• bebisfebruari20

Nyfödd bebis bajsar inte

Hej!

Har en son som nu är 3,5 dagar gammal. Han har sedan dag ett varit väldigt pruttig och pruttat beckluktande pruttar. På bb hade han tre blöjor med spår av beck men inte mer än så. När han var 1,5 dygn bajsade han ca 1 matsked beckbajs men efter det har det inte kommit mer än lite spår i analöppningen idag. Jag har två barn sedan tidigare och deras magar har kommit igång direkt första dygnet och detta gör mig orolig, kan inte hitta så mycket fakta om det mer än att magen bör vara igång inom 48 h. Han ammar rikligt så det fungerar bra men gnyr ofta till när han sover och blir ledsen. Någon med erfarenhet av samma och tips?

• Svar på tråden Nyfödd bebis bajsar inte
  • Anonym (Fråga bvc)

Har du pratat med BVC eller förlossningen om det? Nog bäst att ringa dit så man får svar om man behöver oroa sig eller inte. Men jag tycker i alla fall att det inte låter så bra! Förlossningen eller avdelningen du har legat på borde nog kunna svara ikväll om du ringer dem.

• Tirem

Det är inte ovanligt alls om jag förstått det rätt. Yngsta barnet kunde vara ?bajsfri? i 3 veckor relativt ofta. Enligt min BVC kan barn som endast äter flytande göra lite som, ibland kiss, ibland bajs ibland bägge, inget konstigt med det. Så länge något kommer i blöjan.

• Fröken W

Jag håller med om att du nog borde ringa förlossningen/bb för att fråga och ev. få komma in på en kontroll.

Har ingen erfarenhet av att det tar sån tid för magen att komma igång. Mina två har bajsat ut becket inom de närmsta timmarna efter förlossningen.

Men ring och fråga. Kanske är det inte konstigt men bättre att ringa och få råd än att ev. få en bebis med magont.

• syntharen

Jag skulle ringa till BB om jag var du, du tillhör BB/ förlossningen en vecka efter förlossningen. Ammande barn kan ju vara bajsfria i många dagar men jag är osäker på vad som gäller när bebisen bara är några dagar gammal.

• bebisfebruari20

Tack för era svar, när en barnmorska gjorde hembesök igår berättade jag om bajset och pruttarna och det var ?helt normalt för tarmarna är omogna i början?, sa det till BVC-sköterskan idag när vi bokade första besök till nästa vecka men hon sa inget speciellt om det. Men jag gjorde som ni rådde och ringde till bb. Sköterskan pratade med barnläkaren som tyckte att det var avvikande och undrade om vi testat att stimulera med termometer och se om det kom då. Om det inte fungerade skulle vi åka in till barnakuten för att de kan få väldigt ont i magen om det är stopp. Testade och då kom det ut ungefär 6 cm beck så det var de nöjda med och inte oroliga att det var stopp längre. Tack igen och trevlig helg!

• Fröken W
    bebisfebruari20 skrev 2020-02-21 20:52:31 följande:

Tack för era svar, när en barnmorska gjorde hembesök igår berättade jag om bajset och pruttarna och det var ?helt normalt för tarmarna är omogna i början?, sa det till BVC-sköterskan idag när vi bokade första besök till nästa vecka men hon sa inget speciellt om det. Men jag gjorde som ni rådde och ringde till bb. Sköterskan pratade med barnläkaren som tyckte att det var avvikande och undrade om vi testat att stimulera med termometer och se om det kom då. Om det inte fungerade skulle vi åka in till barnakuten för att de kan få väldigt ont i magen om det är stopp. Testade och då kom det ut ungefär 6 cm beck så det var de nöjda med och inte oroliga att det var stopp längre. Tack igen och trevlig helg!

Skönt att höra att du fick tips om hur du kunde hjälpa bebisen att komma igång.

Däremot väldigt synd att barnmorskan på hembesök och bvc sköterskan inte kunde ge dig det rådet...
  • Anonym (A)

Nu har det ju redan löst sig, men jag hade liknande oro när mitt barn födes. Jag googlade, men alla träffar talade bara om att tarmen skulle kommit igång inom 48 timmar annars var det något allvarligt fel.

Mitt barn bajsade lite i fostervattnet. Sen kom det ingenting i blöjorna innan det femte dygnet. Vi skickades hem från bb det tredje dygnet och nämnde det för sjuksköterskan som skickade hem oss, hon verkade förvånad, men skickade ändå hem oss. Väl hemma blev jag orolig och började googla, jag tog även upp frågan i en mammagrupp och kände mig då som världens sämst mamma då jag fick svar som sa att vi aldrig borde åkt hem från bb innan den första bajsblöjan. Jag ringde till bb med gråt i halsen, men fick då till svara att så länge det kom gaser och så länge det fungerade att äta fanns det ingen anledning att oroa sig, för då var det inte stopp. Efter femte dygnet har tarmen fungerat.

Så i fall någon sitter med samma oro och googlar så kanske personen hittar den här tråden och blir lite lugnare. För alla historier jag hittade handlade bara om att det svarta bajset skulle kommit ut de första dygnen.

• bebisfebruari20
    Anonym (A) skrev 2020-02-21 23:54:40 följande:

Nu har det ju redan löst sig, men jag hade liknande oro när mitt barn födes. Jag googlade, men alla träffar talade bara om att tarmen skulle kommit igång inom 48 timmar annars var det något allvarligt fel.

Mitt barn bajsade lite i fostervattnet. Sen kom det ingenting i blöjorna innan det femte dygnet. Vi skickades hem från bb det tredje dygnet och nämnde det för sjuksköterskan som skickade hem oss, hon verkade förvånad, men skickade ändå hem oss. Väl hemma blev jag orolig och började googla, jag tog även upp frågan i en mammagrupp och kände mig då som världens sämst mamma då jag fick svar som sa att vi aldrig borde åkt hem från bb innan den första bajsblöjan. Jag ringde till bb med gråt i halsen, men fick då till svara att så länge det kom gaser och så länge det fungerade att äta fanns det ingen anledning att oroa sig, för då var det inte stopp. Efter femte dygnet har tarmen fungerat.

Så i fall någon sitter med samma oro och googlar så kanske personen hittar den här tråden och blir lite lugnare. För alla historier jag hittade handlade bara om att det svarta bajset skulle kommit ut de första dygnen.

Superbra att du skrev! Det var precis det jag hade hoppats på att hitta när jag googlade men hittade också bara om att bajset skulle vara igång inom 48 h. Kan uppdatera om att min bebis bajsade en gång till igårkväll och idag när han ammade kände jag hur det bubblade till i blöjan och så var den full med lösare brunare bajs än becket så nu känns det verkligen som att magen är på rätt väg, att man kan bli så glad för lite bajs.
Svar på tråden Nyfödd bebis bajsar inte