Inlägg från: Tusenskönan86 |Visa alla inlägg
  • Tusenskönan86

Börja med ersättning, 5 månaders bebis

Min bebis är snart 5 månader, jag har helammat henne och det har gått bra. Ammar henne sista gången vid 22 och hon sommar då vid bröstet, jag lägger ner henne och sen sover hon till kl 3-4, jag tar upp henne och liggammar, sen sover hon till 8-9. Så jag tycker nätterna funkar jättebra! Hade tänkt helamma till hon var sex månader men nu tycker jag att hon ofta blir gnällig när hon äter(dagtid) som att det inte kommer tillräckligt och ibland måste jag amma på båda brösten vid samma tillfälle (aldrig behövt innan). Jag brukar pumpa om jag behöver vara hemifrån nån timme så pappan kan mata men nu sedan en tid tillbaka så tar det lång tid innan jag kan fylla en flaska (125 ml), får ofta pumpa 2-3 omgångar och från båda brösten (innan gick det på en kvart bara på ena). Därför har pumpningen blivit ett stressmoment då jag måste börja pumpa nån dag i förväg för att vara säker på att det blir tillräckligt mycket.

Så jag tänker att jag ska börja ge ersättning vid ett, ett par tillfällen om dagen. Tänker att brösten då får mer tid på sig att bli fulla och bebis blir mättare längre (och kanske sover längre än 30 min är gängen).

Men är det bara att blandad till en flaska och ge? Eller ska man tänka på något speciellt? Vilken tid på dygnet är bäst att börja ge? Nätterna funkar ju som sagt bra men hon är ofta gnällig vid 19-tiden och vill äta oftare på kvällen då brösten känns som mest tomma...

• Svar på tråden Börja med ersättning, 5 månaders bebis
  • Tusenskönan86

Men även om jag pumpar(mellan amningarna) så ökar inte mjölkproduktionen (som den ju då borde) eftersom det går trögare och trögare att pumpa och jag får hålla på och klämma bröstet och sitta framåtböjd för att det ska komma något vid pumpningen. Eftersom jag pumpat och min sambo gett henne bröstmjölk på flaska sedan hon var 3-4 veckor (och gjort detta regelbundet 1-2 ggr i månaden när jag behövt vara iväg nån timme) så vet jag att hon tar flaska och det har inte varit några problem. Börjar jag med ersättning vill jag ju fortsätta delamma någon månad till, tänker mig att nu bara ge ersättning 1-2 gånger/dag, sen när hon är sex månader så blir det ju dessutom något mål grät etc så då ammar jag kanske bara 2-3/dygn. Känns bara som att det hade underlättat med att ge ersättning för då kan familjemedlemmar/vänner lättare passa henne ett par timmar om jag eller jag och mannen behöver lite egentid. Jag tycker (för det mesta) om att amma men känner att jag blir låst och ingen annan kan ta henne om jag inte förberett och pumpat ut när nu pumpningen går trögt blir det ett onödigt stressmoment att klämma fram mjölk.

• Tusenskönan86

Tack för era råd!

Känner ingen oro över att hon inte får tillräckligt med mat då hon följer viktkurvan etc. Det är mest att hon kanske inte blir helt mätt vid ett amningstillfälle och därför vill äta redan efter en timme igen. Hon sover inte mycket på dagarna och när hon väl sover är det inga långa stunder, därför jag tänkte att ersättning skulle mätta mer så hon kunde sova lite mer och jag då kunde få lite andrum. Har funderat och det är nog mer för min egen skull jag vill börja ge ersättning. Att hon då inte behöver vara så beroende av mig och mina bröst (när hon väl somnar är det oftast vid bröstet), att om jag känner att jag behöver lite egentid och andrum kan gå iväg två timmar utan att känna stress att behöva mata henne precis innan jag går eller se till att det finns utpumpad mjölk i kylen. Jag tycker om att amma, tycker det är mysigt men inte dygnet runt... föreställningen är att jag ska ge henne en flaska, vara säker på att hon blir jättelätt och då kan sova gott ett par timmar...

Svar på tråden Börja med ersättning, 5 månaders bebis