Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Hatbrott mot svenskar, Sveriges Radio vågar skriva om detta, varför?

Idag 2020-02-25 P1 Morgon och förra vecka Studio Ett har man tagit upp om invandrarbarn som rånar svenska barn. När de rånar svenskar säger de nedsättande saker, säger att de hatar svenskar och att de kommer ta över. Säger ord som jävla svennar och förnedrar svenska barn genom att kissa de i ansiktet.

Detta har tidigare bara alternativ media skrivit om och Sverigedemokraterna har pratat om detta problem. Det har självklart lett till att etablerad media tigit om det.

Vad blir konsekvenserna av att public service tar upp detta? Det är som att erkänna att Sverigedemokraterna hade rätt. Hade det varit bättre att fortsätta tiga?

• Svar på tråden Hatbrott mot svenskar, Sveriges Radio vågar skriva om detta, varför?
  • Anonym (X)

Det verkar även gå att döma någon för hatbrott som invandrare begått mot svenskar.

Men det finns tydligen inte ett enda fall, varför inte?

I det senaste man läst om där 4 invandrarkillar attackerade en svensk kille med nedsättande ord som svenne och där de sa att han blev rånad för att han var svensk. De förnedrade honom med att kissa honom i munnen och fortsätta förolämpa med ord att de skulle ta över m.m..  Men åklagaren valde ändå att inte ta med hatbrott??

• Anonym (X)
    Anonym (Maybe) skrev 2020-02-25 13:30:10 följande:
    Jag håller med, men tror de har svårt att veta hur de ska döma när det gäller hatbrott mot svenskar. Dels för att det är ett relativt nytt fenomen, och inga tidigare domar finns. De skippar det när de inte riktigt vet hur de ska driva falletRynkar på näsanhttps://www.sydsvenskan.se/2016-03-13/polisen-offer-valjs-ut-for-att-de-ar-svenskar

D
    etta är från 2016, så man kan tycka att det borde ha förbättrats.
    Tyvärr verkar det vara så. Vanlig media måste ta upp detta mer, annars kommer inget att hända och unga svenskar kommer känna sig lämnade.
  • Anonym (X)
    jeanette02 skrev 2020-02-25 14:31:53 följande:

Det är ju bra att de äntligen börjar rapportera lite mer brett. De kan helt enkelt inte tiga och försöka dribbla bort en verklighet längre.

De har försökt så länge att bara sätta offerstämpel på invandrade/flyktingar, 1,2, 3 generationens invandrare, men det går inte längre. Det är ett närmast rasistiskt sätt att se på människor från andra länder ifrån medier och diverse proffstyckare i samhällsdebatten. Aldrig ställa några krav, de kan inget, det är en syn man faktiskt förmedlar även om det nog inte var tanken.

Ja, om inte politikerna gör något snabbt så kan detta rasistiska hat mot svenskar slå tillbaka. Varje svensk kille som blivit förnedrad kommer ha det med sig hela livet, S, MP, C kommer förlora många röster om de inte reagerar nu.
  • Anonym (X)
    Wagner skrev 2020-02-26 10:31:36 följande:

Vänsterliberala SR & SVT gör alltid avvägningar avseende om det gynnar eller missgynnar de vänsterliberala partierna. Om man tror att det gynnar dem, publicerar man. Annars inte.

Först försöker man tiga ner saker som kan påverka stödet för den egna ideologin negativt. Men sen, när verkligheten tränger sig på för mkt - i det här fallet tillhör ju de attackerade/rånade barnen familjer som kan påverkas åt det ena eller andra hållet, politiskt -, så inser man att man har mer att vinna på att publicera. Att tiga nu skulle urholka förtroendet för SR & SVT t.o.m. bland den vänsterliberala urbana medelklassen.

Så är det, samma om de apatiska barnen. Nu är det självklart att det var fejk, även det har man tagit upp på SR. Man har även utrett hur man lät SVT vinkla så hårt för en lögn. Detta är egentligen en skandal med media har effektivt lyckats dämpa skandalen.
  • Anonym (X)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2020-02-26 15:07:58 följande:

Det är hemska brott och totalt oacceptabelt men förstår inte riktigt vad du menar med att det inte har skrivits om det.
    Jag bor i Stockholm och det står om det hela tiden i media och i lokalpress, alla pratar om dom och har varit kända länge.

Det är ju inte som om det är något nytt, alla vet om om det jag läser om det varje dag och vecka.
    Det är väl inga som undgått rånbrotten och som med senare tid blivit grövre.
    Mina barn går i skolan och varnas ofta och för att vara försiktiga, barn/ungdomar har rånats på mobiler och jackor mm i närheten av skolorna.

Någonting måste göras åt dessa brott och det omedelbart.
    Men domstolarna måste förstås döma efter brottets art.
    rån och misshandel måste ju dömas lika oberoende av vem som gör det.
    Vi kan ju inte ha olika straff beroende på nationalitet eller hudfärg.
    Senast i går skrevs det ju om en kille som dömts just för rån och misshandel i sk hatbrott.
    Sen skrivs det ju inte om varje fall där någon döms, domstolarna går aldrig ut med någon sorts information om dömda personer vad det än gäller.
    Flera ungdomar har gripits för liknande brott och flera har som tur blivit fällda.
    Ett gäng som härjade i närheten av barnens skolor, bodde i inte i vårt område utan åkte till vårt område  och rånade barn/ungdomar, där lyckades dom ta hela gruppen.
    Det har stått om dom brotten i tidningar och även varit på tv så jag upplever inte att dom har tystnads ner.
    Däremot vill jag gärna att ännu mer resurser läggs ner på dessa avskyvärda brott.

Det som är nytt är att mainstreammedia skriver om rasismen där invandrarbarn rånar och förnedrar svenska barn bara för att de är svenskar. Jag har i alla fall inte läst att man talat om denna punkt. Och att man i SR frågar varför inga invandrare fälls för hatbrott mot svenskar när det är så övertydligt.
  • Anonym (X)
    KillBill skrev 2020-03-01 15:37:31 följande:

Varför skulle reaktionen bli större idag än när skinheads på 80-talet misshandlade och urinerade på invandrarungdomar?  

Många skinheads sympatiserade på 80 talet med Bevara Sverige Svenskt (BSS) och ett flertal SD politiker har avslöjats ha haft kopplingar till den rasistiska, högerextrema och nationalistiska organisationen BSS.

Du tar upp ett fall, för 40 årsen. Jag pratar om hundratals fall per år och nu. Så du menar att det har inträffat mot invandrare en gång för 40 årsen så är det ok att invandrare rånar och förnedrar svenska barn nu?
  • Anonym (X)
    Anonym (*) skrev 2020-03-02 10:00:16 följande:
    Källa på att det inte har hänt?

Varför får vi inte en källa på det som TS skriver om istället, dvs var finns alla dessa anmälningar? Alla köper det okritiskt. Men det passar ju in i deras agenda.
    Sluta ljug och sprid falska nyheter. Eller medar du att SVT och SR nu sprider falska nyheter? Vet du något ingen annan vet??
  • Anonym (X)
    KillBill skrev 2020-03-02 11:58:34 följande:

Förnedringsvåld  där unga gärningsmän urinerar på unga offer är inget  nytt utan något som svenska ungdomar har ägnats sig sedan lång tid tillbaka.

Nedan länkar jag till tre exempel där svenska ungdomar urinerat på brottsoffer. Ett exempel är från 80-talet, ett exempel är från 2006 och ett exempel är från 2018 (där misshandeln tragiskt nog resulterade i  att brottsoffret avled):

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmgdVV/de-kissade-pa-honom

https://expo.se/arkivet/2003/04/vem-%C3%A4r-det-som-m%C3%B6rdar-v%C3%A5ra-barn

https://www.jnytt.se/article/gicas-dod-pojkarnas-egna-ord-efter-mordatalet/
    KillBill visar sitt fulaste Whataboutism-tryne. OCH? Att detta brott begåtts tidigare, att en svensk gjorde detta mot en invandrare för 40 årsen ursäktar fortfarande inte att invandrare i nutid rånar och förnedrar svenska barn, är det så otroligt svårt att ta in??
  • Anonym (X)
    KillBill skrev 2020-03-02 12:48:09 följande:

Det är den som försöker göra förnedringvåld till en fråga om invandring som visar sitt fula tryne.

Var befann sig debatten om förnedringsvåld när svenska ungdomar slog iranska ungdomar på käften och urinerade på dem? Var befann sig debatten om förnedringsvåld när svenska överklassungdomar urinerade på klasskamrater som sov eller tvingade klasskamrater att plocka upp avföring med händerna? Var befann sig debatten om förnedringsvåld när svenska ungdomar urinerade på en EU migrant för att sedan misshandla honom till döds?

Som sagt, vill du prata om gamla fall för 20-40 årsen så kan du väl skapa en tråd om det. Jag pratar om förnedringsbrott 2019-2020 som är ett problem NU. Varför ska vi blunda för detta problem för att du hittar enstaka gamla fall??
  • Anonym (X)
    KillBill skrev 2020-03-02 13:12:04 följande:

20-40 år sedan?  Varför försöker du förminska de övergrepp som utförts av svenskar? Svenska ungdomar urinerade på och misshandlade EU migranten Gica för bara ett och halvt år sedan.

Och?? Ska man blunda för invandrare som förnedrar och rånar svenska barn menar du? 
  • Anonym (X)
    KillBill skrev 2020-03-02 13:43:22 följande:
    Nej, har någon påstått det?
    Varför kommer du med whataboutism hela tiden då? 
  • Anonym (X)
    Anonym (*) skrev 2020-03-02 13:54:22 följande:
    Jag sprider inga falska nyheter. Jag bara säger att jag läst att det inte är så utspritt som vissa vill göra gällande, samt även efterfråga källa på att det finns en massa anmälningar på detta.
    Källa från SVT:
    Anmälda ungdomsrån ökar kraftigt i Sverige: ?De förnedrar en?

Med hot och våld kommer rånarna över jackor, mobiltelefoner och pengar. Antalet anmälda ungdomsrån ökar i Sverige. Kvällens Opinion live handlar helt om de unga brottsoffren ? och de unga förövarna.

? Vi har sett en ökning som ligger nånstans mellan 25-30 procent sedan 2015, men ökningen har stuckit lite de senaste två åren, säger Erik Nord, polischef i Storgöteborg.

2015 anmäldes 771 fall under årets tre första kvartal i Sverige. De tre första kvartalen i år var samma siffra 1798.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/anmalda-ungdomsran-okar-kraftigt-i-sverige-de-fornedrar-en
Svar på tråden Hatbrott mot svenskar, Sveriges Radio vågar skriva om detta, varför?