• Tue 18 Feb 2020 10:03
    285 visningar
    3 svar
    3
    285

    Stämma tillbaks på ensam vårdnad

    Hej! Jag är en ensamstående mamma på 25 för att göra det hela kortare så har jag haft ensam vårdnad över mitt barn från födseln till i aug 2019 jag blev stämd på gemensam våtdnad och tingsrätten gick för det och utökat umgänge varannan helg samt en veckodag i veckan med övernattning våran kommunaktion har varit svag.

    Jag har varit öppen för gemensam vårdnad sen domstolsbeslutet damp ner men jag kan inte ha det så här längre då kan jag lika gärna ha ensam vårdnad igen.

    Fadern följer ej sina umgängesdagar och tider ibland dyker han inte upp och kmr med diverse ursäkter han sjukanmäler sig ofta så fort barnet är sjukt. Det har hänt att han har gjort de 2 helger i rad. Han har ett beslutade tider för umgänge samt dagis hämtning som vi själva och han kom överens om när det är hans helg och dagar han kan dock nästan aldrig hämta på dagis då han är klar ifrån jobb först efter 17 och vi bor en bra bit ifrån honom. Detta leder till stort kaos hos mig som måste gå tidigare ifrån jobb för att hämta på dagis på hans umgängesdagar vi har kommit överens om att barnet ringer till honom nångång i veckan när vi ringer till honom för att säga godnatt svarar han inte och återkopplar inte dagen efter heller förvirringen och besvikelsen på samma gång när pappan inte svarar på andra sidan linjen utan istället möts av telefonsvararen då blir jag förbannad och ledsen på samma gång för mitt barn. Det har tagit lång tid att bonda med sin far då han ej närvarat alls under barnets första år och sen blev det buller och bång då han ville ha mer insyn och påverkan och gemensam vårdnad nu när han fått det så bryr han sig inte alls det verkar mer vara en maktgrej han vill ha. Han stred om en extra dag till i veckan med umgänge den dagen har det ej varit tal om han låtsas som att de regnar den här veckan har mitt barn varit så sjuk feber 2 dagar i rad och bara legat hemma och kämpat det har han vetat om men inte ens ett telefonsamtal elr sms ifrån hans sida när barnet har ringt har han ej svarat mitt uttrycker pappaa jag tänker vilken pappa?

    Jag vet inte om jag orkar gå igenom en ny tvist han bröt ner mig totalt och fick alla på sin sida familjerätten fick han mkt gull ifrån och även dom tyckte att han var lämpad som vårdnadshavare mitt barn är under 4 år gammal ska jag behöva dra det tunga lasset 15 år till bara för att behaga honom?

  • Svar på tråden Stämma tillbaks på ensam vårdnad
  • Tue 18 Feb 2020 10:48
    #1

    Varför skulle han inte ha sitt barn varannan vecka? Säg att du vill ha varannan vecka med minimal kontakt med den andre föräldern så kommer domstolen lösa ert tvistemål snabbt.

  • Tue 18 Feb 2020 11:16
    #2

    Han har ej varannan vecka endast varannan helg

  • Tue 18 Feb 2020 13:15
    #3

    Vårdnad och umgänge är olika saker. Boka möte hos familjerätten kring umgängesavtal och hur det ska skötas?

Svar på tråden Stämma tillbaks på ensam vårdnad