• Sannaakca

Adhd utredning

Har en son som är 8 år. Skolan misstänker Adhd. Vi har tillsammans med skolan fyllt i ett formulär med massa frågor och Han är nu kallad till sitt första besök hos barn och ungdoms psykiatrin om några veckor. Besöket kommer ta 1,5 timme står det. Vore så tacksam om ni som gått igenom detta kan svara på mina frågor . Måste båda föräldrarna vara med på besöket, eller räcker det att en av oss följer med? ( vi är båda överens om att vi vill göra utredningen ) vad görs på första besöket? Bestäms det baserat på första besöket om en utredning kommer att göras eller ej? Hoppas nån kan ge mig lite klarhet.

• Svar på tråden Adhd utredning
  • Anonym (Adhd)

Det är nog bäst om båda är med, det är frågor även till båda föräldrarna hur de haft det i skolan osv.

Nu var det 2 år sen vår son utreddes så minns inte exakt men det är frågor och anteckningar om hur barnet varit tidigare under uppväxten, när och var man upplever svårigheterna, t.ex. "klättrar barnet runt där det inte är lämpligt" typ affärer och liknande. Jag vet inte om de kan välja att inte starta en utredning men har man kommit så långt att man ska på möte så är det ganska garanterat att man ska fortsätta gå, sen så varierar det hur länge man får gå osv, i vårt fall så skulle vi lägga upp fastare rutiner och "välja våra strider" men har efter rekommendationer tagit kontakt igen för att prova medicinering

• Sannaakca

Tack för ditt svar, svårt om båda måste vara med, det är en vardag kl 10, jag har lyckats få ledigt men inte mannen . Står bara barn och vårdnadshavare på kallelsen . Vad jag förstått ska det vara rätt stora problem både i skolan och hemma. I skolan är det struligt men Hemma är det inte direkt några problem , förutom att han blir arg för små saker ,men inte dagligen ,så känner att jag kommer få lite svårt att komma på nåt att svara. Det är därför jag tänkte att det kanske inte blir nån fortsättning.

• Anonym (Adhd)

Dom observerar även barnet själva så de ser tecknen ganska lätt, jag har för mig att det var ett papper med olika svarsalternativ så du behöver inte tänka ut svaren, typ nej, ibland och ja frågor :)

Fråga ut mannen om hans skolgång om det var några svårigheter eller så så att du har koll på den biten också, lycka till

• Stumpan83

Något år sedan nu men för oss var det två möten på ca 1,5-2 timmar. Det var båda gångerna en massa frågor omkring hur sonen är och beter sig i olika situationer. Även styrkor och svårigheter. Inga frågor omkring hur vi vuxna är eller varit. Samt att personen från BUP såklart observerade barnets beteende. Det var först i slutet av andra besöket som hen la sin rekommendation om huruvida hen ansåg att vi borde gå vidare med en utredning eller inte samt vilka frågeställningar/diagnoser som kunde vara aktuella att utreda.

Vi var med båda vårdnadshavare på första mötet men inte andra.

• Poppy75

Båda föräldrar har rätt att vabba för den typen av möten så arbetsgivare kan inte neka ?ledigt?.

Ni har även rätt att vabba på vårdmöten där barnet inte är med. De brukar vilja träffa föräldrarna utan barnet för att kunna prata mer fritt.

Svar på tråden Adhd utredning