• Tue 25 Feb 2020 08:24
    591 visningar
    5 svar
    5
    591

    Tvååring som vaknar kl 3

    Hej!

    Nu börjar det tära för mycket på mig och jag behöver råd. Min 2.5åring har alltid sovit superbra och vaknat vid 7, det har varit en bra rutin för oss. Men nu vaknar han vid 3-4 på natten, och SKA UPP! Jag orkar liksom inte. Spelar ingen roll om man är tråkig och ligger kvar i sängen, för han antingen skriker eller låter; högt. Han drar i mitt täcke (hans säng står bredvid min) och skrattar.

    Det spelar ingen roll om han är vaken hela dagarna eller sover middag, han kan ibland sova längre om han är uppe till typ 22, men det går ju inte. Han lägger sig mellan 19-20.

    Jag känner verkligen att jag behöver råd med det här eftersom jag börjar bli arg på morgonen nu. Det är bara mig han vill väcka också för om sambon försöker gå upp med honom så skriker han bara tills jag går upp. Han älskar ju sambon på dagarna men mitt i natten ska han prompt gå upp med mig. Han blir bara värre. Jag får ju aldrig sova ordentligt och jag är ju dessutom gravid, jobbar och studerar. Sambon jobbar också så det finns inte mycket utrymme för avlastning på dagarna heller.

    Finns det något att göra, eller är det bara att ge upp och gå upp med honom mitt i natten?

  • Svar på tråden Tvååring som vaknar kl 3
  • Tue 25 Feb 2020 08:47
    #1

    Har ni verkligen testat att ta bort dagsömnen i flera dagar i sträck? För vi hade precis så där med något av barnen och det löste sig när vi tog bort dagsömnen.

  • Anonym (Hej)
    Tue 25 Feb 2020 09:31
    #2

    Sover barnet färre timmar om han lägger sig 22? Annars ser jag inget problem med att somna 22?

    Har ni testat att väcka honom typ 45 minuter innan han brukar vakna? Detta kan fungera på små barn men vet ej hur det är med så stort barn. Tanken är då iaf att man bryter rutinen för barnet genom att väcka tidigare och somna om, så sover de över den tid de brukar vakna.

    Annars finns det också sovlampor som fungerar så att de är röda när man inte får gå upp, övergår i oranget för att sedan bli gröna när man får gå upp. Finns tex sådana som ser ut som får.

    På så sätt kan man skjuta tiden som är ok att gå upp med kanske 5 minuter om dagen. Kanske värt att testa?

    Förstår att det är superjobbigt. Hoppas ni hittar en lösning

  • Tue 25 Feb 2020 10:00
    #3
    Alexi skrev 2020-02-25 08:47:53 följande:

    Har ni verkligen testat att ta bort dagsömnen i flera dagar i sträck? För vi hade precis så där med något av barnen och det löste sig när vi tog bort dagsömnen.


    Jo vi har testat. Han slutade i princip sova på dagarna strax innan han fyllde två år. Han sover middag väldigt sällan hemma, på dagis sover han när han går långa dagar när jag jobbar långa pass. Men det påverkar varken sömnkvalité eller nattning, och han vaknar ändå 3-4.
  • Tue 25 Feb 2020 10:09
    #4
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-25 09:31:22 följande:

    Sover barnet färre timmar om han lägger sig 22? Annars ser jag inget problem med att somna 22?

    Har ni testat att väcka honom typ 45 minuter innan han brukar vakna? Detta kan fungera på små barn men vet ej hur det är med så stort barn. Tanken är då iaf att man bryter rutinen för barnet genom att väcka tidigare och somna om, så sover de över den tid de brukar vakna.

    Annars finns det också sovlampor som fungerar så att de är röda när man inte får gå upp, övergår i oranget för att sedan bli gröna när man får gå upp. Finns tex sådana som ser ut som får.

    På så sätt kan man skjuta tiden som är ok att gå upp med kanske 5 minuter om dagen. Kanske värt att testa?

    Förstår att det är superjobbigt. Hoppas ni hittar en lösning


    Visst att det hade funkat att lägga 22, han sover ju typ samma antal timmar. Men jag tänker lite på mig själv också. Jag behöver få sätta mig och plugga på kvällarna eftersom han inte sover på dagarna längre. Och vi brukar lägga oss vid 21 nu när jag är gravid, ibland tidigare när jag också ska jobba.. På helgerna brukar han få vara uppe längre just för att vi ska få sova fram till typ 7 iallafall.

    Men det där med att väcka innan han vaknar ska jag prova. Det kan ju faktiskt funka fast han är så stor! Lampan lät också intressant så det ska jag också kolla upp. Tack för tipsen!!
  • Anonym (Hej)
    Tue 25 Feb 2020 13:36
    #5
    Daelviss skrev 2020-02-25 10:09:18 följande:

    Visst att det hade funkat att lägga 22, han sover ju typ samma antal timmar. Men jag tänker lite på mig själv också. Jag behöver få sätta mig och plugga på kvällarna eftersom han inte sover på dagarna längre. Och vi brukar lägga oss vid 21 nu när jag är gravid, ibland tidigare när jag också ska jobba.. På helgerna brukar han få vara uppe längre just för att vi ska få sova fram till typ 7 iallafall.

    Men det där med att väcka innan han vaknar ska jag prova. Det kan ju faktiskt funka fast han är så stor! Lampan lät också intressant så det ska jag också kolla upp. Tack för tipsen!!


    Okej. Jag förstår. Om inget av mina andra tips fungerar kanske ett alternativ kan vara att pappan tar barnet på kvällen och du pluggar? Sedan kan ni lägga er allihop tillsammans vid 21? Får du börja sova på morgonen så kanske du också orkar vara uppe till 22?

    Har själv en dotter som dock bara är ett år. Hon har vaknat vid 04 sedan hon var ett halvår. Alltid jag som går upp då mannen verkligen inte klarar den tiden, alltså han ramlar på riktigt typ omkull av trötthet och kan heller inte sova när dottern sover på dagen vilket jag kan. Det blir iaf väldigt slitigt att vakna den tiden så jag förstår dig.

    Vi har precis börjat få bukt med problemet. Spelar ingen roll om hon somnar senare, blir bara att hon sover färre timmar.

    Vi har iaf nu kört på taktiken att väcka henne och tror att tiden har skjutits till ca 06 nu. Det gav effekt typ från dag 1 så hoppas det håller i sig. Testade denna taktik för några månader sedan och då hjälpte det inte. Hoppas någon av tipsen funkar för er
Svar på tråden Tvååring som vaknar kl 3