Börja med ersättning, 5 månaders bebis
Min bebis är snart 5 månader, jag har helammat henne och det har gått bra. Ammar henne sista gången vid 22 och hon sommar då vid bröstet, jag lägger ner henne och sen sover hon till kl 3-4, jag tar upp henne och liggammar, sen sover hon till 8-9. Så jag tycker nätterna funkar jättebra! Hade tänkt helamma till hon var sex månader men nu tycker jag att hon ofta blir gnällig när hon äter(dagtid) som att det inte kommer tillräckligt och ibland måste jag amma på båda brösten vid samma tillfälle (aldrig behövt innan). Jag brukar pumpa om jag behöver vara hemifrån nån timme så pappan kan mata men nu sedan en tid tillbaka så tar det lång tid innan jag kan fylla en flaska (125 ml), får ofta pumpa 2-3 omgångar och från båda brösten (innan gick det på en kvart bara på ena). Därför har pumpningen blivit ett stressmoment då jag måste börja pumpa nån dag i förväg för att vara säker på att det blir tillräckligt mycket.
Så jag tänker att jag ska börja ge ersättning vid ett, ett par tillfällen om dagen. Tänker att brösten då får mer tid på sig att bli fulla och bebis blir mättare längre (och kanske sover längre än 30 min är gängen).
Men är det bara att blandad till en flaska och ge? Eller ska man tänka på något speciellt? Vilken tid på dygnet är bäst att börja ge? Nätterna funkar ju som sagt bra men hon är ofta gnällig vid 19-tiden och vill äta oftare på kvällen då brösten känns som mest tomma...