• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 21:20:43 följande:
    Fast det är ju precis det du är, en känslomässig robot som anser att din morfar är viktigare än 3 miljoner barn. Ett stort problem för samhället att snittpersonen är egoistisk och bara tänker på sig själv och sina närmsta.
    En ganska normal person tänker på sina närmsta i första hand skulle jag säga. Skulle i så fall tycka att den som tänkte på några helt okända framför sin familj vore en känslokall robot . Typ tänka att "det logiska är detta för vi räddar fler", och robotar tänker ju som man vet logiskt. Sen är ju såklart det väldigt bra att tänka på andra än sina närmsta. Både och behövs.
  • hawthorne
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-14 21:41:29 följande:
    Vad händer om Corona virus muteras och nästa år är det än värre?! Farligare variant?
    Corona kommer att mutaras, all virus gör det.

Tänk tex på de vanliga säsongsinfluensorna. När de var förstagångsinfektion, som Corona är idag,  blev betydligt fler sjuka och allvarligare och betydligt fler dog i samband med den än vad det vanligen gör. Årligen dör ca 1000 personer av säsongsinflensorna.

Så man vet att Corona kommer att muteras men man vet inte hur. Å andra sidan tar det ca 12-18 månader att få fram ett fungerande vaccin. Så troligast har vi ett vaccin som kommer att hjälpa. Så även om det blir dödligare kommer det inte vara så muterat att ett vaccin blir verkningslöst.

Det intressanta skulle i så fall vara att notera antivaxxers reaktion. Kommer de fortfarande att hävda att vaccin är världens giftigaste gift? Jag tvivlar starkt...
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-14 22:36:14 följande:

En ganska normal person tänker på sina närmsta i första hand skulle jag säga. Skulle i så fall tycka att den som tänkte på några helt okända framför sin familj vore en känslokall robot . Typ tänka att "det logiska är detta för vi räddar fler", och robotar tänker ju som man vet logiskt. Sen är ju såklart det väldigt bra att tänka på andra än sina närmsta. Både och behövs.

Du anser det alltså rationellt att minska risken för 1 äldre person att få Corona och därmed riskerar att bli svårt sjuk/dö istället för att garanterat rädda 1000 barn ifrån att dö av svält? Tror det är ungefär den kostnaden vi pratar om nu. Aldrig tidigare har vi använt så mycket pengar för att rädda så få. Varje dag dör ca 10 000 barn enbart av svält, men det är klart att det är viktigare att din sjuke morfar får leva något är till.
  • Anonym (Undrar bara)

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

• Anonym (Nojja)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Länk tack! Och länken bör gå till en seriös sida, om du inte kan prestera en seriös länk hoppas jag du blir avstäng härifrån. Eventuellt bör det leda till polisanmälan om du inte kan backa upp ditt påstående.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-15 10:30:58 följande:
    Du anser det alltså rationellt att minska risken för 1 äldre person att få Corona och därmed riskerar att bli svårt sjuk/dö istället för att garanterat rädda 1000 barn ifrån att dö av svält? Tror det är ungefär den kostnaden vi pratar om nu. Aldrig tidigare har vi använt så mycket pengar för att rädda så få. Varje dag dör ca 10 000 barn enbart av svält, men det är klart att det är viktigare att din sjuke morfar får leva något är till.
    Hur skulle du agera om du kunde rädda livet på din bästa vän eller din mamma eller pappa men det kostade alla dina besparingar. Men dessa besparningar kunde du skänka till en välgörenhetsorganisation som enligt deras statistik kan rädda livet på 100 barn i ett annat land. Vilket skulle du välja att göra?

Använder du alla dina besparingar till barn i nöd i stället för att ha dem själv eller ge till dina barn? På tal om egoistiskt tänkande, som jag skrev ovan anser är ganska normalt. 
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-15 10:41:24 följande:

Länk tack! Och länken bör gå till en seriös sida, om du inte kan prestera en seriös länk hoppas jag du blir avstäng härifrån. Eventuellt bör det leda till polisanmälan om du inte kan backa upp ditt påstående.

This means that people who initially recovered are more likely to relapse rather than get reinfected with the virus.

www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-immunity-reinfection-get-covid-19-twice-sick-spread-relapse-a9400691.html%3famp

On Wednesday, Japanese authorities reported the first confirmed case of reinfection. A tour guide in Osaka first tested positive for the coronavirus in late January, then was discharged from the hospital three weeks ago after showing signs of recovery. But she returned to the hospital after developing a sore throat and chest pain and tested positive for the coronavirus once again.

Zhan Qingyuan, director of pneumonia prevention and treatment at the China-Japan Friendship Hospital, warned last month that this could happen.

"For those patients who have been cured, there is a likelihood of a relapse," Zhan said in a briefing on January 31. "The antibody will be generated; however, in certain individuals, the antibody cannot last that long."

Reinfections among patients in China have been reported as well.

(Från Business Insider), Googla texten så hittar ni länkar till studier
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-15 10:41:24 följande:

But in the case of the new coronavirus, according to Zhan, doctors don't think the antibodies patients develop are strong or long-lasting enough to keep them from contracting the disease again.

"Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs," Philip Tierno, a professor at the NYU School of Medicine, told Reuters.

www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2%3famp
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Låter inte alls bra.

Jag undrar hur det går för foskarna nu som försöker få fram ett vaccin mot Coronaviruset ?
Svar på tråden Corona , är du rädd?