• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 14:24:56 följande:

60 nya Coronafall i Stockholm

Ytterligare 60 nya fall av coronasmittade har konstaterats i region Stockholm. Nu är över 200 personer drabbade där, och totalt 325 personer i Sverige.

Risken för coronavirus i Sverige har höjts till nåvån mycket hög, uppger Folkhälsomyndigheten.

Det baseras på att ett flertal smittade personer har identifierats där det inte går att vara säker på var smittan kommer ifrån, i två områden i Sverige, Stockholm och Västra Götaland.

Läs mer på texttv samt se Presskonferensen "Så ser coronaläget ut just nu" på svtplay (visat idag tisdag).

Har för mig det var "måttlig risk" för några dagar sedan, men nu är den alltså mycket hög, baserat på två fall. Förvånad

Det borde slå hårt mot biografer och teatrar det här tänker jag, för där är väl en av de värsta platserna man kan vara på för att riskera bli smittad.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 14:24:56 följande:

60 nya Coronafall i Stockholm

Ytterligare 60 nya fall av coronasmittade har konstaterats i region Stockholm. Nu är över 200 personer drabbade där, och totalt 325 personer i Sverige.

Risken för coronavirus i Sverige har höjts till nåvån mycket hög, uppger Folkhälsomyndigheten.

Det baseras på att ett flertal smittade personer har identifierats där det inte går att vara säker på var smittan kommer ifrån, i två områden i Sverige, Stockholm och Västra Götaland.

Läs mer på texttv samt se Presskonferensen "Så ser coronaläget ut just nu" på svtplay (visat idag tisdag).

Fyfan vad irrterad jag blir på myndigheterna som inte fattade att det skulle sprida sig. Hur kan man vara så korkad att man inte sätter alla från alperna i karantän! Så otroligt korkat!
    Hur tänker dem?!

Vågar man ha barnen i skolan nu?? Själv måste man också gå till jobbet fast man träffar massor med folk där.

Sen sa de att man ska stanna hemma när man är lite snuvig innebär det attt man ska vara hemma med snuva nu ocskå även om man inte har corona vad man vet ialllfall??

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-10 15:28:40 följande:

Fyfan vad irrterad jag blir på myndigheterna som inte fattade att det skulle sprida sig. Hur kan man vara så korkad att man inte sätter alla från alperna i karantän! Så otroligt korkat!
    Hur tänker dem?!

Vågar man ha barnen i skolan nu?? Själv måste man också gå till jobbet fast man träffar massor med folk där.

Sen sa de att man ska stanna hemma när man är lite snuvig innebär det attt man ska vara hemma med snuva nu ocskå även om man inte har corona vad man vet ialllfall??

Ja det var jäkla korkat av dem och inte se riskerna. Nu blir det ju väldigt problematiskt med allt och det lät väl bli en massa företag och affärer osv som går back för att folk inte vågar ta sig ut så mycket som förut. Ja och så fort man börjar känna sig lite snnuvig, som ju kan vara en vanlig förkylning, så blir man ju orolig att det är covid-19 och då är man ju orolig ifall man ska träffa någon som tillhör riskgruppen.
  • Anonym (op)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 15:50:55 följande:
    Ja det var jäkla korkat av dem och inte se riskerna. Nu blir det ju väldigt problematiskt med allt och det lät väl bli en massa företag och affärer osv som går back för att folk inte vågar ta sig ut så mycket som förut. Ja och så fort man börjar känna sig lite snnuvig, som ju kan vara en vanlig förkylning, så blir man ju orolig att det är covid-19 och då är man ju orolig ifall man ska träffa någon som tillhör riskgruppen.
    De ser riskerna men skiter i att åtgärda detta då det kostar samhället pengar. Det spelar ingen roll att folk dör i jämförelse. Svin är de.
  • Anonym (op)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-10 15:52:37 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOdm6/undvik-att-besoka-aldre-och-sjuka-i-onodan

Är det något man ska stänga är det skolor tycker jag.

Vara hemma för att man är förkyld?
    Då kan de testa alla som är det samt ta bort tramset som karens och sjuklön.
    Jobbar med barn så där blir man ju smittad titt som tätt.

Jag som har två barn i riskgrupp har ångest nu. Men inte ens de får stanna hemma.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-10 15:52:37 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOdm6/undvik-att-besoka-aldre-och-sjuka-i-onodan

Är det något man ska stänga är det skolor tycker jag.

Vara hemma för att man är förkyld?
    Då kan de testa alla som är det samt ta bort tramset som karens och sjuklön.
    Jobbar med barn så där blir man ju smittad titt som tätt.

Ja exakt. Jag var hemma med feber och sjuk förra vedckan. Nu har jag ont i huvudet och hosta. Ska jag vara hemma då? Ska jag ta en till karens? Eller ska de låta oss vara hemma och ge oss sjukintyg utan att vi bheöver gå till läkare?

Hade de hanterat detta bättre kunde vi sluppit detta. Jag tycker de ska stänga skolorna nu. Det är också fult att de verkar vilja mörka vilka skolor som drabbas.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (op) skrev 2020-03-10 15:56:31 följande:
    Jag som har två barn i riskgrupp har ångest nu. Men inte ens de får stanna hemma.
    Jag blir så förbannad. 
    Har du frågat skolans rektor?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (op) skrev 2020-03-10 15:55:42 följande:
    De ser riskerna men skiter i att åtgärda detta då det kostar samhället pengar. Det spelar ingen roll att folk dör i jämförelse. Svin är de.
    Det kommer kosta en väldans massa nu när det är försent.

"Nu måste alla ta sitt ansvar och skydda de mest sårbara grupperna, äldre och redan sjuka.
    Det är det viktiga budskapet från Folkhälsomyndigheten nu."

Alltså först NU kommer de med råd och uppmaningar. Man skulle för tusan börjat med uppmaningar för flera veckor sedan om att förhindra spridningen genom att ha bättre koll och vara hårdare mot folk som varit utomlands och uppmana folk ännu mer att inte sprida smittan medan vi har en möjlighet att stoppa det. 

Och den här svenska "experten" som haft fel flera gånger nu om detta.
  • Anonym (tar ansvar)

Det är ju lustigt att vi hör inget från de här "det är ju inget farligt, bara som en vanlig förkylning" nu längre.

Svar på tråden Corona , är du rädd?