• Anonym (Anställd)

Kontakta HR

Hej

Jag har haft problem med min chef som behandlar mig rätt illa, mobbar mig rent av. Försökte ringa HR idag för råd men fick svaret att HR endast är till för cheferna och jag får vända mig till facket.

Facket kan ju inte riktigt göra något åt min chef, bara arbetsgivaren.

Är detta normalt, att en anställd i en verksamhet inte har möjlighet att prata med HR, bara chefer?

• Svar på tråden Kontakta HR
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anställd) skrev 2020-02-20 19:04:44 följande:

Hej

Jag har haft problem med min chef som behandlar mig rätt illa, mobbar mig rent av. Försökte ringa HR idag för råd men fick svaret att HR endast är till för cheferna och jag får vända mig till facket.

Facket kan ju inte riktigt göra något åt min chef, bara arbetsgivaren.

Är detta normalt, att en anställd i en verksamhet inte har möjlighet att prata med HR, bara chefer?

Nej, det kan inte stämma. HR ska finnas för alla  anställda.
  • Anonym (Cxm)

Om du känner dig utsatt av din chef så bör du anmäla det till din chefs chef (om du har förtroende för hen) och även kontakta facket. Din arbetsgivare är skyldig att utreda det.

• Anonym (Ellen)

En specifik HR-person kan kanske tycka att det borde vara så. Men nej, personalavdelningen finns ju till just för sånt här. Ha koll på arbetsrätt, att avtal och lagar följs, arbetsmiljöfrågor, diskriminering och kränkningar mm.

Beroende på vad du utsatts för ska det finnas policy och riktlinjer som säger hur man ska hantera det.

Sen kan man alltid kontakta facket också givetvis.

• Anonym (Hedvig)

Ja, ts, dessvärre är det den nya policyn nu på många offentliga arbetsplatser så är det på mitt jobb (stor statlig myndighet), likadant i kommunen där jag bor, samt i regionen som jag tillhör (har mina vänner berättat som arbetar hos dessa arbetsgivare). Finns inget som reglerar detta utan det är upptill arbetsgivaren att bestämma eftersom chefen "leder och fördelar arbetet" dvs även vad HR människorna skall syssla med.

• Anonym (Hedvig)

Det Hr förväntas göra är att hjälpa chefen hålla koll på lagar/regler etc vara chefens "högra hand" inte att medla mellan arbetstagare och arbetsgivare.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-02-20 19:58:27 följande:

Det Hr förväntas göra är att hjälpa chefen hålla koll på lagar/regler etc vara chefens "högra hand" inte att medla mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Nej inte medla. Men om en chef visar brister inom personalområdet så har ju HR uppenbart misslyckats i sitt uppdrag att utbilda cheferna. Att som medarbetare ha möjlighet att påvisa det så att HR får upp ögonen för det och kan hjälpa till tar jag för självklart.
  • Anonym (Anställd)
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-02-20 19:56:41 följande:

Ja, ts, dessvärre är det den nya policyn nu på många offentliga arbetsplatser så är det på mitt jobb (stor statlig myndighet), likadant i kommunen där jag bor, samt i regionen som jag tillhör (har mina vänner berättat som arbetar hos dessa arbetsgivare). Finns inget som reglerar detta utan det är upptill arbetsgivaren att bestämma eftersom chefen "leder och fördelar arbetet" dvs även vad HR människorna skall syssla med.

Ok, det var tråkigt. Man får helt enkelt ligga lågt och söka ny tjänst så fort det går.
  • Anonym (Anställd)
    Anonym (Cxm) skrev 2020-02-20 19:07:54 följande:

Om du känner dig utsatt av din chef så bör du anmäla det till din chefs chef (om du har förtroende för hen) och även kontakta facket. Din arbetsgivare är skyldig att utreda det.

Försökte tala med chefens chef men det var kalla handen...
  • Anonym (Anställd)
    Anonym (Ellen) skrev 2020-02-20 21:13:19 följande:

Nej inte medla. Men om en chef visar brister inom personalområdet så har ju HR uppenbart misslyckats i sitt uppdrag att utbilda cheferna. Att som medarbetare ha möjlighet att påvisa det så att HR får upp ögonen för det och kan hjälpa till tar jag för självklart.

Så resonerade jag också men man är uppenbarligen helt lämnad till sitt öde när man är anställd långt ner i hierarkin.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Anställd) skrev 2020-02-20 22:15:24 följande:

Så resonerade jag också men man är uppenbarligen helt lämnad till sitt öde när man är anställd långt ner i hierarkin.

Jättetråkigt att höra, verkligen. Jag hoppas inte att det arbetssättet når den verksamhet där jag jobbar. Också inom offentlig sektor/region.
  • Anonym (Cxm)
    Anonym (Anställd) skrev 2020-02-20 22:13:32 följande:

Försökte tala med chefens chef men det var kalla handen...

Då råder jag dig att kontakta facket eller skyddsombud om du ej är fackligt ansluten.
Svar på tråden Kontakta HR