Anonym (A) skrev 2020-02-21 23:54:40 följande:
Nu har det ju redan löst sig, men jag hade liknande oro när mitt barn födes. Jag googlade, men alla träffar talade bara om att tarmen skulle kommit igång inom 48 timmar annars var det något allvarligt fel.
Mitt barn bajsade lite i fostervattnet. Sen kom det ingenting i blöjorna innan det femte dygnet. Vi skickades hem från bb det tredje dygnet och nämnde det för sjuksköterskan som skickade hem oss, hon verkade förvånad, men skickade ändå hem oss. Väl hemma blev jag orolig och började googla, jag tog även upp frågan i en mammagrupp och kände mig då som världens sämst mamma då jag fick svar som sa att vi aldrig borde åkt hem från bb innan den första bajsblöjan. Jag ringde till bb med gråt i halsen, men fick då till svara att så länge det kom gaser och så länge det fungerade att äta fanns det ingen anledning att oroa sig, för då var det inte stopp. Efter femte dygnet har tarmen fungerat.
Så i fall någon sitter med samma oro och googlar så kanske personen hittar den här tråden och blir lite lugnare. För alla historier jag hittade handlade bara om att det svarta bajset skulle kommit ut de första dygnen.
Superbra att du skrev! Det var precis det jag hade hoppats på att hitta när jag googlade men hittade också bara om att bajset skulle vara igång inom 48 h. Kan uppdatera om att min bebis bajsade en gång till igårkväll och idag när han ammade kände jag hur det bubblade till i blöjan och så var den full med lösare brunare bajs än becket så nu känns det verkligen som att magen är på rätt väg, att man kan bli så glad för lite bajs.