• Sannaakca

    Adhd utredning

    Har en son som är 8 år. Skolan misstänker Adhd. Och även vi men är inte lika säkra på det som skolan är. Vi har tillsammans med skolan fyllt i ett formulär med massa frågor och Han är nu kallad till sitt första besök hos barn och ungdoms psykiatrin om några veckor. Besöket kommer ta 1,5 timme står det. Vore så tacksam om ni som gått igenom detta kan svara på mina frågor . Måste båda föräldrarna vara med på besöket, eller räcker det att en av oss följer med? ( vi är båda överens om att vi vill göra utredningen ) vad görs på första besöket? Bestäms det baserat på första besöket om en utredning kommer att göras eller ej? Hoppas nån kan ge mig lite klarhet.

  • Svar på tråden Adhd utredning
  • Rudbeckius
    Sannaakca skrev 2020-02-21 08:35:00 följande:

    Har en son som är 8 år. Skolan misstänker Adhd. Och även vi men är inte lika säkra på det som skolan är. Vi har tillsammans med skolan fyllt i ett formulär med massa frågor och Han är nu kallad till sitt första besök hos barn och ungdoms psykiatrin om några veckor. Besöket kommer ta 1,5 timme står det. Vore så tacksam om ni som gått igenom detta kan svara på mina frågor . Måste båda föräldrarna vara med på besöket, eller räcker det att en av oss följer med? ( vi är båda överens om att vi vill göra utredningen ) vad görs på första besöket? Bestäms det baserat på första besöket om en utredning kommer att göras eller ej? Hoppas nån kan ge mig lite klarhet.


    Jag kan inte ge specifika svar. Vår pojke genomgick utredning först i gymnasiet och resultatet och diagnosen underlättade kraftigt att han fick bättre stöd och förståelse, även hans egen självbild blev bättre. Hans skolresultat är rejält dåliga och jag ösnkar så som pappa att jag förstått detta bättre långt tidigare. Det var först när han misstänktes som dyslektiker som jag uppmuntrade skolans utredning och så vidare, men mamma motsatte sig allt. Hennes pojke kunde inte få ha bekymmer. Suck.
  • AndreaBD

    Svårt att säga, alla gör inte likadant. Första gången kommer det nog att bli ganska många frågor om hur han har varit som liten och sånt. Även hur ni föräldrar har varit som barn och i skolan, om ni har upplevt liknande problem. Så, det är är meningsfullt att båda föräldrar är med, det kan vara ganska viktigt. 

  • Anonym (Mia)

    Min 9åring blev precis klar med sin utredning. Första mötet var det bara prat med föräldrarna. Andra mötet var det samtal med barnet och första halvan av testerna. Tredje mötet gjorde de den andra halvan av testerna och fjärde mötet fick vi resultatet. För äldsta (7 vid tillfälle, 11 idag) tog det 8 möten eftersom han inte riktigt fixade testerna och var tvungen att pausa ofta.

  • Anonym (Mia)

    Svar på dina frågor:

    Måste båda föräldrarna vara med på besöket, eller räcker det att en av oss följer med? ( vi är båda överens om att vi vill göra utredningen )

    Det räcker med den ena om ni är överens, men det är bra om båda är med.

    vad görs på första besöket?

    Samtal bara. Ni pratar om svaren ni och skolan har lämnat i enkäten

    Bestäms det baserat på första besöket om en utredning kommer att göras eller ej?

    Har ni blivit kallade på ett första möte så har bup gjort en bedömning av att barnet är i behov av utredning och ni kommer att få mer information på plats. Kort svar: ja.

Svar på tråden Adhd utredning