• Anonym (Oralsex?)

    Vilka könssjukdomar smittar vid oralsex?

    Ja, som rubriken: vilka könssjukdomar smittar vid oralsex? Kan jag som tjej bli smittad av nåt om jag blir slickad, eller är det bara killen som kan bli smittad av tjejen (om hon har nåt) då? 

  • Svar på tråden Vilka könssjukdomar smittar vid oralsex?
  • Anonym (C)

    Både du och killen kan smitta varandra. Det är alla könssjukdomar och en mängd andra bakterier som smittar via oralsex.

  • Anonym (Drm)
    Anonym (Oralsex?) skrev 2020-02-26 23:29:56 följande:

    Ja, som rubriken: vilka könssjukdomar smittar vid oralsex? Kan jag som tjej bli smittad av nåt om jag blir slickad, eller är det bara killen som kan bli smittad av tjejen (om hon har nåt) då? 


    a) De flesta.

    b) Ja.
  • Anonym (Oralsex?)
    Anonym (C) skrev 2020-02-26 23:31:44 följande:

    Både du och killen kan smitta varandra. Det är alla könssjukdomar och en mängd andra bakterier som smittar via oralsex.


    Anonym (Drm) skrev 2020-02-26 23:38:27 följande:
    a) De flesta.

    b) Ja.
    Ok, så om man har en könssjukdom så har man den i munnen också alltså, inte bara på/i könsorganen? Att jag kan få nåt från killen om jag suger av honom, eller att killen kan få nåt från mig om han slickar mig fattade jag, men jag var osäker på om det var på andra hållet också, om man har smitta i munnen också eller bara på könsorganen. Tack för era svar!
  • Anonym (Oralsex?)
    Anonym (Oralsex?) skrev 2020-02-26 23:43:53 följande:
    Anonym (Drm) skrev 2020-02-26 23:38:27 följande:
    a) De flesta.

    b) Ja.
    Ok, så om man har en könssjukdom så har man den i munnen också alltså, inte bara på/i könsorganen? Att jag kan få nåt från killen om jag suger av honom, eller att killen kan få nåt från mig om han slickar mig fattade jag, men jag var osäker på om det var på andra hållet också, om man har smitta i munnen också eller bara på könsorganen. Tack för era svar!
    Fast det innebär ju rimligtvis att alla könssjukdomar smittar även vid kyssar då??
  • Anonym (.)

    Herpes kan du få av kyssar ja. Klamydia kan trivas i både ögonen och halsen. Med mera.

    Men generellt så är risken för kyssar låg. Oralsex är ju något som många inte använder kondom vid heller, då det anses mindre riskfyllt. Men riskfritt är det ju inte, och det är rätt många som drabbas av könssjukdomar varje år.

    Tjejer är generellt mer mottagliga för könssjukdomar

  • Anonym (Oralsex?)
    Anonym (.) skrev 2020-02-27 08:33:09 följande:

    Herpes kan du få av kyssar ja. Klamydia kan trivas i både ögonen och halsen. Med mera.

    Men generellt så är risken för kyssar låg. Oralsex är ju något som många inte använder kondom vid heller, då det anses mindre riskfyllt. Men riskfritt är det ju inte, och det är rätt många som drabbas av könssjukdomar varje år.

    Tjejer är generellt mer mottagliga för könssjukdomar


    Tack! Varför smittar det mindre vid kyssar? Om det finns i munnen borde det ju smitta lika mycket då? Alltså om jag kysser en kille som är smittad eller om jag suger av en kille som är smittad utan kondom, det borde ju vara samma risk om det finns på båda ställena? Eller är det så att det är mindre vanligt att man har det i munnen? Förlåt om jag är tjatig. 
  • Anonym (Fakta)

    Inte alls alla könssjukdomar sprids med oralsex. Klamydia och HIV gör det inte. Den största risken är herpes framförallt HSV-1 som sprids från mun till könsorgan, mer sällan tvärtom. HPV sprids mest åt andra hållet. Syfilis och gonorré sprids i båda riktningarna.

  • Anonym (Fakta)
    Anonym (Oralsex?) skrev 2020-02-27 09:02:02 följande:

    Tack! Varför smittar det mindre vid kyssar? Om det finns i munnen borde det ju smitta lika mycket då? Alltså om jag kysser en kille som är smittad eller om jag suger av en kille som är smittad utan kondom, det borde ju vara samma risk om det finns på båda ställena? Eller är det så att det är mindre vanligt att man har det i munnen? Förlåt om jag är tjatig. 


    De flesta könssjukdomar är anpassade för att infektera just könsorganen och trivs inte i munhålan. Klamydia t ex kan inte etablera sig i munnen medan gonorré kan det. Det är oklart om kyssar kan sprida gonorré men risken finns, men den är rätt låg. HSV-1 är bäst anpassad till munnen men kan också spridas till könsorganen, dock brukar den inte ge lika kraftiga utbrott som HSV-2. HSV-2 verkar inte kunna infektera munhålan i varje fall inte permanent. Risken för HIV från oralsex är låg om du suger av en kille och i princip obefintlig om du blir slickad.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (Oralsex?) skrev 2020-02-26 23:43:53 följande:

    Ok, så om man har en könssjukdom så har man den i munnen också alltså, inte bara på/i könsorganen? Att jag kan få nåt från killen om jag suger av honom, eller att killen kan få nåt från mig om han slickar mig fattade jag, men jag var osäker på om det var på andra hållet också, om man har smitta i munnen också eller bara på könsorganen. Tack för era svar!


    Såvida du inte har en blodsmitta som HIV eller syfilis så är infektionen lokal. Dvs får gonorré i könet har du det inte automatiskt i munnen och tvärtom.
  • HasseA
    Anonym (Oralsex?) skrev 2020-02-27 09:02:02 följande:
    Tack! Varför smittar det mindre vid kyssar? Om det finns i munnen borde det ju smitta lika mycket då? Alltså om jag kysser en kille som är smittad eller om jag suger av en kille som är smittad utan kondom, det borde ju vara samma risk om det finns på båda ställena? Eller är det så att det är mindre vanligt att man har det i munnen? Förlåt om jag är tjatig. 
    Men om man har en könssjukdom, så är det ju könet som är drabbat. Om jag som kille blivit smittad av en tjej, så min snorre blir sjuk och börjar droppa så börjar ju inte min näsa eller mun rinna för det.

    Men om någon tar min då sjuka snorre i sin mun kan ju den, säg min fru, få smittan i sin mun - om det är en sjukdom som kan flytta så, vilket tex herpes kan. Men den smittan är ju inte i min mun för det. Men kanske kan min fru sedan i sin tur föra över den från sin mun till min mun, visst - men det är ju ett andra steg i så fall. 

    Men, läs på 1177 och RFSU och liknande, för att få bättre information.
Svar på tråden Vilka könssjukdomar smittar vid oralsex?