Less och besviken på min sambo
Hej alla!
Känner att jag måste skriva av mig då jag är så fruktansvärt less och besviken på min sambo. Riktigt jävla trött på honom rent ut sagt. Nu måste jag få rensa mitt huvud och försöka inse om det är jag som är behövande eller han som bara är dum i huvudet.
Sambon och jag har bott ihop i ca tre månader och jag har hela tiden trott att hans beteende ska ändras till det bättre. Han jobbar dagtid på ett kontor och pendlar 2h/dag och jag jobbar natt varannan vecka. Alltid när vi är hemma tillsammans har vi samma jargong: han kommer hem (ca 17-18, vi lagar mat, han pillar med telefonen och sen går vi och lägger oss (ca 21). Sen går han upp på morgonen vid 05.30, kastar sig in i duschen och sticker till jobbet 06.30.
Jag börjar må riktigt dåligt över att vi aldrig har någon kvalitetstid eller att han ens ägnar en tanke på mig om dagarna. Han skriver aldrig och han ringer aldrig innan, under eller efter arbetstid. Varje dag som han kliver över tröskeln här hemma så känner jag ångest. Jag vet om att vi bara kommer hinna med att äta kvällsmat och sen gå och lägga oss. Han tar ingen hänsyn till att jag kanske vill vara uppe längre de kvällar jag är hemma och faktiskt prata/umgås. Han anser att jag ska anpassa mig till hans dygnsrytm när jag är ledig. Att det sedan tär på mig att ställa om dygnet varannan vecka skiter han högaktningsfullt i.
Jag har verkligen försökt att göra allt jag kan för att vi ska få kvalitetstid. Vissa dagar sover han på jobborten och tar då sovmorgon. Men istället för att gå upp som vanligt och äta frukost med mig så sover han till ca 07, kastar sig in i duschen och åker iväg.
Även om jag har gjort frukost och dukat fram allt så sätter han sig motvilligt ner och kollar var och varannan minut på klockan och tjatar hela tiden om att han måste till jobbet. När maten står uppdukad och är färdiglagad när han kommer hem från jobbet blir han inte ens glad och sitter i soffan med mobilen och vill gå och lägga sig tidigt (ca 20).
På mina lediga veckor städar jag vår lägenhet, tvättar och stryker våra kläder och handlar mat. Men sambon blir inte ens glad? Det enda han gör är att gnälla om att han är trött och vill sova. Precis som att jag inte är trött då jag ofta får sova mellan fyra och sex timmar på dagen när jag har jobbat. Det är alltid något som ska fixas hemma med att ta emot möbelleverans, lämna bilen på service, ringa samtal, osv.
Jag har ingenting emot att tvätta eller städa, det gör jag gärna. Jag avskyr däremot att laga mat och undviker att göra det så långt som möjligt. Men sen tänker jag också såhär: varför ska jag serva honom med kvällsmat när han kommer hem när jag inte ens får kaffet kokat när jag slutar på mitt jobb? Dagarna är ju mina nätter och vem förväntar sig att ens partner ska städa/tvätta/laga mat under nätterna?
Den här situationen verkar inte bli bättre och jag känner mig bara mer och mer olycklig. Sambon pratar mer med sina kollegor under en dag än vad han pratar med mig och när vi väl pratar så är det enda han kan prata om sitt jobb och att han är trött. Jag tycker inte ens det är roligt när han kommer hem eftersom jag vet att han bara vill sova och aldrig orkar göra något. Jag tycker att han tar mig för givet och är lite less på hans inställning att vi kan göra saker när vi båda är lediga, dvs helgen i hans värld. Men jag jobbar varannan helg och jag vill kunna göra annat också utan att det går en hel månad utan att vi har fått kvalitetstid.
Förutom att jobba 80% natt så heltidsstuderar jag och sysselsätter mig ordentligt på dagarna när jag är hemma. Men om jag ska vara helt ärlig så känns det som om jag bor själv och att sambon glider på en räkmacka och framförallt inte uppskattar det jag gör här hemma. Det är väl framförallt det som är problemet. Och att han kör på som han alltid har gjort och att han inte ens försöker få till kvalitetstid med mig.
Förstår ni vad jag menar? Jag är verkligen ledsen och besviken över hur vårt samboliv blev och det är bara jag som verkar bry mig om detta problem med :(