• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonymm20
    Anonym (de) skrev 2020-02-27 23:13:31 följande:

Om det blir väldigt många som smittas så hamnar antagligen många på sjukhus för det är värre än en vanlig influensa och det finns ju inget vaccin mot det ännu. Vanligtvis tar äldre vaccin mot influensan.

Om man hamnar på sjukhus beror på om man behöver sjukhusvård. Äldre som bor på äldreboende kan förmodligen (beror på hur det ser ut på boendet) få den vård de behöver i hemmet, dvs på boendet. Kanske även de som var hemtjänst.
  • Anonymm20
    Tow2Mater skrev 2020-02-27 23:15:13 följande:

Nu kommer ju inte ambulanserna heller, småbarnsföräldrar som inte vill göra sitt jobb!

"När SOS-alarm kontaktade en ambulansenhet om ett misstänkt fall av corona ? vägrade ambulansvårdaren att ta uppdraget. "

www.expressen.se/nyheter/ambulans-vagrade-aka-pa-coronalarm/

Det där är väl nästintill arbetsvägran. Alla som är i behov av provisorisk vård ska få det oavsett de har coronavirus, influensa eller varit i en bilolycka.
  • Anonym (de)
    Anonym (B) skrev 2020-02-27 23:14:59 följande:
    Eller multisjuka. Eller gravida. Eller de som blir smittade två gånger och dör av den anledningen (man kan smitta sig själv flera gånger).
    Ja precis!
  • Anonym (de)
    Anonymm20 skrev 2020-02-27 23:19:36 följande:
    Om man hamnar på sjukhus beror på om man behöver sjukhusvård. Äldre som bor på äldreboende kan förmodligen (beror på hur det ser ut på boendet) få den vård de behöver i hemmet, dvs på boendet. Kanske även de som var hemtjänst.
    Det finns ju väldigt många äldre (75+) som bor hemma i egna lägenheter eller hus. 
  • Anonym (Men läs på lite)
    Anonym (de) skrev 2020-02-27 23:13:31 följande:
    Om det blir väldigt många som smittas så hamnar antagligen många på sjukhus för det är värre än en vanlig influensa och det finns ju inget vaccin mot det ännu. Vanligtvis tar äldre vaccin mot influensan.

Nej det är INTE värre än en vanlig influensa!! Det är en av anledningarna att den sprids så mycket!! Den är mer som en förkylning så folk fortsätter sina vanliga liv utan att egentligen veta att de är sjuka!! Det är faktiskt en väldigt liten del av de smittade som vårdats längre på sjukhus och de flesta vårdar sig själva i hemmet. 

Svininfluensan var värre än en vanlig influensa, det var därför den inte spreds så explosivt eftersom folk blev riktigt ordentligt sjuka! 

Så nej ett stort utbrott innebär inte en överbelastning på vården. 

• Anonym (B)
    Anonym (Men läs på lite) skrev 2020-02-28 01:26:12 följande:

Nej det är INTE värre än en vanlig influensa!! Det är en av anledningarna att den sprids så mycket!! Den är mer som en förkylning så folk fortsätter sina vanliga liv utan att egentligen veta att de är sjuka!! Det är faktiskt en väldigt liten del av de smittade som vårdats längre på sjukhus och de flesta vårdar sig själva i hemmet. 

Svininfluensan var värre än en vanlig influensa, det var därför den inte spreds så explosivt eftersom folk blev riktigt ordentligt sjuka! 

Så nej ett stort utbrott innebär inte en överbelastning på vården. 

Nej anledningen till att den sprids så lätt är delvis för att det är så lång inkubationstid och delvis för att den är mer smittsam.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (...) skrev 2020-02-26 22:03:47 följande:

Ja, lite rädd är jag allt då jag är gravid och vill varken att jag eller min lilla pojke ska bli sjuka.. Men mest arg på Sverige som inte förbereder sig bättre och som inte verkar ta detta allvarligt.. Naiva som vanligt.

Håller med här.

Sverige är inte beredda på det som sker.
    Det märks tydligt.
  • Anonym (Lite rädd)

Ja, jag är lite rädd eftersom jag själv är kraftigt immunnedsatt och dessutom har en nyfödd. Nästa vecka ska min man dessutom ut och flyga vilket jag tycker känns lite olustigt.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lite rädd) skrev 2020-02-28 08:15:38 följande:

Ja, jag är lite rädd eftersom jag själv är kraftigt immunnedsatt och dessutom har en nyfödd. Nästa vecka ska min man dessutom ut och flyga vilket jag tycker känns lite olustigt.

Hade aldrig godkänt att han flög.

Då hade han inte fått komma hem sen.
  • Anonym (Lite rädd)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-28 08:21:11 följande:

Hade aldrig godkänt att han flög.

Då hade han inte fått komma hem sen.

Visst, samtidigt kan vi inte stänga in oss heller. Det stora barnet har kompisar som kommer från sportlov nästa vecka. Likaså har maken kollegor som kommer från sportlov. Han jobbar för övrigt med en kinesiska som var hemma över det kinesiska nyåret. Jag ska in till jobbet en sväng nästa vecka, bland massa sportlovsfirare. Risker finns överallt, även om jag tycker att det är onödigt.
Svar på tråden Corona , är du rädd?