som biverkning som har effekt på vissa.
  • Anonym (Nope)

    Hjälpte inte mig tog högre dos en jag skulle en gång bara för att se om det skulle funka, blev suiccid av ångesten när den var som värst o depprimerad.

    Antidepp funkar bäst mot ångest efter min erfarenhet.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2020-02-17 16:29:33 följande:
    Atarax är egentligen inte till för ångest. Atarax är till för klåda men har lugnande effekt som biverkning som har effekt på vissa.
    Aha, så EGENTLIGEN? Nog för att det hjälper mot klåda men det är ju inte därför man får det utskrivet. Atarax är rätt standard mot ångest.
  • Anonym (.)
    Anonym (R) skrev 2020-02-17 16:25:45 följande:

    Ska testa mig fram med dos och se vad som händer.


    Om du vill bli som en ZOMBIE så rekommenderar jag dig att ta dem. Annars inte.
  • Anonym (C)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 16:24:25 följande:

    Ja det är liksom vad den är till för.. Om du har kraftig ångest kanske du behöver annan styrka.


    Atarax har flera användningsområden... Bara för att ge ett exempel så kan det även ges mot klåda.
  • Anonym (C)

    Efterbliven som ja e såg ja inte att nån redan skrivit de. Ursäkta

  • Anonym (Olika)

    Jag märkte inte av Atarax alls, min dåvarande sambo blev nockad - av samma dos.
    så jag skulle säga att det påverkar olika....

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (C) skrev 2020-02-17 16:59:05 följande:
    Atarax har flera användningsområden... Bara för att ge ett exempel så kan det även ges mot klåda.
    Och som jag redan påpekat så är det i grunden till för att vara ett lugnande medel som används mot ångest.
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 17:12:37 följande:

    Och som jag redan påpekat så är det i grunden till för att vara ett lugnande medel som används mot ångest.


    Nej. Det är i grunden ett läkemedel mot klåda där man märkt att det har effekt för vissa mot ångest.
  • Anonym (Grisen)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 16:31:09 följande:
    Aha, så EGENTLIGEN? Nog för att det hjälper mot klåda men det är ju inte därför man får det utskrivet. Atarax är rätt standard mot ångest.
    Jag får Atarax mot klåda.
  • Anonym (R)

    Tog 20 mg kl 18. Märkte ingen direkt effekt efter 15 min ( som det påstås att det ska ta innan den börjar verka ) men efter 1,5h så känner jag faktiskt en skillnad! Känner mig mentalt och kroppsligt mer avslappnad/normal - kroppen som annars e på nåt konstant högvarv läge känns nu lite mera lugnare. Positivt överraskad med andra ord :)

  • Anonym (R)

    Tog 20 mg kl 18. Märkte ingen direkt effekt efter 15 min ( som det påstås att det ska ta innan den börjar verka ) men efter 1,5h så känner jag faktiskt en skillnad! Känner mig mentalt och kroppsligt mer avslappnad/normal - kroppen som annars e på nåt konstant högvarv läge känns nu lite mera lugnare. Positivt överraskad med andra ord :)

  • Anonym (C)

    Min bror äter Atarax och en biverkning han får är myrkryp i benen när han ska sova. Lite off topic, men kan ju va bra å veta.

  • Zmulan90

    Hej! Jag har alltid haft ångest, sen jag var liten. Läkarna har satt mig på x-antal antidepp men även artarax, lergigan, alimemazin.

    Enligt min erfarenhet så funkar artarax lite i början, men sen inte alls. Tar det bara mot eksem numera. Theralen orala droppar är det enda jag funnit vara ok i ångestdämpande väg, om man nu inte tar beroende framkallande preparat som benso eller liknande.

    Prata med din läkare igen. Artarax är för mild ångest

    Hoppas det hjälper

  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 17:25:40 följande:

    "Lugnande medel"

    www.fass.se/LIF/product&nplId=19570405000021


    Du verkar inte kunna läsa dess innehåll. Första indikationen är Urtikaria och klåda enligt fass. Läs också farmakodynamiken Hydroxizin är en snabbt verkande H1-receptor­antagonist med kraftiga klådhämmande och antiallergiska egenskaper. Effekt nås efter ca 1 timme och kvarstår minst 24 timmar.

    Hydroxizin har också en lugnande effekt, som beror på dess verkan på formatio reticularis. Den lugnande effekten är en biverkan och många läkemedel fungerar så. Mina patienter skulle aldrig få atarax mot svår ångest, endast mot oro för att se om biverkningar lugnar dem.
Svar på tråden Hjälper atarax mot ångest?