• Anonym (Aj)

Hur säga nej till att låna ut bil till bekant?

Hej!

Jag har en bakant som är släkt och väldigt god vän med min sambo. Tidigare har jag haft en billigare bil som jag lånat ut till henne, fast jag egentligen inte ville så var det svårt att säga nej. Var saker som att hon skulle köra till sjukhuset med hennes son en gång och hämtat någon på flygplatsen. Men efter dessa saker kommer alltid frågan upp fler och fler ggr.

Nu har jag köpt en bil som jag absolut inte vill låna ut. Men samtidigt har jag svårt att säga nej. Hur ska man säga nej? En liten anledning är att skulle hon krocka skulle hon inte ha råd att hjälpa något alls ekonomiskt, hon har inte ens haft råd att betala bensin när hon lånat bilen. Men den ekonomiska aspekten är inget jag vill ta upp, blir som ett påhopp på hennes ekonomiska situation..

Eller bör man låna ut om man har det bättre ekonomiskt?

• Svar på tråden Hur säga nej till att låna ut bil till bekant?
  • Anonym (...)

Säg "Nej jag vill inte." Punkt. Jag och maken har lyxen att ha varsin bil trots att jag mestadels studerar på distans. Alltså står min bil 4-7 dagar/vecka utan att användas och en del tycker att jag då borde låna ut den när de behöver den. Jag väljer själv när och till vem jag lånar ut den. En kompis som bor ett stenkast bort fick en gång låna den på villkoret att hon körde mig och min man till en fest och hämtade oss på natten, så fick hon ha bilen de timmarna vi var borta (hon passade på att göra en hel del ärenden). När min mamma åkt iväg en vecka har hennes man fått låna min bil så att han lättare kan ta sig runt. Vet jag att en kompis behöver en bil en dag och jag själv inte måste ta mig hemifrån så erbjuder jag mig gärna, men så fort det tas för givet så stryper jag den tillgången helt och hållet.

• Anonym (Aj)
    Giftskåneman skrev 2020-02-20 08:57:27 följande:

Du får skaffa försäkring som endast gäller dig

mm finns det försäkring då även min sambo kan köra? Blir det billigare försäkring?
  • Anonym (Bilägare)

Skyll på bilförsäkringen.
    När jag var yngre vet jag att min försäkring var billigare en ingen under 26 körde bilen.
    Borde finnas liknande att man inte lånar ut bilen.
    Men om du(ni) bestämmer er för att inte låna ut din bil kanske ni får ställa upp och köra släktingen ibland.

• CitronTulo

Tycker att det beror på varför någon behöver låna bilen.. Är det för att åka till sjukhuset med ett sjukt barn eller dylikt, så kan det väl vara okej? Men inte för att åka och handla en gång i veckan (särskilt om hon inte ens tankar) eller så!
    Har man ingen bil så kan man ju inte lova någon att man ska hämta på flygplatsen..

Det är inte ditt fel att hon inte har råd att ha en egen bil eller att hon har det dåligt ekonomiskt.
    Hur skulle hon lösa situationen om inte du och din bil fanns?

Förstår att det inte är det lättast att säga till din vän, men tror att du måste!

• Anonym (nja)

Jag är krass och säger bara att nej, den här bilen lånar jag inte ut till någon, för den är ny och jag är väldigt rädd om den. 

Om det blir diskussion så får du nog ändå gå in på det ekonomiska, att hon inte ens står för bensin när hon lånat förr och du har tyckt det varit jobbigt hela tiden men du har av artighet inte sagt något. Att andra människor som lånar bil av vänner åtminstone betalar sin egen bensin. 

Hur hade hon löst sitt liv om du/ni inte hade bil? Hon kan ju inte tänka in att bilen alltid finns där. 

• Giftskåneman
    Anonym (Aj) skrev 2020-02-20 09:03:14 följande:

mm finns det försäkring då även min sambo kan köra? Blir det billigare försäkring?

Olika på olika försäkringsbolag
  • Anonym (Lilja)

Säg till henne att du har slutat att låna ut bilen, men att du gärna ger henne skjus om det är nått akut.

Ge dig inte in i diskussionen med henne.

Då har du berättat för henne att det är slutlånat men att du gärna ställer upp i akuta situationer.

Det är din bil och det är du som bestämmer kan inte hon ta det så är det bara hennes problem.

Folk kommer alltid att tycka och tänka vad man än gör här i livet.

Stå på dig!

• Anonym (G)

Säg att du inte lånat ut din nya bil pga försäkringen. Säg sedan att du kan hjälpa till att köra om hon behöver hjälp.

Svar på tråden Hur säga nej till att låna ut bil till bekant?