Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

    Ledsen på natten

    Anonym (C) skrev 2020-02-23 02:23:06 följande:

    Ett litet sidospår som kanske är en jättedum fråga, men behandlar du alltid både dottern och brösten med svampmedel? För det är oerhört vanligt att det blir svamp på bröstet vid amning och det är inte säkert man får symtom. Tänker om det kan vara orsaken till att det kommer tillbaka annars?

    Till det andra. Våran gosse har haft liknande perioder då han vaknar på natten och är jätteledsen. Nästan otröstlig. Vi kan få ligga jämte och natta om i över en timme innan han lugnar sig och somnar. Han sover också i våran säng men vi lägger oss inte alltid samtidigt utan e uppe några timmar till. Vi är inte riktigt klara över varför han vaknar. Haft teorier om att han har mardrömmar, är hungrig eller tappar nappen och inte hittar den igen. Han är 1.5 nu.

    Min kompis som har en dotter i samma ålder hade också samma problem så det verkar samtidigt kunna vara en fas.


    Jag instämmer i allt C skriver. Mina barn har också perioder då de gråter och är ledsna nattetid. Ibland är det bara så och man får rida ut stormen så att säga. För äldsta som var helt hysterisk ibland om nätterna var det enda som funkade att låta henne titta på barnprogram på paddan en liten stund. Då lugnade hon sig och kunde snabbt somna om. Men innan vi kom på det skrek hon ibland i en timme i sträck. Urjobbigt!

    Håller också med om svampen. Jag och två av mina barn har haft torsk i munnen och på bröstet. Om barnet ammas måste även mamman behandlas för annars lever svampen kvar på brösten och reinfekterar barnets mun även om barnet själv behandlas. Du kan ta en kur med flukonazol, be BVC skriva ut det till dig! De kommer troligen ordinera canesten eller liknande kräm att smörja på brösten men för mig har det bara orsakat smärta vid amningen, tyvärr. Det bästa jag har använt, som faktiskt har hjälpt är Flukonazol ihop med Sorbact fungi kompresser som man köper på apoteket (billigast på Apotea) och lägger mot bröstvårtan. Byt kompressen en gång per dag. Funkar så bra mot svamp!
Svar på tråden Ledsen på natten