• Anonym (Hanna)

Tvättar ni nya underkläder separat första gången?

Tvättar ni nya trosor separat första gången eller slänger ni in dom med resten av smutstvätten?

Har nya gråa och vita trosor, kan jag köra dom ihop med resten av tvätten på 60 eller bör dom tvättas vitt/grått separat för sig första gången?

• Svar på tråden Tvättar ni nya underkläder separat första gången?
  • Alvina

Jag tvättar nya trosor tillsammans med andra trosor och strumpor och handdukar. Färgsorterar aldrig.

• Alvina

Varför tycker du du ska tvätta de separat första gången?

• Anonym (Lydia)

Jag tvättar nya trosor tillsmans med andra trosor i alla möjliga färger 

• Anonym (Hanna)
    Alvina skrev 2020-02-24 19:19:39 följande:

Varför tycker du du ska tvätta de separat första gången?

Ifall de gråa färgar av sig. Men jag tvättade dom tillsammans.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lydia) skrev 2020-02-24 19:22:10 följande:

Jag tvättar nya trosor tillsmans med andra trosor i alla möjliga färger 

Men missfärgas inte resten av tvätten då?
  • Alvina
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-24 19:28:15 följande:

Nej
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-24 19:28:15 följande:
    Det har aldrig hänt 
  • Anonym (Lydia)
    Spanguolis skrev 2020-02-24 19:43:24 följande:
    Nån har sagt till mig att man ska aldrig använda dom innan man tvättar dom. Vad är anledningen? 
    Det är för att nya kläder innehåller kemikalier som är kvar sedan tillverkningen 
  • Anonym (Cilla)

Jag tvättar nya kläder ihop med liknande färger, så att det inte gör något om de fäller. Men jag förstår inte varför du frågar om just underkläder. De färgar väl inte av sig mer än vad andra kläder gör?

• neverpreggo

Jag tvättar dom med resten av underkläderna. Kanske på lägre temp med liknande färger om jag misstänkte att dom skulle färga av sig. BH:ar använder jag oftast någon-några gånger innan tvätt.

• Lönnsirap

Köper ofta underkläder samtidigt som barnkläder och färgsorterar och tvättar med liknande färger.

Tvättar trosor och strumpor i 60 grader annars, men inte om de är nya.

• Anonym (S)

Jag sortera kläder efter färg när jag tvättar. Så vore det mörkgrå trosor skulke jag tvätta dem med mörkare kläder.

• flygrl

Nej, tvättar inte separat första gången utan dom sorteras efter färg (i huvudsak ljust/mörkt) och temperatur (oftast 40°/60°) och hamnar sen i maskinen ihop med liknande plagg.

Svar på tråden Tvättar ni nya underkläder separat första gången?