• Anonymsju

    Hemma pga förkylning, är det ok?

    Hej,

    Helt ointresserant ämne bland alla trekantstrådar, men jaja..

    Blev bara nyfiken på en grej, är ni hemma från jobb om ni är riktigt förkylda? Jag upplever att många runt mig jobbar ändå, jag gör oftast det. Minns inte att jag varit hemma pga förkylning.

    Det slog mig då jag blivit så jäkla förkyld ny, vaknar hela nätterna för att jag är så täppt och har rethosta. Har ont i leder/kötlar på halsen, men ingen feber. Jag ska jobba idag, men funderade på att va hemma imorgon. Men tycker det känns fel och känns som man "fuskar".

    Har också ett barn som går på förskolan, känns otroligt fel att lämna honom och va hemma från jobb pga förkylning.

    Jag undrar mest, hur gör ni? Hur resonerar ni kring det?

  • Svar på tråden Hemma pga förkylning, är det ok?
  • Anonymsju
    Drottningen1970 skrev 2020-02-20 11:56:37 följande:

    Är man sjuk ska man vara hemma. Brukar inte uppskattas att man går till jobbet och smittar.


    Jo men undrar väl mest vad som räknas som tillräckligt sjuk för att lämna sitt barn på förskolan och va hemma från jobb
  • Aniiee

    Stanna hemma för bövelen. Du blir du frisk snabbare och kan jobba bättre plus att du minimerar/stoppar risken att smitta kollegor (även om du redan smittat ett tag).

    Det är hemma-vägrare som i slutändan smittar folk med riktigt svåra grejer.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Jemp

    Ja, klart att man kan vara hemma pga förkylning. Beror ju på i vilken grad som jag ser det.

    Hjärnan full med bomull, ont i bihålor och näsa som inte slutar rinna? Definitivt hemma.

    Lite ont i halsen och snyta sig nån gång ibland? Kan jobba, mer tolerant för mig själv än barnen.

  • enmamma

    Jag ör hemma pga förkylning.
    Kan inte göra ett bra jobb, smittar andra och riskerar att bli sjukare om jag inte stannar hemma.
    Helt ok på mitt jobb, mina kollegor är dessutom bara tacksamma att jag håller mig hemma.

  • Anonymsju

    Tack för svar alla!

    Kan säga att jag är på nivån bommullshjärna med både täppt och rinnig näsa, plus ont i leder/köttlar på halsen.

    Grejen är att min kollega/arbetsledare ska vara ledig imorgon pga en nöjjen, det sista hon säger innan hon drar är "Det skulle ju va käckt om du blir sjuk så du måste va hemma imorgon"

    Vi har inte många som kan hoppa in o täcka upp oss ordinare personal, det extrapersonalen som finns ska ju täcka upp för att hon tagit ledigt..

  • Anonymsju
    Jemp skrev 2020-02-20 12:52:40 följande:

    Ja, klart att man kan vara hemma pga förkylning. Beror ju på i vilken grad som jag ser det.

    Hjärnan full med bomull, ont i bihålor och näsa som inte slutar rinna? Definitivt hemma.

    Lite ont i halsen och snyta sig nån gång ibland? Kan jobba, mer tolerant för mig själv än barnen.


    Kan säga att jag är på nivån bommullshjärna med både täppt och rinnig näsa, plus ont i leder/köttlar på halsen.

    Grejen är att min kollega/arbetsledare ska vara ledig imorgon pga en nöjjen, det sista hon säger innan hon drar är "Det skulle ju va käckt om du blir sjuk så du måste va hemma imorgon"

    Vi har inte många som kan hoppa in o täcka upp oss ordinare personal, det extrapersonalen som finns ska ju täcka upp för att hon tagit ledigt..
  • Jemp
    Anonymsju skrev 2020-02-20 15:22:15 följande:

    Kan säga att jag är på nivån bommullshjärna med både täppt och rinnig näsa, plus ont i leder/köttlar på halsen.

    Grejen är att min kollega/arbetsledare ska vara ledig imorgon pga en nöjjen, det sista hon säger innan hon drar är "Det skulle ju va käckt om du blir sjuk så du måste va hemma imorgon"

    Vi har inte många som kan hoppa in o täcka upp oss ordinare personal, det extrapersonalen som finns ska ju täcka upp för att hon tagit ledigt..


    Jag förstår om du får dåligt samvete (det ska du inte behöva!) men rent krasst är det arbetsgivarens uppgift att lösa.
Svar på tråden Hemma pga förkylning, är det ok?