• Catringbg

    Sälja radhus

    Hmm, jag och min man har just köpt ett på tok för mycket pengar. Lagt mycket besparingar, i princip alla mina besparingar. 4455000kr Vi har bott i kanske 1 månad.

    Nu har min man blivit erbjuden ett jobb på annan ort, som han är bra sugen på att ta. Och jag tycker han borde göra det.

    Hur mycket kommer vi förlora på att sälja så här snabbt? Mäklararvoden och lagfarter osv. Och risken att få mindre än vi gav. Hur dålig affär blir det? Någon som har erafarenhet?

  • Svar på tråden Sälja radhus
  • Anotherone

    Säljer ni för samma (eller mindre ) som ni köpte för så har ni inte hunnit få en värdeökning som kan täcka de kostnader du skriver om, typ mäklare och lagfart, kostnad för pantbrev mm.

    Då blir det rena kostnader.

    Gör ni vinst så ska ni skatta på den och då krävs ju också att ni får sån marginal att vinsten täcker kostnaderna.

    Ett alternativ är att hyra ut. Har ni äganderätt (ej bostadsrätt) så kan ni ju hyra ut på vilka grunder som helst i princip.

  • Catringbg
    Anotherone skrev 2020-02-21 19:07:32 följande:

    Säljer ni för samma (eller mindre ) som ni köpte för så har ni inte hunnit få en värdeökning som kan täcka de kostnader du skriver om, typ mäklare och lagfart, kostnad för pantbrev mm.

    Då blir det rena kostnader.

    Gör ni vinst så ska ni skatta på den och då krävs ju också att ni får sån marginal att vinsten täcker kostnaderna.

    Ett alternativ är att hyra ut. Har ni äganderätt (ej bostadsrätt) så kan ni ju hyra ut på vilka grunder som helst i princip.


    Försökt sätta mig in i det här med att hyra ut... men blir inte riktigt klok på ffa det här med hur man ska skatta. Ska hyresgäster betala amorteringen och räntor osv? Eller räknas det som vinst som sedan ska skattas? Har läst att man får göra avdrag, men till viss gräns. Men blir inte riktigt klok på det. Har varit inne på skatteverkets hemsida men hjälpte mig inte jättemycket. Får väl ringa dem imorgon
  • Anotherone
    Catringbg skrev 2020-02-23 11:35:37 följande:

    Försökt sätta mig in i det här med att hyra ut... men blir inte riktigt klok på ffa det här med hur man ska skatta. Ska hyresgäster betala amorteringen och räntor osv? Eller räknas det som vinst som sedan ska skattas? Har läst att man får göra avdrag, men till viss gräns. Men blir inte riktigt klok på det. Har varit inne på skatteverkets hemsida men hjälpte mig inte jättemycket. Får väl ringa dem imorgon


    Det är nog bäst, så att du får rätt svar utifrån dina förutsättningar. Du som ägare står för alla inbetalningar, lån,avtal för el mm. Sen tar du betalt från hyresgästen så att det täcker och den vinst du gör kan bli beskattningsbar beroende på hur stor den blir.
Svar på tråden Sälja radhus