• Anonym (Hästtjejen)

Ha häst och familj

Saknar allt som har med hästar att göra så mycket! Känner mig halv utan hästarna!

Men när jag fick barn fanns varken tid eller ork.

Efter uppehåll på ca 5 år är jag så sugen på att köpa häst igen. Men är så rädd att det bara blir stress och dåligt samvete för att man inte hinner. Så vill jag ju inte ha det.

Hur får ni ihop det som har jobb, familj och häst?

Tänker att man ju kan ha en medryttare ett par dagar i veckan samt en vilodag för hästen.

Min man jobbar till 18 varje vardag så det kommer bli sena kvällar i stallet.. Men det är det kanske värt?

Jag är inte intresserad av att bli medryttarr själv då jag redan varit det en längre period förut och nu vill ha något eget!

• Svar på tråden Ha häst och familj
  • Anonym (Hästtant)

Jag har heltidsjobb, 2 små barn och 4 hästar :)
    Min make hjälper till mycket med hästarna. Han rider ibland och sköter om dom mycket. Vi har egen gård och hästarna på lösdrift. Ofta så är en del av hästtiden även familjetid eller parmys ( om vi har barnvakt och kan rida ut ihop). Vi är en hästfamilj :) Jag skulle bli knäpp om jag inte hade ridningen i mitt liv.
    Min make vill att jag ska må bra och därför var han redan från början av vårt förhållande redo att flytta till hästgård :) 

• Anonym (Hästtjejen)

Underbart med egen gård. Det är min dröm! Då blir det enklare och mer naturligt att bara gå utanför dörren till hästarna.

Härligt att ni kan hjälpas åt såpass mycket!

Tyvärr har jag varken egen gård eller en make som är hemma och kan hjälpa till.

Jag kommer ha hästen inackorderad och åka fram och tillbaka varje dag vilket betyder att jag antingen får ta med mig barnen (känns inte hållbart) alt vänta tills maken kommer hem från jobbet och åka ut på kvällen, när de flesta andra åker hem från stallet.

Jag kan tycka det är mysigt att vara ensam i stallet på kvällen men också lite stressande att alltid vara sist.

Nåja jag får fundera några varv till tror jag..

• Anonym (C)
    Anonym (Hästtjejen) skrev 2020-02-21 11:06:52 följande:

Underbart med egen gård. Det är min dröm! Då blir det enklare och mer naturligt att bara gå utanför dörren till hästarna.

Härligt att ni kan hjälpas åt såpass mycket!

Tyvärr har jag varken egen gård eller en make som är hemma och kan hjälpa till.

Jag kommer ha hästen inackorderad och åka fram och tillbaka varje dag vilket betyder att jag antingen får ta med mig barnen (känns inte hållbart) alt vänta tills maken kommer hem från jobbet och åka ut på kvällen, när de flesta andra åker hem från stallet.

Jag kan tycka det är mysigt att vara ensam i stallet på kvällen men också lite stressande att alltid vara sist.

Nåja jag får fundera några varv till tror jag..

Känns inte som rätt läge i livet just nu...

Men om några år, när barnen är större, och kanske själv vill rida. Eller att ni flyttar närmre, så att det blir enkelt att ta sig dit.

Vi har själv en ridskola precis intill vårt villaområde. Praktiskt om man vill spendera mycket tid där.
  • Anonym (Hästpappa)

Mmm, kan iofs förstå känslan, men hur såg ditt "häst-liv" ut innan barnen och familjen? och innan du träffade din sambo?

Har du haft egen häst, eller varit medryttare, under någon tid som du levt med din sambo exempelvis?

Så här, jag är "häst-pappa" och "häst-make", inte utav eget intresse men utifrån att jag stöttar min sambo och mitt barn, och deras häst-intresse. MEN det tar enormt mycket tid i anspråk, speciellt med egen häst. Och även om man har sin häst inackorderad och betalar för en massa "service" så går det ändå åt en massa tid. Min sambo (och ena barnet) är i princip i stallet varje dag. Mån - fre så är det ofta sen e m till tidig kväll eller sen kväll. Det är lektionsridning, det är egen ridning etc.

Lör-Sön så är det ofta tidig morgon till lunch, eller efter lunch till sen e m, tidig kväll. Det är egen ridning, det är stall-jobb etc.

Skulle nog säga att det finns inget "häst/stall-pass" som understiger 2 timmar varje gång. Är det stall-jour så pratar vi snarare 4-5 timmar.

Då har vi ändå knappt 10min med bil till stallet... 

Så, jag tycker nog att du skall först och främst prata med din sambo, innan du kommer för långt i dina egna tankar och drömmar om detta med egen häst.

Jag följer med till stallet ibland, när jag så känner för det. Det är givetvis kul och trivsamt, men det finns absolut tillfällen när jag känner att det går för mycket tid åt "häst" och det finns för lite tid för annat.

Så ska man få det att funka så ska man nog köra med öppna kort och inse tidsaspekten i det hela.

Lycka till!

• Anonym (Funderade)

Min tonåring vill ha gen häst.
    Vi bor nära flera bra stall. 
    Räknade att kostnaden skulle bli ca 5000kr + häst.
    Tänkte medryttare 2 dagar i veckan och att stallägaren  tog morgonpasset.
    Jag älskar alla djur, pappan gillar att fixa och göra saker.
    Men tyvärr inser vi att vi hinner inte med något annat än skola/jobb och häst.

Är din man beredd att lägga all fritid i stallet eller rodda hem och  barn när du är i stallet.

• Anonym (K)
    Anonym (Hästtjejen) skrev 2020-02-20 16:51:03 följande:

Saknar allt som har med hästar att göra så mycket! Känner mig halv utan hästarna!

Men när jag fick barn fanns varken tid eller ork.

Efter uppehåll på ca 5 år är jag så sugen på att köpa häst igen. Men är så rädd att det bara blir stress och dåligt samvete för att man inte hinner. Så vill jag ju inte ha det.

Hur får ni ihop det som har jobb, familj och häst?

Tänker att man ju kan ha en medryttare ett par dagar i veckan samt en vilodag för hästen.

Min man jobbar till 18 varje vardag så det kommer bli sena kvällar i stallet.. Men det är det kanske värt?

Jag är inte intresserad av att bli medryttarr själv då jag redan varit det en längre period förut och nu vill ha något eget!

Allt är upp till dig, beroende på hur mycket tid du vill och kan lägga så får du hålla dig på den nivån. Om du nöjer dig med lite lugnt fritidsridning så behöver du ju inte träna hästen så mycket än om du vill vara på en högre nivå. Mycket träning går att göra från marken och behöver inte ta så lång tid. Som sagt allt beror på vad du väljer för häst osv. Så vill du ha häst så hittar du tid för det och lägg det på DIN nivå, njuta och ha kul:))
  • Anonym (Hästtjejen)

Tack för all input.

Jag har haft egna hästar samt varit medryttare i princip hela mitt liv och min man vet vad det innebär då vi hängt ihop många år.

Jag tror inte det skulle funka just nu, faktiskt. Min man är optimistisk dock..

Jag vill satsa helhjärtat och ha tid att tillbringa åtminstone 3-4 timmar i stallet per dag och det går nästan inte som det ser ut idag då jag tar stort ansvar för barnen då maken jobbar.

Men om några år är barnen större och lite mer självgående, då kanske! Får ha det att se fram emot helt enkelt.

Svar på tråden Ha häst och familj