• Juliamarie1986

    34 år och singel- frysa in ägg för framtiden

    Hej!

    Jag är 34 och singel, trots envist tinderdejtade har jag ingen man i sikte ???? Jag har varit på en IVF klinik och lämnat blodprover för att kolla mina äggreserver och plocka ut och frysa in ägg. De sa på kliniken att ?social freeezing? är relativt nytt så finns ingen statistik att luta sig mot. De kvinnor som tex plockade ut ägg för ett par år sedan har inte försökt använda sina än. Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Hur gamla va ni? Hur många ägg plockade ni ut? Vad hade ni för Ahm-värde? Hur upplevde ni själva processen? Känner mig lite ensam i detta. Alla mina vänner har redan 2-3 barn och ingen som riktigt förstår..

    Ni andra som gjort IVF behandlingar, fick ni mycket biverkningar av sprutorna?

  • Svar på tråden 34 år och singel- frysa in ägg för framtiden
  • Anotherone

    Jag rekommenderar att du lyssnar på IVF-podden samt på podden "Jag vill ha barn". I varje fall den senare har avsnitt där man diskuterar att frysa ner ägg, äggkvalite mm.
    Det optimala är att man fryser äggen tidigare, kring 25-28 år kanske. För då är de av bättre kvalitet än om man gör det senare. Det är ju lite det man vill komma åt, bättre ägg. Att frysa dem när man börjar närma sig 40 missar målet litegrann. Samtidigt som de flesta inte har såna tankar när man är yngre för då kanske man fortfarande inte har någon barn längtan eller tänker att man kommer att träffa den som ska bli far till ens barn om man bara väntar.
    Men du kommer ju inte att veta hur det blir för dig förrän du plockat ägg, satt in dem och sen att man ser om det blir en frisk graviditet av detta eller ej.

    Mikaela Lauren har varit öppen med att hon fryst ner ägg för att använda efter avslutad karriär, men fick inte så stort utfall av sin process:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/lakaren-man-ska-frysa-sina-agg-tidigare

  • Anonym (Je)

    Ofrivilligt barnlös.. måste vara en hemsk stressig situation för dig.

    Har du aldrig haft en långvarig partner? Har du kanske för höga krav på dina dejter? Hur ser du ut?

    Det går ju att skaffa barn utan partner också.

  • Anonym (A)

    Det spelar ju ingen roll hur det gått för andra eftersom det inte säger någonting alls om hur det kommer gå för dig. Att frysa ägg ger ju en liten trygghet men det man ska vara medveten om och beredd på är att det inte finns några som helst garantier på att något av äggen resulterar i barn sen. Även om man skulle få ut ett bra antal ägg och allt ser bra ut på pappret så är det inte säkert att alla klarar upptining, inte säkert att alla blir befruktade och delar sig som de ska och inte säkert att alla eller ens något fäster och resulterar i levande barn. Det är ju en risk man tar och för många blir det en falsk trygghet. De väntar och väntar medan de tänker att de har sitt på det torra i och med de frysta äggen och sen visar det sig att det inte blev något av dem men då kanske det är för sent att göra nya försök med nya egna ägg. Jag vet från facebookgrupper flera kvinnor som råkat ut för just detta. För vissa funkar det såklart, men som sagt, det är en stor risk.

    Det jag läst är att kliniker rekommenderar att man fryser minst 20-30 ägg per barn man vill ha och då är det ca. 70% chans att man får ett levande barn av dessa ägg om man är i din ålder (men alltså 30% risk att man inte får det).

    Jag fick inga biverkningar av ivf-sprutorna annat än ökade flytningar, sådana sega och slemmiga som man kan få innan ägglossning.

  • Anotherone
    Anonym (A) skrev 2020-02-26 10:57:16 följande:

    Det spelar ju ingen roll hur det gått för andra eftersom det inte säger någonting alls om hur det kommer gå för dig. Att frysa ägg ger ju en liten trygghet men det man ska vara medveten om och beredd på är att det inte finns några som helst garantier på att något av äggen resulterar i barn sen. Även om man skulle få ut ett bra antal ägg och allt ser bra ut på pappret så är det inte säkert att alla klarar upptining, inte säkert att alla blir befruktade och delar sig som de ska och inte säkert att alla eller ens något fäster och resulterar i levande barn. Det är ju en risk man tar och för många blir det en falsk trygghet. De väntar och väntar medan de tänker att de har sitt på det torra i och med de frysta äggen och sen visar det sig att det inte blev något av dem men då kanske det är för sent att göra nya försök med nya egna ägg. Jag vet från facebookgrupper flera kvinnor som råkat ut för just detta. För vissa funkar det såklart, men som sagt, det är en stor risk.

    Det jag läst är att kliniker rekommenderar att man fryser minst 20-30 ägg per barn man vill ha och då är det ca. 70% chans att man får ett levande barn av dessa ägg om man är i din ålder (men alltså 30% risk att man inte får det).

    Jag fick inga biverkningar av ivf-sprutorna annat än ökade flytningar, sådana sega och slemmiga som man kan få innan ägglossning.


    Håller med. Det är väldigt individuellt. Jag vet inte exakt hur gammal komikern och skådespelerskan Amy Schumer är. Men hon är också öppen med sin process och fick nyligen ut 35st ägg. 26st gick att befrukta vilket resulterat i ETT friskt embryo.
  • Pimpinellan

    Utfallet vid frysta ägg kontra frysta eller ännu hellre färska embryon är stor skillnad. Du måste vara beredd på att det kanske inte går alls. Det är så många faktorer som spelar in. Men känner du att du vill försöka så gör det! Du kanske hittar en man om ett år och blir gravid spontant. Du kanske får ett guldägg i frysen som lyckas bli ett barn. Du kanske behöver IVF tillsammans med din blivande partner. Man vet aldrig i förväg. Det enda man kan göra i fertilitetssammanhang är att just försöka. Och vara beredd på det mesta. De allra flesta får ju faktiskt barn till slut på nåt sätt. Idag finns det betydligt fler möjligheter än för bara 20 år sen.

  • SvenOlsson
    Juliamarie1986 skrev 2020-02-26 10:24:19 följande:

    Jag är 34 och singel, trots envist tinderdejtade har jag ingen man i sikte ???? Jag har varit på en IVF klinik och lämnat blodprover för att kolla mina äggreserver och plocka ut och frysa in ägg. De sa på kliniken att ?social freeezing? är relativt nytt så finns ingen statistik att luta sig mot.


    Jag tycker rent allmänt det är bra att du tar sådana steg för att höja chansen att bli mamma en vacker dag. Spontant tycker jag det var konstigt av kliniken att säga så om statistik. Visst kan det vara en ny företeelse att spara ägg bara av framförhållning, men kvinnor har ju fryst ner ägg för framtiden under lång tid pga saker som cellgiftsbehandling eller äggstocksoperation. Det kan man tycka många kliniker borde ha erfarenhet av.

    Jag kom också tänka på artikeln om Mikaela Lauren som andra i tråden redan nämnt. Hennes tragiska öde får en ju att tänka det är klokt att ta alla chanser som finns medan äggproduktionen fortfarande är i gång. Sedan kan de nedfrysta äggen ju finnas kvar ändå som en sista ytterligare säkerhet, bara att man inte hänger allt hopp på dem. Jag har hjälpt en del barnlösa innan som varit i ungefär samma livssituation dvs kommit till mitten av trettio-års-åldern utan att ha funnit den rätte att bilda familj med. Alla drömmer vi väl om kärnfamilj från början men de gånger det inte blir på det sättet tycker jag det är ett bra alternativ att bli självständig förälder
  • Anonym (sofie)

    Jag var i din situation för några år sedan och jag är glad att jag inte fryste in mina ägg, för då hade jag chillat mer med killar och hoppats på någon som inte ville ha mig och åren hade trillat iväg.

    Nu har jag gått vidare och träffat någon som jag vill ha och som vill ha mig och vi har det fantastiskt bra tillsammans.

  • Alchme
    Lilant skrev 2020-02-26 10:49:06 följande:

    Hett tips: på tinder kommer du bara hitta ligg:) prova en Annan sida


    Stämmer inte. Jag och flera av mina vänner har långvariga förhållanden som började på Tinder. Har varit på tre bröllop där brudparet träffades på Tinder.
  • Anonym (1986)

    Jag är lika gammal som du och frös in mina ägg nyligen. Jag har ett ahm-värde på 3,4 och jag frös in 15 ägg på en omgång/cykel. Jag fick ut 20 ägg men endast 15 var mogna. Jag har gjort rätt mycket research och det verkar vara så att om man i min ålder ska vara "säker" (statistiskt sett) på att få ett barn så ska man frysa 20 ägg. Jag hade såklart hoppats på att frysa 20 ägg men känner mig nöjd med 15 ägg och kommer inte göra en omgång till. Vad jag har läst ger 15 ägg mig cirka 80-85 % chans att få ett barn om jag behöver använda äggen. Jag resonerar som så att det är en liten "försäkring" som gör att jag kan känna mig mindre stressad över att hitta en ny partner och inte behöva stressa med att skaffa barn när jag väl träffar någon. Jag är dock fullt medveten om att det inte finns några garantier. Jag tänker att jag gör det bästa jag kan i min situation som nybliven singel vid 34 års ålder. Förhoppningsvis kommer jag aldrig ens att behöva använda dem :)

    Jag tyckte det var rätt jobbigt att ta sprutorna även om det gick bättre efter ett par dagar. Jag blev rätt svullen sista dagarna men annars mådde jag bra. Själva uttaget gick bra men hade rätt ont timmarna efteråt. Dagarna efter uttaget kände jag mig fortfarande rätt svullen men hade inte ont.

  • Anonym (Maja)

    Har tyvärr hört att de är en falsk trygghet då tillräcklig data inte finns och en del uppgifter tyder på att det blir sämre utdelning på frysta ägg. Så leta på. Jag hade samma ?panik? som dig för ett tag sedan. Mitt råd är att du ger många män en chans, även de du inte anser direkt på dejtingappar är ?din typ?. Så gjorde jag och jag träffade en helt fantastisk kille. Efter ca 6 månader blev jag gravid och vi har det jättebra tillsammans nu och så glad att jag valde att ge honom en chans.

    Stort lycka till! Gör så istället för att frysa ägg för dyra pengar

Svar på tråden 34 år och singel- frysa in ägg för framtiden