• Dockan

    Sömnhjälp 16-månaders

    Jag hade ett barn med riktiga sömnbekymmer likt ett barn, han slutade dock själv nattamma ?tidigt? runt 6 månader. Vaknade dock mellan 8-15 ggr/natt upp till runt 18-20 månader. Det känns så jävla länge när man är i det, man blir arg på barnet som inte sover partnern som minsann fick det lite bättre på sitt pass och alla förstå sig påare med goda råd.

    Det som funkade för oss var att vi bestämde oss runt 7-8 månader att införa en läggning. För oss var det hålla handen och han låg i sängen. Inte lika rörlig som en 16 mån, men vill ni ligga bredvid bara så gör det. Han var inte nöjd, men jag nynnade och småpratade lågt om att nu var det natt osv när han började bli arg. Första gångerna tog det runt 1 h, sen blev det kortare med lite bakslag pp 2 h. Någon månad senare kunde vem som helst med en hand natta honom. På natten var det han ville, hålla hand. Så vi ställde en säng bredvid (annat rum så vi kunde turas om att sova ostört och han fick färre uppvak som väckte oss i onödan, ibland somnade han om själv.

    Vad ni än väljer, så ladda med tålamod och ge det veckor innan ni ändrar strategi. En kollega gav mig ett tips jag faktiskt gillade, lyssna på podd (hörlurar) var inställd på att du ska vara där en timma eller mer. Då kommer du slappna av, andas långsamt och det i sig söver. Byt av varandra när tålamodet tar slut.

    En vän till oss fick tjuvhålla sitt barn stilla, för han snurrade för att inte somna. Det är okej. De var mjuka och vänliga men bestämda. Mest tror jag på att lugnt och fint lyfta tillbaka i sängen men var passiv annars, släck så det inte går att leka.

    Och det kommer bli bättre, blir det inte det så sök hjälp. Vi pratade med BVC på 18 mån kontrollen och var lovade hjälp med att utreda sömnen om det inte blev bättre inom 3 mån - men det blev det. Så ta det pp BVC. Nuförtiden är han både lättsövd och sover djupt. På förskolan var han jätteenkel att natta för vilan, han höll en kompis hand eller frökens. Hitta er grej, kämpa! <3

Svar på tråden Sömnhjälp 16-månaders