Inlägg från: LillaTjockaBertil |Visa alla inlägg
  • LillaTjockaBertil

Är MIN man otrogen?

Anonym (Spegeln) skrev 2020-02-23 21:45:40 följande:

Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

Hjälp mig tänka klart!

Jag tror inte det ger så mycket för dig att snoka vidare om jag ska vara helt ärlig. Konfrontera din man med messet du har fått och ge honom en chans att övertyga dig om att han inte varit otrogen. Lyckas han inte med detta ser inte jag någon framtid för ert förhållande eftersom jag ser tillit som en av de grundläggande byggstenarna i en sund relation.

När det gäller barnen tror jag de på sikt mår bättre med skilda föräldrar som är lyckliga än föräldrar som är tillsammans men olyckliga.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (kapten) skrev 2020-02-27 23:41:40 följande:

Man måste inte automatiskt lämna någon efter en otrohet. Ge det tid, prova terapi och se om ni kan fixa det. Familj är det bästa vi har. 

Nej, jag håller med om man inte automatiskt måste lämna vid otrohet men det TS man har gjort är så mycket värre än otrohet. Han har ju levt ett dubbelliv där han under tre års tid haft ett extra förhållande vid sidan av sin familj.

Jag hade varit beredd att förlåta och jobba på äktenskapet om min fru hade varit otrogen vid ett enstaka tillfälle men aldrig om hon haft ett stadigvarande förhållande vid sidan om, framför allt inte om hon ljugit om det under flera års tid.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-02-27 17:54:00 följande:

Tack! Jag tror jag behöver få sånna här meddelanden för förstå att jag är värd bättre. Att jag faktiskt under tre år blivit bedragen av den jag älskar mest!

Jag skulle ljuga om jag säger att det är lätt. Att jag vill skiljas. För det vill jag inte, men innerst inne, så vet jag att det inte kommer bli bättre. Jag kommer nog ständigt vara på min vakt. Jag har iallafall bestämt mig för att jag ska gå till en egen psykolog/kurator och sen att vi ska gå på familjeterapi. Familjeterapin tror jag är bra även fast vi inte väljer att fortsätta våra liv tillsammans då vi faktiskt har två barn oxå.

Jag tycker det är bra att du även tänker på barnen i det här. Även om du bestämmer dig för att det skulle vara värt att jobba på äktenskapet kommer de att märka att något inte står rätt till.

Annars tänker jag att om du bestämmer dig för skilsmässa, vilket jag hade gjort om jag varit i din sits, är det viktigt att du inte skuldbelägger dig själv i detta. Även om det säkert finns saker som du hade kunnat jobba med tidigare i ert förhållande så har han valt att inleda ett annat förhållande bakom ryggen på dig istället för att kommunicera och jobba på ert äktenskap. Alltså ligger skulden på honom om ni skiljer er oavsett vad han säger i det läget.
Svar på tråden Är MIN man otrogen?