• qåaäzm1970

    Att reparera ett förhållande efter otrohet

    Hej, jag vill bara ha svar från er som lyckats!! Ni som har gått igenom en allvarlig kris i ett långvarigt förhållande/äktenskap, hur har ni gjort för att "reparera" förhållandet? Ge mig konkreta tips. För vår del handlar det om otrohet men vi vet att vi vill leva ihop, vi älskar varandra. Vi har två barn och har levt ihop i nästan 20 år och varit gifta i 14 år. Vi går nu parterapi men vad har ni som anser att ni lyckats komma tillbaka efter en liknande gjort konkret för att komma dit där ni är idag?

    Kram från en som vill satsa på kärleken och glömma och förlåta...

  • Svar på tråden Att reparera ett förhållande efter otrohet
  • Anonym (Ela)

    Mitt enda råd är att låta det ta tid. Sörj det som var, prata med varandra, försök förstå varför det hände osv. Min man var otrogen mot mig med sin kollega och det är antagligen det största svek jag utsatts för men har tagit mig igenom det. Var det längesen din partner var otrogen?

  • Anonym (Camilla)

    Rent krasst är det tiden som avgör om det går att förlåta och gå vidare.

    Det finns inget rent konkret som avgör om det går att reparera mer än tiden.

    Det KAN vara lättare att gå vidare beroende på vilken typ av otrohet det handlar om. Ett snedhångel på firmafesten kan vara lättare att komma över än en långvarig relation med känslor. Men det finns inga garantier.

  • Anonym (hej)

    Beror på vad det är för otrohet.

    Är det att stoppa kuken i nån eller har denne haft ett förhållande bakom ryggen?

    Ett förhållande hade jag aldrig kommit över, det är ett maxtak på sveket.

  • qåaäzm1970

    Frågan var inte om om någon skulle ha kommit över en otrohet eller inte. Min fråga var hur man, förutom parterapi, kan som par jobba framåt. Tid är naturligtvis en viktig sak. Kan man göra annat, hur har ni som anser att ni "lyckats"  gjort? Umgås mycket? Visa extra mycket kärlek för varandra? Total öppenhet och ärlighet? 

    (I vårt fall är förhållandet avslutat men känslor finns kvar. Jag har hela tiden varit medveten om otroheten och både försökt stoppa den och inte. Känslor kan man ju inte rå på. Men en vilja och önskan är att fortsätta tillsammans och det är det vi vill jobba för. Otroheten varade i ca 1 månad) 

  • Anonym (Camilla)
    qåaäzm1970 skrev 2020-02-18 11:08:01 följande:

    Frågan var inte om om någon skulle ha kommit över en otrohet eller inte. Min fråga var hur man, förutom parterapi, kan som par jobba framåt. Tid är naturligtvis en viktig sak. Kan man göra annat, hur har ni som anser att ni "lyckats"  gjort? Umgås mycket? Visa extra mycket kärlek för varandra? Total öppenhet och ärlighet? 

    (I vårt fall är förhållandet avslutat men känslor finns kvar. Jag har hela tiden varit medveten om otroheten och både försökt stoppa den och inte. Känslor kan man ju inte rå på. Men en vilja och önskan är att fortsätta tillsammans och det är det vi vill jobba för. Otroheten varade i ca 1 månad) 


    Att jobba som par framåt handlar ju om att inte rusa in i något ogenomtänkt i jakten på att komma vidare. Det är livsfarligt att leka struts och desperat försöka glömma det inträffade genom nya projekt, nya barn, resor etc . Det funkar inte så.

    Att bygga upp tillit tar tid och det går inte att skynda på det.

    Och det tar tid att bli av med känslor för den andra, det kan inte heller skyndas på. Det kan dock stanna upp tack vare att man fastnar i gamla meddelanden, bilder, etc. Man kan behöva älta minnen för att kunna släppa taget men det finns en risk med det också.
  • Anonym (Ela)
    qåaäzm1970 skrev 2020-02-18 11:08:01 följande:

    Frågan var inte om om någon skulle ha kommit över en otrohet eller inte. Min fråga var hur man, förutom parterapi, kan som par jobba framåt. Tid är naturligtvis en viktig sak. Kan man göra annat, hur har ni som anser att ni "lyckats"  gjort? Umgås mycket? Visa extra mycket kärlek för varandra? Total öppenhet och ärlighet? 

    (I vårt fall är förhållandet avslutat men känslor finns kvar. Jag har hela tiden varit medveten om otroheten och både försökt stoppa den och inte. Känslor kan man ju inte rå på. Men en vilja och önskan är att fortsätta tillsammans och det är det vi vill jobba för. Otroheten varade i ca 1 månad) 


    Precis som Camilla skriver här över så rusa inte in i nåt med barn, nytt boende etc. det kommer göra ännu ondare. Visst är en härlig resa tillsammans bra på kort sikt men i det långa är det ju vardagen som måste fungera. Ge varandra utrymme. Den som varit otrogen måste såklart göra allt för att jobba upp din tillit och förtjäna kärleken. Det är bara den som blivit bedragen som kan avgöra när det kommits över.

    Var otroheten precis eller för ett tag sedan?
  • Anonym (man)
    qåaäzm1970 skrev 2020-02-18 11:08:01 följande:

    Frågan var inte om om någon skulle ha kommit över en otrohet eller inte. Min fråga var hur man, förutom parterapi, kan som par jobba framåt. Tid är naturligtvis en viktig sak. Kan man göra annat, hur har ni som anser att ni "lyckats"  gjort? Umgås mycket? Visa extra mycket kärlek för varandra? Total öppenhet och ärlighet? 

    (I vårt fall är förhållandet avslutat men känslor finns kvar. Jag har hela tiden varit medveten om otroheten och både försökt stoppa den och inte. Känslor kan man ju inte rå på. Men en vilja och önskan är att fortsätta tillsammans och det är det vi vill jobba för. Otroheten varade i ca 1 månad) 


    "jobba framåt som par" är ju en sanning med modifikation. Den enda som kan återställa ett förstört förtroende är ju den som varit otrogen. Den kan aldrig den som blivit bedragen göra själv. Så innan man ens kan börja jobba som ett par så måste förtroendet återställas.

    Det här verkar många ha svårt att fatta utan tror att man kan försöka snickra på ett nytt förhållande tillsammans med en gång. Det funkar inte så. Först måste man kunna försonas kring själva sveket och återfå förtroendet, SEN kan man börja jobba tillsammans som par.
  • Sandrasöt88

    Du kommer inte få några råd eftersom det inte går att gå vidare. De som skriver det försöker intala sig själva det fastän de vet att det är kört.

  • Stockholm32
    Anonym (man) skrev 2020-02-18 18:01:50 följande:

    "jobba framåt som par" är ju en sanning med modifikation. Den enda som kan återställa ett förstört förtroende är ju den som varit otrogen. Den kan aldrig den som blivit bedragen göra själv. Så innan man ens kan börja jobba som ett par så måste förtroendet återställas.

    Det här verkar många ha svårt att fatta utan tror att man kan försöka snickra på ett nytt förhållande tillsammans med en gång. Det funkar inte så. Först måste man kunna försonas kring själva sveket och återfå förtroendet, SEN kan man börja jobba tillsammans som par.


    Med risk att säga nått som inte direkt är det du är ute efter TS - I linje med ovan kommentar tror jag personligen att minst lika viktigt, om inte viktigare, är att bedragaren jobbar på sig själv i sin egna terapi.

    Man är två i ett förhållande men man är ensam i beslutet att bedra någon (och älskarinnan/älskaren är i sin tur ensam i beslutet att vara med)
Svar på tråden Att reparera ett förhållande efter otrohet