• Anonym (Mamma)

    Dottern tjatar om helixpiercing

    Min 15-åriga dotter har snöat in på att hon absolut måste ha en helixpiercing dvs där man går igenom brosket i örat. Hon är typ manisk om det och hotar även med att göra en själv. Maken och jag är inte alls förtjusta i idén och vanligtvis krävs föräldrarnas godkännande på piercingstudios om man är under 18 år, men hon har nämnt nåt ställe där det var 16-årsgräns. Jag har googlat en del och självklart går såna piercingar vanligtvis bra, men jag har också förstått att det är rätt infektionskänsligt och får man infektion så funkar knappt antibiotika för blodflödet är dåligt där.

    Hur ställer ni andra föräldrar er till helixpiercings?
    Undrar också om det är tillåtet för piercingsställen att göra sånt på omyndiga personer?

  • Svar på tråden Dottern tjatar om helixpiercing
  • enanna

    Jag fick pierca naveln som femtonåring och tycker fortfarande ungefär femton år senare att det var ett bra beslut, även om smycket är borttaget nu. Så om hon verkligen läser in sig på vården och på något smart sätt kan visa att hon sköter hygienen så kanske det kunde vara okej ändå?

  • ninaflower

    Jag var nog 15 år när jag gjorde min första gången. Men då hade jag flera hål i det mjuka. Sedan lät jag min Helix växa igen. Hålet växer snabbare i hop i bråsket. För ett år sedan gjorde jag en ny Helix. Det jobbiga är att jag har tre i vänstra och två i högra, vilken sida på kudden kan vara. Bättre att tillåta en Helix än en piercing i naveln eller näsa (har iför sig det med).

  • Pope Joan II
    ninaflower skrev 2020-02-24 09:32:10 följande:

    Jag var nog 15 år när jag gjorde min första gången. Men då hade jag flera hål i det mjuka. Sedan lät jag min Helix växa igen. Hålet växer snabbare i hop i bråsket. För ett år sedan gjorde jag en ny Helix. Det jobbiga är att jag har tre i vänstra och två i högra, vilken sida på kudden kan vara. Bättre att tillåta en Helix än en piercing i naveln eller näsa (har iför sig det med).


    Vad betyder det där?
  • Anonym (Gladiator)

    Nu är det ju så att inga 15 åringar har någonsin fått bestämma hemma hos mig. Där är det jag som gör det och har alltid varit konsekvent med det.

  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2020-02-24 09:39:22 följande:

    Blankt nej. Skulle aldrig ha tillåtit vare sig tatueringar eller piercing. A L D R I G.


    Anonym (Gladiator) skrev 2020-02-24 12:41:11 följande:

    Nu är det ju så att inga 15 åringar har någonsin fått bestämma hemma hos mig. Där är det jag som gör det och har alltid varit konsekvent med det.



    Det jobbiga är att 15-åringar är inga små barn som det är så lätt att bestämma över. Skulle inte förvåna mig ifall hon fick för sig att göra en själv... Hon har redan gjort egna hål i örsnibben även om jag antar att det inte kan vara helt lätt att ta sig igenom brosk själv.
  • Vevoz
    enanna skrev 2020-02-24 09:26:15 följande:

    Jag fick pierca naveln som femtonåring och tycker fortfarande ungefär femton år senare att det var ett bra beslut, även om smycket är borttaget nu. Så om hon verkligen läser in sig på vården och på något smart sätt kan visa att hon sköter hygienen så kanske det kunde vara okej ändå?


    Skillnad på naveln som bara är hud o örat som är brosk, broskpiercingar kan bli väldigt problematiska trots god hygien.

    Jag har en tragus o trots god hygien o duktig piercare så krånglade den massor o gjorde ont. Blev infekterad o började växa en böld..
  • Anonym (S)

    När jag var 16 ville jag pierca mig i ögonbrynet. Min mamma totalvägrade. Då gjorde jag det på mig själv. Vilket är ju helt klart sämre på så många plan. När man är 15 tkr man typ man är vuxen, idag vet man ju att man inte är det, hehe. Nu är min dotter bara 7 men den dagen hon vill pierca sig etc kommer jag följa med på studs. Det känns inte som en biggie och det finns så mkt värre saker i livet.

  • Anonym (Never)

    Aldrig att vi skulle godkänna det och skulle de göra det själva åker den ur direkt och sen följer konsekvenser därefter. De får inte ta hål i örsnibbarna heller. Jag har tre döttrar som i perioder har tjatat om hål.

  • Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-24 12:51:06 följande:
    Anonym (Gladiator) skrev 2020-02-24 12:41:11 följande:

    Nu är det ju så att inga 15 åringar har någonsin fått bestämma hemma hos mig. Där är det jag som gör det och har alltid varit konsekvent med det.



    Det jobbiga är att 15-åringar är inga små barn som det är så lätt att bestämma över. Skulle inte förvåna mig ifall hon fick för sig att göra en själv... Hon har redan gjort egna hål i örsnibben även om jag antar att det inte kan vara helt lätt att ta sig igenom brosk själv.
    Mina barn vet att jag bara säger nej på verkligen goda grunder, så de har litat på mitt omdöme. Ett fåtal saker har under deras uppväxt sorterat under rubriken "ej förhandlingsbart" och det har de fått respektera. 
Svar på tråden Dottern tjatar om helixpiercing