• Plina

    Hur kan man få högre mammapening??

    Jag har varit sjukskriven i ett x antal år och har gått på aktivitetsstöd i cirka 3 år.

    Jag har fått en praktik och ökar antal timmar varannan månad.

    Detta är inom kommunen. Och jag har chans till jobb såfort jag vet vad jag klarar.

    Jag går i gravid tankar och nu är det dags.

    Bör jag jobba under de 9 månaderna för att få högre mammapening eller hur fungerar det?

    SNÄLLA HJÄLP!

    Berätta för mig hur detta fungerar.


    Mammapening, jobba, pengar, bli mamma, försjörja sitt barn
  • Svar på tråden Hur kan man få högre mammapening??
  • Anonym (Praktik)

    Du har ju praktik genom aktivitetsstöd så din peng baseras ju på vad du får från aktivitetsstöd. Praktik är ju inget jobb så du får ju inte mer pengar för att du gör mer praktik.

    Lön får du ju när du blir anställd och då måste du jobba 8 månader för att f.penningen ska baseras på just den inkomsten.

    Tror att 6 månader räcker om du får fast tjänst

  • Elin P

    Om du inte har åldern emot dig så försök komma igång med ett riktigt jobb innan du blir gravid. Praktik ger ju antagligen minimal föräldrapenning.

  • Anonym (ga)

    För föräldrapenning finns ett 240-dagarsvillkor. Detta innebär att för att de första 180 dagarna av föräldrapenning skall betalas ut på sgi-nivå så måste du ha arbetat 240-dagar (8 månader) i följd närmast anslutet till barnets födelse. Som gravid har du dock ett SGI-skydd from 6 månader före bf, vilket innebär att om du arbetar i 8 sammanängande månader fram till 6 månader före bf, så har duäven då uppnått 240-dagars villkoret.

    Din SGI beräknas dock på 6 månader. Så om du bara hunnit arbeta 6 månader så får du föräldrapenning utifrån din sgi FÖRUTOM de 180 första dagarna som då blir på lägstanivå (180 kronir per dag).

    Som sagt skall du då ha ARBETAT. Praktik faller inte under detta

  • Anonym (ga)

    Om jag förstår det rätt så är din plan nu att återgå till arbete efter x antal år som sjukskriven? Jag skulle isf råda dig att arbeta ett tag innan eventuell graviditet. Om det nu är på gränsen att du klarar av atta arbeta så lär inte en graviditet underlätta detta

  • Seven Costanza
    Anonym (ga) skrev 2020-02-22 21:51:22 följande:

    För föräldrapenning finns ett 240-dagarsvillkor. Detta innebär att för att de första 180 dagarna av föräldrapenning skall betalas ut på sgi-nivå så måste du ha arbetat 240-dagar (8 månader) i följd närmast anslutet till barnets födelse. Som gravid har du dock ett SGI-skydd from 6 månader före bf, vilket innebär att om du arbetar i 8 sammanängande månader fram till 6 månader före bf, så har duäven då uppnått 240-dagars villkoret.

    Din SGI beräknas dock på 6 månader. Så om du bara hunnit arbeta 6 månader så får du föräldrapenning utifrån din sgi FÖRUTOM de 180 första dagarna som då blir på lägstanivå (180 kronir per dag).

    Som sagt skall du då ha ARBETAT. Praktik faller inte under detta


    Nästan rätt. Om man inte uppfyller 240-dagarsvillkoret får man FP på _garantinivå_ de första 180 dagarna och detta är lite högre ersättning än för lägstanivådagarna: 250 kr per dag jämfört med 180 kr för lägstanivå.
  • Anonym (ga)
    Seven Costanza skrev 2020-02-22 23:10:16 följande:

    Nästan rätt. Om man inte uppfyller 240-dagarsvillkoret får man FP på _garantinivå_ de första 180 dagarna och detta är lite högre ersättning än för lägstanivådagarna: 250 kr per dag jämfört med 180 kr för lägstanivå.


    Aha. Då har jag missuppfattat det när jag varit i kontakt med försäkringskassan... tack för info! Oavsett blir ju ersättningen väldigt låg
  • Seven Costanza
    Anonym (ga) skrev 2020-02-23 02:07:37 följande:

    Aha. Då har jag missuppfattat det när jag varit i kontakt med försäkringskassan... tack för info! Oavsett blir ju ersättningen väldigt låg


    Ja, väldigt låg så det går ju nog inte att klara sig på så låg föräldrapenning. Max 7750 före skatt och ca 30% skatt på det eftersom man inte har jobbskatteavdrag då föräldraledighet inte är jobb. Sedan får man ju 1250 kr i barnbidrag och eventuellt 1573 i ersättning från andra föräldern om det finns en sådan, men jag vet inte hur det fungerar om man skaffar barn med insemination - då får man kanske inte dessa 1573 eftersom det inte finns någon annan förälder och heller inte från FK eftersom man valt att skaffa barn ensam.
Svar på tråden Hur kan man få högre mammapening??