• Sniper123

Trombyl gravid

Hej!

Fick ett samtal från kvinnokliniken som sa att jag skulle börja äta trombyl 75mg 1 tablett om dagen tills v 36. Är i vecka 12 nu och har haft havandeskapsförgiftning båda mina tidigare graviditeter. Någon annan gravid som fått trombyl? Blir lite sådär om jag vill ta dom eller inte då man tidigare avrått gravida att äta acitylsalisylsyra.

Blir alltid så tystlåten när nån ringer och sen när man lägger på luren så har man 1000 frågor. Varför får man trombyl, vad är det bra för? Mindre bra för?

• Svar på tråden Trombyl gravid
  • Anonym (Sara)

Jag åt Trombyl under båda mina (lyckade) graviditeter. Hade haft upprepade missfall tidigare och fick sedan Trombyl för att minska missfallsrisken då medicinen är blodförtunnande och på så vis kunde motverka ev proppar i moderkakan.

• Sjuttiosjuan

Också inne på min andra graviditet med trombyl. Är över 40 och aha tydligen minska risken för havandeskapsförgiftning. Det är väldigt låg dos så tror inte det är skadligt.

Lycka till!

• Anonym (Hmm)

Trombyl (verksamt ämne: acetylsalicylsyra) hämmar blodplättarna och gör blodet mer lättflytande. Det minskar risken för proppbildning i moderkakan och därigenom minskar risken för havandeskapsförgiftning. Eftersom blodet blir mer lättflytande blir den som tar det också lite mer lättblödande. Därför ska behandlingen avslutas v 36 så att risken för stora blödningar under förlossningen minskar. Effekten på blodplättarna sitter i ca 5 dgr efter sista tabletten.

Du ska absolut ta trombyl om du haft upprepade havandeskapsförgiftningar. Det är bra för dig och ditt barn. Medicinen kan göra att du slipper få ett tillväxthämmant och prematurfött barn.

• Anonym (Maxy)

Jajamän, käkade 150 mg förra graviditeten till och med förlossningen (nej, Trombyl är så milt blodförtunnande att Trombyl vaken höjer blödningsrisken särskilt eller innebär att man inte kan ta EDA), gick jättebra. I mitt fall har man varit lite rädd för proppbildning då jag har genetisk faktor (dock ingen koagulationsrubbning enligt 2 koagulationsutredningar), haft högt blodtryck till och från + övervikt. Min moderkaka var u.a och dottern var normalstor. Inget avvikande med andra ord.

Denna graviditet äter jag 75 mg om dagen (har gjort från dagen som jag plussade) och jag kommer återigen äta Trombyl fram till dagen jag föder. :) 

• Anonym (Petra)

Åt också under min graviditet. Det är inte ovanligt.

• Anonym (Jag)

Äter 150mg under den här graviditeten för att jag har förhöjd risk för havandeskapsförgiftning och blodproppar då jag antifosfolipidsyndrom.

• Anonym (Moa)

Min barnmorska sa först att läkaren skulle skriva ut det. Sedan ringde hon en vecka senare och sa att hon räknat fel på mitt bmi. Tolkade det då som att rutinen där/VGR var/är att kvinnor med ett visst bmi ska ha det.

• Anonymsju

Jag åt trombyl hela graviditeten min femte lyckade graviditet. Efter 3 missfall och ett utomkvedshavandeskap. Man tror att jag fick små blodproppar i livmodern som gjorde att jag fick missfall, om det stämmer eller ej vet jag ju inte. Men jag ska ha trombyl och progesteron om/när det är dags för syskon.

• Jemp

Trombyl är bra vid tidigare havandeskapsförgiftning för att det tros kunna förebygga proppar i moderkakan.

Jag åt trombyl min andra graviditet. Minns inte dosen ("standard" antar jag), skulle inte kunna påverka negativt.

• Trudeliten

Jag åt 160 mg asa per dag mellan v 10 och 36 i den tredje graviditeten. Detta pga att mina två tidigare söner vägde 2300g och 2500g och så hade jag "fula" moderkakor vilket tydde på att barnen kanske inte fick tillräckligt med näring pga proppar. Nu med tredje barnet testade jag trombyl och fick en flicka i v 40 som vägde 3400g och en jättefin moderkaka. Alltså ett kilo mer än sina bröder ????. Så för mig var trombyl fantastiskt!

Svar på tråden Trombyl gravid