• Anonym (???)

    Äta fryst bröd gravid

    Jag är gravid i vecka 37 och undrar om det är ok att äta bröd som är fryst, bröder har alltså egentligen passerat utgångsdatum men legat i frysen. Har inte reagerat på detta tidigare, men jag fick höra att listeria kan växa trots att man har mat i frysen och dör endast vid upphettning, och jag började då fundera på om det är ok att äta bröd som legat i frysen länge?

  • Svar på tråden Äta fryst bröd gravid
  • Kjell2
    Anonym (???) skrev 2020-02-19 10:52:18 följande:

    Jag är gravid i vecka 37 och undrar om det är ok att äta bröd som är fryst, bröder har alltså egentligen passerat utgångsdatum men legat i frysen. Har inte reagerat på detta tidigare, men jag fick höra att listeria kan växa trots att man har mat i frysen och dör endast vid upphettning, och jag började då fundera på om det är ok att äta bröd som legat i frysen länge?


    Vad har Livsmedelverket för rekommendationer kring bröd och vad står det kring kombinationen bröd+listeria?

    Vad tror du själv händer vid midnatt på utgångsdatumet med ett livsmedel?


  • Anonym (Ingen fara)

    Man kan ha mat som passerat bäst före datum i frysen i flera år utan att det blir för gammalt. Bakterier växer inte i frysen

  • Anonym (?)

    Du tror alltså på riktigt att listeria finns i bröd? Jag är gravid i vecka 30 och tänker trycka i mig bröd ikväll som ligger i frysen just nu. Det brödet gick ut för två dagar sen.. Buhu.

  • Kjell2
    Anonym (???) skrev 2020-02-19 10:52:18 följande:

    Jag är gravid i vecka 37 och undrar om det är ok att äta bröd som är fryst, bröder har alltså egentligen passerat utgångsdatum men legat i frysen. Har inte reagerat på detta tidigare, men jag fick höra att listeria kan växa trots att man har mat i frysen och dör endast vid upphettning, och jag började då fundera på om det är ok att äta bröd som legat i frysen länge?


    Var någon stans har du hört att listeria växer i frysen och hur relaterar det till bröd?


  • Kjell2

    Hur gör du  med knäckbröd, torra kex, kakor som troligtvis är mycket äldre än ditt fryst bröd och har legat i rumstemperatur?

  • Kermit1561

    Listeria kan överleva i frysen men inte växa. 
    Här livsmedelverkets info https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/listeria-monocytogenes?AspxAutoDetectCookieSupport=1

    T
    orra livsmedel har liten risk skriver de, fryst bröd utgör enligt ovan inte större risk efter frysning än före eftersom listeria bara överlever i frysen, inte växer/förökar sig.

  • Pentra

    Att äta fryst mat och/eller dryck är inte bra för matstrupen och magsäcken; det kan ge permanenta skador och läget kan i värsta fall bli livshotande. ... /Pentra

  • Pierott
    Pentra skrev 2020-02-19 11:23:44 följande:

    Att äta fryst mat och/eller dryck är inte bra för matstrupen och magsäcken; det kan ge permanenta skador och läget kan i värsta fall bli livshotande. ... /Pentra


    Man kan inte låta bli att älska dig
Svar på tråden Äta fryst bröd gravid