• Wed 26 Feb 2020 21:16
    1833 visningar
    12 svar
    12
    1833

    Hur många timmar fick ni värkstimulerande dropp?

    Hej sitter med min alldeles underbar son i min famn. Bara några dagar gammal. Han är fullt frisk enligt alla kontroller å undersökningar å skrek å var livlig direkt efter födseln. Hade 9 på apgar å bra syretillförsel mm. Ändå kan jag inte låta bli att vara orolig när det kommer till värkstimulerande droppet som gavs. Jag fick dropp i 15 timmar innan beslut om snitt togs. Trodde inte det var så länge men ser det nu i min journal. Hur länge får man ha dropp? Ni som fått värkstimulerande dropp, hur länge fick ni det och hur mår era barn idag?

  • Svar på tråden Hur många timmar fick ni värkstimulerande dropp?
  • Wed 26 Feb 2020 21:34
    #1

    Med nr 1: Ungefär som du, 15-16 timmar innan det blev sugklocka.

    Med nr 2: I ca 8 timmar.

    Med nr 3: (Igångsättning) 7 timmar och en kvart, men behövde bara på ca 40 % styrka denna gång.

  • Wed 26 Feb 2020 21:36
    #2

    Och alla mina barn mår bra idag.

  • Wed 26 Feb 2020 21:46
    #3

    Under min första förlossning, ungefär som du. Vi kom in på förmiddagen öppen 3cm och buktande hinnor, men även om värkarna var regelbundna så var det inget tryck i dem. Så man satte dropp rätt snart för att få fart på det. Jag hade gått 2v över tiden redan så det fanns liksom inget att vänta på. Dock hände inget mer, trots max dropp och epidural. Så det blev akut snitt följande morgon.

    Andra gången höll det inte på lika länge men det var minst lika intensivt . Den gången slutade det med urakut snitt.

    Båda bebisarna har mått under omständigheterna bra.

    Stort grattis till din lilla bebis!

  • Wed 26 Feb 2020 23:43
    #4

    Tack snälla för era svar! Blev lite orolig. Min pojke mår och mådde bra under hela förlossningen som slutade tillslut i akut snitt.

  • Thu 27 Feb 2020 07:17
    #5

    Fick dropp i minst 18 timmar. Han mådde bra efter förlossningen. Mår fortfarande bra, är 16 år!

  • LFF
    Thu 27 Feb 2020 08:58
    #6

    Över 24 timmar. Det tog 40 timmar totalt från det att vi kom in tills killarna var ute efter snitt då min kropp inte klarade mer. Fick även en högre dos än den rekommenderade högsta. 

    Barnen är idag 6,5 år gamla och mår hur bra som helst. När de plockades ut märktes det inte alls på dem att vi hade hållit på så länge med att försöka få ut dem. Det var bara jag som kraschade totalt och hamnade på IVA i 24 timmar efteråt. 

  • Thu 27 Feb 2020 10:44
    #7

    5 timmar och dottern mådde inte bra när hon kom ut men efter några timmar på neo så var allt frid och fröjd och idag är hon en pigg och glad 3-åring.

  • Thu 27 Feb 2020 10:53
    #8

    LFF: vad är den högsta rekommenderade dosen?

  • LFF
    Thu 27 Feb 2020 13:31
    #9
    pandarinen skrev 2020-02-27 10:53:36 följande:

    LFF: vad är den högsta rekommenderade dosen?


    Minns inte. Det var länge sen. Men de sa det på samtalet vi hade efter snittet där vi pratade igenom vad som hänt. 
  • LFF
    Thu 27 Feb 2020 13:35
    #10

    Hittade ett dokument där det står följande:

    Dosering 
    * Anpassa dosering efter individuell respons och eftersträva minsta möjliga effektiva dos tills önskad effekt uppnås och om CTG tillåter.
    * Starta med 20 ml/timme. Infusionshastigheten ökas med 20 ml var 20:e minut.
    * Maxdos 180 ml/timme

     https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/18056/V%C3%A4rksvaghet,%20oxytocin%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rkstimulering.pdf?a=false&guest=true

  • Thu 27 Feb 2020 21:53
    #11

    Om jag minns rätt så var det 180 ml på slutet, sen sänktes dosen. Önskar jag hade haft mer kontroll å kunnat sägs ifrån när det gällde det hela, men första barnet å visste ju ingenting vad som skulle hända. Förstår inte varför de inte tog beslut om snitt tidigare...

  • Fri 28 Feb 2020 00:47
    #12
    pandarinen skrev 2020-02-27 21:53:27 följande:

    Om jag minns rätt så var det 180 ml på slutet, sen sänktes dosen. Önskar jag hade haft mer kontroll å kunnat sägs ifrån när det gällde det hela, men första barnet å visste ju ingenting vad som skulle hända. Förstår inte varför de inte tog beslut om snitt tidigare...


    Ofta fortsätter man så länge kvinnan verkar orka och det går frammåt, om än sakta. Hamnar man i ett läge där kvinnan verkar alldeles för slut och/eller barnet mår dåligt beslutas det om sugklocka eller snitt (beroende på hur långt i kanalen barnet kommit gissar jag). Läkarens och barnmorskorna vill ju absolut helst att barnet ska komma vaginalt, och då vill de inte fatta snittbeslut för tidigt.

    Även om min första förlossning var VIDRIG är jag glad att den slutade vaginalt, för jag har idag tre barn och det är inte alla förunnat att skaffa ens tre barn om första blir med snitt (absolut kan det gå, men det är förenat med risker. Nej, alla vill inte ha flera barn, jag vet.).
Svar på tråden Hur många timmar fick ni värkstimulerande dropp?